Side 5 av 12 Først 123456789101112 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 111
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Skulle gjerne prøvd Liotyronin, jeg. Min ft3 er temmelig lav. ..

Til Liz vil jeg si; legg samboeren din på et annet rom

Jeg kjenner meg godt igjen når du beskriver hvordan du kjemper deg gjennom dagen med trøttheten; det er så en kunne grine blod .. Man orker liksom ikke å kjenne ordentlig etter, må bare prøve å holde ut, og lure seg til en hvil her og der. .

Søvnproblemet styrer livet mitt i perioder, dessverre. Jeg har aldri blitt tilbudt noen behandling, har ikke bedt om det heller, men det har ikke vært noe problem å få sovetabletter.

De som sier at man sovner nok, bare man blir trøtt nok, vet ikke hva de snakker om, nei. Det stemmer heller ikke at man sovner hvis man tar noe man tror er en sovetablett, men ikke er det. Så lettlurt er ikke kroppen min, ihvertfall.

Det hender jo innimellom at jeg sover greit, kanskje opptil flere netter, selv om jeg har mye tenkt på, og forventer en dårlig natt.
    Skulle gjerne visst hvorfor.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Alt er hormoner - forstyrrelser i hormonbalansene - det er jeg helt overbevist om.

Mareritt - for lav progesteron/kortisol? Progesteronkrem hjelper på meg, helt ufattelig, har slitt med dette siden barnsben, og de siste mange årene har uka før menstruasjon vært helt forferdelig mht dette + annet (og jeg tar østrogen da med "feil" progesteron).

I et år sov jeg som oftest ca tre timer hver natt. Sovnet ikke bedre av den grunn neste natt. Heller ikke om jeg har vært fysisk utslitt. Gå turer om dagen for å sove bedre om natta? Neida, da blir jeg dødstrøtt med en gang og vil sove på dagen eller sitter utmattet i en stol resten av kvelden. Gå turer på kvelden for å sove om natta? Neida, da blir jeg bare mer våken. Alltid vært våken om kvelden og forferdelig trøtt på dagen. Sliten binyrebark, sier de vise, da gjerne pga lavt stoffskifte.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    14

Standard

Mange artige ting her dere...
    Har ikke prøvd antidepressiva, men har ikke videre lyst til det heller og enda mindre etter det dere forteller om de. Og dessuten- det er jo ikke bedre å bli avhengige av de enn av sovetabletter heller?
    Men det som er felles for oss alle som skriver her, er jo at vi har noe krøll med stoffskiftet, så det er jo helt klart at det er hormonell ubalanse.
    For min del er T3 bra men T4 lav pga at jeg bare går på Armour. Har prøvd tilegg av Levaxin, men det gir bare bivirkninger, så hva gjør man så med det???
    Har selvfølgelig vært innom hele historien med levaxin alene, så kombibehandling med liothyronin, så armour og levaxin, og nå altså bare armour. Been there, done that...but thank you, anitab.
    Men det er jo mye søvnkvalitet dette handler om, for sover man på antidepressiva eller sovetabletter, så blir det på en måte falsk søvn. Vi overstyrer vår naturlige biologiske søvnklokke og kommer vel aldri ordentlig inn i REM søvnen som jo er den dype, fullstendig bevisstløse tilstanden. Vi sover lett, våkner av de minste lyder. JEG VIL HA MIN NATURLIGE BIOLOGISKE SØVN TILBAKE!!!!!!!!!!!!
    Ã… som jeg lengter etter å våkne utvilt og energisk og glede meg til å ta fatt på en ny dag! For jeg HUSKER jo hvordan det var for lenge, lenge siden... Men selv om dere som har skrevet inn her også lider, så er det på en måte en trøst å ha fått disse svarene fra dere, for da er man jo ikke alene om å lide.. og det er jo forsåvidt bra å få bekreftet at dette også er et problem for oss med lavt stoffskifte. De lærde sier jo selvfølgelig at hmmm dette er jo rart for lavt stoffskifte? da skulle du jo ha sovet hele tiden da...? He he så mye for det kunnskapsnivået..
    God natt dere, nå skal jeg innta min tablett, proppe ørene og bind for øynene og håpe på 4 timer....

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    51
    Meldinger
    205

Standard

[quote="Tily"]Våkner ofte med uro/sitring i kropp og sjel. Noen er plaget med "restless legs". Jeg har restless body. Vekselvis varm og kald. Samtidig som jeg er dødstrøtt og bare vil sove.quote]

Har det slik når stoffskiftet er i ulage. Om du bor i oslo området, eller har en lege som er samarbeidsvillig- prøv en liten mini dose med hormon (levaxin) og se om du føler deg bedre. Du har det de i litteraturen kaller sub- klinisk hypothyreose. Mange leger er desverre svært skeptiske til å behandle med levaxin dersom ikke tsh er over 4,5. oftebro behandler med "normal TSH" men symptomer. Ikke usannsynlig at du har lavt stoffskifte om hele slekta har det også..
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Er nettopp i h.... uka ;) Men med progesteronkrem, så slipper jeg skrekkfilmfølelsen. Nå kan jeg betrakte ubehagelighetene uten så mye ubehag. Og drømmene er ikke like "fargerike". Men ang drømmer, man sier man ikke drømmer i farger - bare tull, betraktet nettopp noen fine gensere i to ulike nyanser av grønt og en i blått. Jo, de var også så fine og harmoniske ved siden av hverandre, men jeg savnet litt rødt...

Og ang REM-søvn, nei, hvis man aldri sover dypt, så får man den jo heller ikke hvis man aldri sover, så sovetabletter av og til er vel bedre enn å bli sinnsyk? Og jeg håper jo inderlig at jeg også en dag kan sove litt normalt. Men det er jo så ufattelig mye som spiller inn. De vanvittige smertene i kroppen hjelper jo i alle fall ikke, må jo snu meg hele tiden, og mange stillinger kan jeg ikke lenger ligge i - f.eks. sov jeg alltid på magen før, men det gjør for vondt i korsryggen nå. Og disse armene som hele tiden dovner bort - hvis jeg ikke hele tiden våknet av det, så hadde jeg vel fått nerveskade...??? Så noe av ondtene må helt klart bort før man kan ha det minste håp om litt normal søvn.

Ang antidepressiva som jeg har svartmalt så mye, skal forsøke å ha et balansert syn, for det hjelper jo noen - OG, man blir ikke avhengige av disse på samme måte som sovemedisin. B-preparater (sovemedisin, "nervemedisiner"/angstdempende osv) gir abstinenser hvis man blir avhengig av dem. Antidepressiva er mer slik at man kan bli veldig dårlig hvis man slutter brått, så man skal bare trappe ned på en fornuftig måte når man vil slutte med dem.
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Liz - jeg tar tilbake det jeg sa om at man ikke blir avhengig av antidepressiva på samme måte som B-preparater. Jeg trodde det var slik, og jeg ble ikke ytterligere dårlig når jeg sluttet med "den derre dritten" etter et år sammenhengende - Buspar, var det ja. Jeg må da bare stille meg helt åpen for at her kan visst alt skje...

Se her:
    SSRI
    Selective Serotonine Reuptake Inhibitors, eller på norsk kalt selektive serotonin reopptakshemmere er en relativt ny type antidepressiva, på folkemunne kalt "Lykkepille". Medikamentet ble vanlig å benytte her i Norge på midten av 90-tallet.
    De mest solgte SSRI i Norge er Seroxat, Cipramil, Fontex, Zoloft og Effexor*. (*serotonin- og noradrenalin reopptakshemmere)
    Teorien som ble lansert med medikamentet, gikk ut på at mennesker med lettere psykiske problemer hadde en forstyrrelse i hjernens kjemiske substanser. Ved å medisinere denne mente man at ubalansen kunne rettes opp. Denne teorien ble omfavnet av psykiatrien som hadde få forklaringer på hvorfor noen mennesker reagerer med f.eks. angst og depresjon i pressede livssituasjoner.
    Etterhvert skulle det vise seg at en liten andel mennesker fikk alvorlige problemer, bivirkninger og skader av medikamentene. Det skulle også vise seg at å slutte på medikamentene bød på store abstinensproblemer for de fleste.
    Flere fageksperter avkrefter nå påstanden om at angst/ depresjoner og lavt serotoninnivå henger sammen. Det kan ikke dokumenteres.
    http://www.motkur.no/intro.htm

(Likevel bestrider ikke nettstedet at mange opplever positiv effekt av antidepressiva, det er snakk om de (få?) som får allverdens bivirkninger.)

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    63
    Meldinger
    735

Standard

Rigg skriver:
    Du har det de i litteraturen kaller sub- klinisk hypothyreose. Mange leger er desverre svært skeptiske til å behandle med levaxin dersom ikke tsh er over 4,5. oftebro behandler med "normal TSH" men symptomer. Ikke usannsynlig at du har lavt stoffskifte om hele slekta har det også..
    Fastlegen vil ikke gi levaxin, heller ikke henvisning videre. Men jeg skal forsøke andre muligheter, evnt. Oftebro som mange skryter av her, selv om jeg synes det virker dyrt, da ..

Slekta forøvrig har vært både "høyt og lavt", med og uten struma, og andre autoimmune sykdommer. Det er svært lite sannsynlig at mine symptomer har noen annen årsak. Vel kan lavt stoffskifte gi "diffuse" symptomer som forekommer i mange sammenhenger, men jeg har også svie på halsen og varme i ansikt og hode, Det er så surt at man skal gå å vente på å bli dårligere, fordi fasiten sier man er frisk. . .. Og den dårlige søvnen er et hovedproblem, sammen med slapp/trøtt/kraftløs ...
    :x

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    6

Standard

I det siste har jeg også slitt med søvnproblemer. Jeg får ikke sove uansett hvor trøtt jeg er. Jeg våknet opp 9 i går og var våken til klokken 4 i natt. Jeg var trøtt, men fikk ikke sove i det hele tatt.

Før så har jeg hatt det problemet med at jeg kunne sove så mye jeg ville. Det var en fredagsettermiddag hvor jeg hadde vært så utslitt at jeg la meg ned for en lur og våknet opp 18 timer senere!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

Standard

joda, våkner x antall ganger i løpet av natten, vri og vende........jeg er helt avhengig nå av ørepropper og mørkt rom, det har fått ned antall ganger jeg våkner. prøvde dette naturmiddelet, men daaa var jeg våken da!

nei, det jeg har hørt er:

- ikke tv rett før leggetid(synder her....)
    - demp belysning i stue(hjelper litt iallefall)
    - ikke sove på dagen(er iallefall veldig dumt or min del)
    - ikke frukt/koffein etter 18/20 alt etter som
    - ikke fysisk aktivitet sent om kvelden
    tror ikke dette gjør at man faktisk får sove, men er mer en sjekkliste for ting man skal unngå.

joda. noen bruker meditering, men det får jeg ikke helt til:=P

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard Jeg får ikke sove!

Dette har kanskje ikke noe under lavt stoffskifte å gjøre. Vi pleier jo å sove nok for å si det slik. Håper moderator kan flytte innlegget om det hører hjemme en annen plass.

Jeg blir gal snart om jeg ikke får sove mer enn ca. 1 time pr.natt. Står opp 0630 og skal være på jobb 0730 og da er det ikke så bra å sovene 0500. Er det noen sovetabletter som vi med hypotyrose skal holde oss unna?

Tar imot alle tips for å få sove.

Side 5 av 12 Først 123456789101112 Siste

Lignende tråder

1. THS-verdier og sliter med søvn
    Av Lotta i forumet TSH
    Svar: 21
    Siste melding: 11-11-08, 18:37
  2. Hva skjer? Rotfylt tann, Armour, temp, søvn
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 02-10-07, 00:51
  3. Søvn ?