Viser søkeresultater 61 til 70 av 147
-
30-05-13, 18:44 #61
Sv: Mitt helsepuslespill
Jeg begynner å få stor tro på å passe litt på hva som skjer inne i cellene. Altså tenke litt på mitokondriene. Q10 med mere. Jeg har også noen kilo som er der. Det får være.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
30-05-13, 18:59 #62
Hei Vigdis, jeg lurer på om du har mulighet til å forklare litt mer hva du mener? Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva jeg burde gjøre med det.
-
30-05-13, 20:21 #63
Re: Sv: Mitt helsepuslespill
Hei
Så mye å kjenne seg igjen i. Hvorfor ikke skrive ned det du sier til oss og presentere det for DS. Gjør det enkelt. Jeg holder på med det samme som du. Formen er bedre med 5 Erfa og cortef.(6 stk). Har hatt mye å hente på mat. Nu har jeg ikke gluten intoleranse, men har godt av glutenfri mat. Bla.
Er lav på jern høy på kobber. D-vitaminer og E vitaminer dvs fettholdige vitaminer opptar jeg ikke så bra. Går ikke ned mine kg men huden er mye bløtere, ikke tørr. Tåler iKKE stress. Jeg har en virusinfeksjon som står å går i halsen. Så det forteller at imumusystemet mitt ikke er oppe enda.
Men jeg er som du bedre og bare leter etter de siste brikkene. Slik føles det og det er godt å være kommet så langt, da går det jo rett vei.
Alt godt til deg
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
31-05-13, 06:38 #64
Sv: Re: Sv: Mitt helsepuslespill
Hvis du leser denne, svensk, så kan du få litt info om mitokondrier http://www.ortomolekylar.se/wp-conte...r05MitoMed.pdf
Kan skrive mer siden, skal avgårde nå• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
31-05-13, 10:54 #65
Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Man tror at mitokondrien opprinnelig var en bakterie som en gang i urtiden ble forent med en celle, og takket være denne symbiosen ble forutsetningen for havlevende dyr å bli landlevende skapt, fordi å puste er energikrevende.
Mitokondriene er cellens kraftverk som danner energi for cellens ulike funksjoner. Energien kommer fra maten som i mitokondriene omvandles til det kjemiske energidrivstoffet ATP. Både mitokondriesyntesen og mitokondriefunksjonen trenger T3 for å fungere.
Det er klinisk vanskelig å avgjøre om symptomene skyldes T3 mangel eller mitokondriedefekt eller en forstyrrelse i samhandlingen mellom T3 og mitokondrien. Mange leger mangler kunnskap om mitokondriell medisin. Detter rammer pasientene. De opplever at legen ikke tror på hva de forteller om sine symptomer, og mange kjenner seg derfor krenket i kontakten med helsevesenet. Pasientene forteller om symptomer som i følge en del leger ikke finnes fordi blodanalyser ikke gir noen forklaring. Pasientene risikerer å henvises rundt i helsesvesenet fra fastlege til ulike spesialister som nevrolog, ortoped,smerte, reumatolog og psykiatrisk mottagelse. Fra boka til den svenske legen http://www.heroscare.se/
For å hjelpe mitokondriene kan vi hjelpe dem med
Q10
Karnitin
Vitamin B1
Vitamin B2
Vitamin K3
Vitamin C
Vitamin E
Selen
Folacin
Alpha Lipoic Acid
Lutein
Zeaxanthin
L-carnosine
De som forsker på mitokondriell dysfunksjon, tror at en slik dysfunksjon står bak en rekke sykdommer. Dessverre er det lite kunnskap om dette blant leger.
En lege som heter Terry Wahls har funnet ut hvordan du kan spise for å mate mitokondriene http://www.terrywahls.com/eating-the-wahls-way
Hun har skrevet en bok jeg tenker å kjøpe Minding my mitocondria http://www.mindingmymitochondria.com/
Jeg synes dette er et veldig spennende emne. Tilbake til Hippokrates, din mat skal være din medisin og din medisin skal være din mat.
Se mer her https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=14116
Ble du litt klokere Karatekid?
Det som er interessant er at i den første linken i innlegget overfor, så nevnes treningsintolereanse som en av tingene ved mitokondriell dysfunksjon.Sist endret av Vigdis; 31-05-13 kl 11:25
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
31-05-13, 13:17 #66
Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Hej Karatekid
Det har overrasket mig at du fortsat slider med for lidt jern. Du skriver ikke hvad er den sidste værdi af jern, men den må skrabe tæt på den nederste ref.område siden du har bemærket det. Det med jern er noget tricky stuff. Ved for lidt har jern nogle vidtrækkende konsekvenser, som nok så meget Thyroid kan ikke råde bod på. Ikke nok i hvert fald.
Jernmangel nedsætter konverteringen af T4 til T3. Jernmangel øger konverteringen af T4 til Reverse T3. Jernmangel blokerer for T3's termogene (stofskifte-øgende/temperatur) egenskaber. Jernmangel sænker effekten af behandling med syntetisk T4 (dette er for de Levaxin-behandlede som læser tråden). Jernmangel defineres ved (for) lav grad af jernmætning og lav ferritin, uanset om de begge befinder sig indenfor (den lave ende) af normalområdet. Og endeligt: Jernmangel er krydsforbundet med selenmangel og/eller jodmangel, derfor er genopretningen af rette jernniveau afhængig af tilsvarende genopretning/regulering af selen og jod. (Referencer findes her).
Der er en fair chance for at finde den manglende brik ved at følge jern-sporet! Hvorfor er værdien af jern ikke højere? Hvad forhindrer optag af jern? Hvad skal til at fjerne forhindringen for bedre optag af jern? Hvordan står det til med selen og jod?
Jeg har søgt tråden igennem for at se om selen og jod var omtalt. Det var de ikke, så vidt jeg kan se. Men heldigvis har du en læge som selv er nysgerrig efter at finde ud af, hvad patienterne fortsat har brug for, uanset at der ellers er bedring på flere punkter. Jeg vil derfor foreslå at du får målt dit selen og jod. Har man jodmangel vil man ikke kunne genetablere permanent gode jern-værdier, og har man jodmangel, kan et samtidigt tilskud af selen forværre hypothyreose. Forklaring og kilden er angivet som reference i denne tråd.
Hvad angår selve jod-i-døgnurin testen, bliver den sædvanligvis tolket i forhold til det daglige jod-indtag der er fastsat for lavt, mener jeg (og mange helhedsorienterede læger ude i verden). Det daglige anbefalede indtag af jod er sat til 150 mcg/døgn. Denne dosering holder ganske vist struma eller knuder fra livet, men dækker langt fra det behov som kroppen har for jod, i forhold til alle de fysiologiske funktioner, som jod ellers varetager.
Oslo Universitetssykehus skriver bl.a. om jod-analysen:
Under Forventede verdier:
Tilstrekkelig jodtilførsel ved utskillelse av: >0,8 mmol/døgn
Øvre grense for trygt jodinntak: 8,6 mmol/døgn
Ved for lav diurese (<500 ml for voksne) og for høy diurese (>6000 ml) er den målte døgnutskillelsen usikker. (*Her kan lægen sikre sig mod denne usikkerhed ved samtidigt at rekvirere analysen af Kreatinin i urin, for at kunne udregne Jod/Kreatinin Ratio, hvilken vil give den absolut pålidelig vurdering af resultatet af jod-i-døgnurin prøven. Jeg er sikker på at din læge vil læse med interesse denne artikel, eller samme i full text PDF.
Under Andre kommentarer bl.a.:
Jodbehov. Ifølge WHO er jodbehovet minimum 150 mg/døgn (1,2 mmol/døgn) hos voksne, omtrent 200 mg/døgn (1,6 mmol/døgn) hos gravide og 290 mg/døgn (2,3 mmol/døgn) hos ammende. Kliniske forsøk tyder på at det optimale inntaket for voksne er høyere, antakelig 200-300 mg/døgn (1,6 - 2,4 mmol/døgn). For å undersøke om det foreligger jodmangel, er det best å måle jodutskillelsen i urinen. Dersom den er over 0,8 - 1,2 mmol/døgn, betyr det at jodtilførselen er tilstrekkelig. Jodutskillelsen i den norske befolkningen var 1,2 -2,0 mmol/døgn i 1992. Den viktigste jodkilden i vårt land er melk og melkeprodukter. Dette skyldes taremel i kraftforet til kuene. (*Dette er ikke længere tilfælde, efter at man begyndt at tilføre flerumættet plantefedt i kraftfoderet. Flerumættet plantefedt driver mælkekoens jod ud med urinen, inden det meste af jod fra taremel når igennem til mælken).
Ydermere står der:
Øvre grense for trygt jodinntak: Anbefalt jodinntak er ifølge The US Institute of Medicine ca 100 mmol/døgn for barn og 150 mmol/døgn for voksne. Dette tilsvarer en jodutskillelse på hhv. 0,8 og 1mmol/døgn. Øvre grense for trygt jodinntak er 1100 mikrogram/døgn - tilsvarende en jodutskillelse på 8,6 mikromol/døgn.
At dømme efter personlige erfaringer, andre "levende" personers erfaringer jeg kender til, og efter at have læst mange artikelsider med beskrivelser af forskning i jod, er man først på den sikre side af jod-værdier når man udskiller jod i mængder som befinder sig over denne vores Øvre grense for trygt jodinntak, dvs. mere jod end de 1100 mikrogram/døgn - tilsvarende en jodutskillelse på 8,6 mikromol/døgn. Det lyder sat for lavt, særlig når man ved at gennemsnit og median værdier af jod i de japanske urinopsamlinger typisk ikke overstiger 3000 mcg / L (3 mg / L). Ved prøver på 1,5 l urin, som er en forventet 24-timers urinmængde, vil udskillelsen af jod i urinen sjældent overstige 4.500 mcg/24 timer (4,5 mg/24 timer). Kilde.. Hos os er det så sædvanligvis langt mindre, omend selv vores egen øvre grænse på 1100 mcg/døgn er 3 gange lavere end i Japan. Dette billede bliver ikke kønnere af, at vores sædvanlige indtag af jod ligger endda langt lavere end 1100 mcg/dag. Snarere omkring de kun 150 mcg/dag og for mange ligger den endnu længere nede. Efterhånden tror jeg, at det bedre helbred venter på os på den japanske side af grænsen for jod-indtag. Ikke på vores.
Hvis man så føler, at uanset hvad man gør, uanset hvor effektivt man ellers bliver behandlet for sin sygdom, og uanset at man reelt er i bedring, men at denne bedring nærmest bare fortsætter, uden at nå grænsen mellem selve bedringen og den forventede (optimale?) effekt, da kan jod-status være den manglende brik i puslespillet. Et genstridigt lavt jern, der dårligt lader sig hæve uanset tilskud, kan også være et tegn på jodmangel. Der er virkeligt intet at tabe, men alt at vinde ved at lade det undersøge.
Kobber har en døgnvariation med højere værdier om morgenen. Når man, af hensyn til thyreoideahormoner, stiller op til blodprøvetagning så tidligt om morgenen som muligt, kan det være svært at ramme de rette kobber-tal (døgn-gennemsnint), medmindre kobber nu er højere end sidste gang den blev målt, på samme tidspunkt som den nyeste måling.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
31-05-13, 13:22 #67
Re: Sv: På grensen av Hashimoto's ?
Hei
En kommentar til dette. Jeg tok blodprøve av signalstoffene. En del av løsningen da jeg var overmetylert ble B vitaminer. Jeg hadde aldri trodd at B vitaminer og B12 bla skulle utgjøre en så stor forskjell. Jeg er rolig inni kroppen. Min uro var ikke knyttet til tanken. Jeg bruker en del av de vitaminer du nevner her Vigdis og q 10 har i alle tider hvert min favoritt. Så de mest ukjente ting for meg, B vitaminer ble merbar i min tilfriskning.
Så karatekid for å ikke kapre din tråd , så syns jeg dette er interesangt for oss, derav denne kommentar.Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
31-05-13, 16:02 #68
Mitt helsepuslespill
Hei, og tusen takk for svar.
Jeg skal studere svarene nærmere og lese artikler og linker. Det skal bli spennende. Fint å ha litt grunnlag før man skal til legen, slik at man kan diskutere ting nærmere der. Når det gjelder jernnivåene mine, så var S-jern på 6,8 (ref 9-34), S-jernmetning: 10 (10-50), S-jernbiningsk: 65, (49-83), ferritin: 57 (15-200). Er det veldig lavt synes dere? Jod i døgnurin ble målt til 6,1 (>0,8). Selen var på 1,8 (ref 0,6-1,8). Kobber var nå på 23,8 (12-25). Ser at kobber har steget siden forrige prøverunde. Jeg tar alltid prøvene til samme tid om morgenen, fastende. Pga instruksjon for døgnurin så var jeg vitamin og mineralfastende ca ei uke før prøvetaking. Det vil si at jeg ikke tok jern da. Ønsker dere en riktig god helg.
-
31-05-13, 18:48 #69
Ja, undtagen Jernbindingskapasitet er dine jernværdier lave. Der er i hvert fald plads til (stor) forbedring. At du var jern-tilskud fastende betyder ikke alverden i dette tilfælde, fordi jern "udskiftes" ikke så hurtigt i kroppen og værdier af jern plejer ikke være så sårbare over for dag-til-dag ændringer i tilførsel.
Det svarer til jod-indtag på ca. 750 mcg/dag. Set ud fra vores grænseværdier er det ganske fint, men set i tidsperspektiv er billedet ikke så kønt alligevel. Før verdens lægestandene er havnet på Wolff & Chaikoff's limpinden, hvilket har ført til af-jodisering af fødevarer - indeholdt en ganske almindelig brødskive omtrent 700 mcg jod, og hvem nøjedes med en skive. Tillige med at jodindholdet i mejeriprodukter og æg var flere gange højere end det er nu, tillige med at nutidens fluorholdige pesticider hindrer optag af jod fra jorden i vores landbrugsprodukter, hvorunder kød er også blevet af-jodiseret af flerumættet plantefedt i kraftfoderet. Så når man tænker på, hvor meget jod man egentlig har fået i sig før Anden Verdens Krig, og hvor langt dengang var på gaderne mellem folk med synlig struma, overvægtige eller tyndhårede, eller bare kronisk syge (der var eksempelvis slet ingen diabetikere i milers omkreds hvor jeg voksede op) - tegner sig et billede at alle disse senere jod-restriktioner, besluttet på en dybt-godnat-baggrund, har i hvert fald ikke gavnet folkesundheden i årene frem til i dag.
Denne "missing link" du skrev om, er du ikke den eneste som leder efter. Du er allerede lykkedes med meget (husker godt dit første indlæg på forummet
), og jeg tror ganske ærligt, at du nok skal lykkes. Åbent sind er det vigtigste værktøj til bedring i denne sygdom, og netop åbent sind har du. Og en god læge. Jeg krydser fingre.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
31-05-13, 19:05 #70
Hei Anisa, takk for svar. Tenker du at jeg trenger mer jod? Jeg har tatt 3 døgnurinprøver og jod er faktisk noe som har økt, uten at jeg har tatt tilskudd. Første gang var den på 1,9, september 2011. Jeg har i denne perioden forsøkt å ta til meg en del råd på veien, og har bl.a kuttet rapsolja. Når det gjelder jern, så har jeg i perioder tatt 2 aminojern, uten at det hjelper, så her er det nok noe jeg må prøve å komme til bunns i. Regne detektivarbeidet dette.....
Lignende tråder
-
hashimoto encehalopati
Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 28Siste melding: 07-05-13, 10:50 -
Hashimoto's Treatment 1-8
Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 3Siste melding: 26-02-11, 18:15 -
Hashimoto`s metafor (billede)
Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!Svar: 0Siste melding: 02-02-10, 12:44
Svar med sitat

Bokmerker