Viser søkeresultater 31 til 40 av 62
-
17-02-13, 20:42 #31
Re: Binyrene. Forhøyete kryptopyrroler, og "under- og overmethylation"
Hei

Takk for at du deler. Jeg startet medium januar med B vitaminer. Jeg er overmetylert. Redusert histamin i fullblod. Så hadde jeg forhøyet kobber. Tok prøven i Sandvika. Nu tar de den på Heggeli.
Har akkurat avsluttet 10 doble B12 og jeg var normal på B12. Så nå er jeg sikkert overdosert. Men skal spise B12 ,folat,DMAE, Niacin,zink. Skal til legen 12.3 så da får jeg se på blodprøvene. Regner med at stresset ikke renner ut på en mnd.Så jeg har bestilt mer B vitaminer.
Jeg blir litt ekstra slapp av denne overdoseringen, så ordtaket at for mye og for lite har ingen smak. Ja det kjenner jeg på nu.
Vet ikke hvor mye dette vil virke, men jeg er villig til å prøve det meste. Vil bli bra
Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
18-02-13, 06:45 #32
Sv: Binyrene. Forhøyete kryptopyrroler, og "under- og overmethylation"
Jeg skal ta prøven, så jeg er helt på start. Fint med informasjon fra dere som har gjort det.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
23-03-13, 21:27 #33
Så interissant at du skriver dette..Jeg startet brått opp med 20 mg DHEA etter fødsel og amming og ble etterhvert så trist og utafor, fikk vektøkning etc. Måtte bare slutte. Det fungerte så bra før svangerskapet så jeg skjønte ikke hvorfor det skulle bli slik nå. Men nå i ettertid og når jeg leser det du skriver er det sikkert østrogendominanse. Jeg har forsøkt både progesteron krem og utrogestan piller men det har ikke hjulpet nevneværdig. Har du noen erfaring med p piller og om det kan stabilisere kjønsshormonene? Vet det er viktig å tilføre anabole hormoner når man bruker cortef.
-
31-03-13, 20:41 #34
Hei! litt sent svar, men ser du har fått tilbakemelding av andre også:-) Jeg har ikke prøvd noen p-piller da jeg har negative erfaringer med dette fra langt tilbak. Prøvd utrogestan og hormonspiral - dette forverret situasjonen for meg. Bruker nå 3x pump per dag av Now progesteron fra dag 12 til mens. Syntes dette fungerer ganske bra. Ikke helt kvitt pms men mye bedre. Tar nå 10 mg DHEA. Merket at det ble for mye østrogen (ubalanse med progesteron) når jeg tok 20 mg DHEA en periode. Det går også ann å ta 7-keto i stedet for DHEA - dette dannes ikke om til testosteron og østrogen.
Masse lykke til videre!
-
01-04-13, 11:20 #35
Takk for svar
Jeg merker stor forskjell på 10 mg kontra 20 mg ja. Bruker 10 nå for å se. Forstår det slik at man burde bruke noe DHEA når man bruker cortef? Men om 10 mg er nok vet jeg ikke. Har forsøkt 7-keto men synes ikke det virket på samme måte. Legen min skrev ut resept på østrogenplaster og progesteron krem itillegg. Legger desverre på meg av østrogen... Så lurer egentlig på om jeg i det heletatt behøver det. Usikker på effekten av kremen. Var blandet på apotek 1,7 %. Kanskje jeg heller skal prøve den du bruker.
Vet du hvordan østrogen virker sammen med cortef? Øker cortisol av østrogenbruk?
Lykke til videre du også. Håper bedringen fortsetter ;)
Mvh.
Nora
-
01-04-13, 17:32 #36
Slik jeg har forstått det så kan visstnok 7-keto erstatte DHEA hvis man ikke mangler østrogen og testosteron. Har kun brukt Now sin progesteron krem. Merket lite/ingen virkning før jeg begynte å ta høyere doser av denne. Var også viktig å begynne tidlig nok i syklusen for meg. Kjenner ikke helt sammenhengen mellom østrogen og Cortef. Men så vidt jeg har forstått så kan kortison lages av progesteron. Så hvis binyrene produserer for lite kortison kan noe av progesteronet omdannes til kortison. Da ser man jo at slitne binyrer og østrogendominans (for lite progesteron i forhold til østrogen) kan ha en sammenheng. Jeg har ikke for lite østrogen så kjenner ikke så mye til behandling av dette.
-
05-05-13, 17:40 #37
En liten oppdatering. Har nå prøvd ut behandling for overmetylering da jeg har vært litt usikker på jeg kanskje er over- istedet for undermetylert. Og kan nå si med sikkerhet at overmethylert er jeg ikke. Etter kort tid på høydose folat ble jeg så grøtete i hodet at jeg fungerte svært dårlig. I tillegg hodepine og veldig press på binyrene. Så nå er jeg igang med undermetylering behandling med sam-e, men i mindre dose. Litt mindre press på binyrene kjenner jeg og har kunnet gå ned litt på Cortefen. Tidlig å si enda så vi får se om noen uker.
Jeg bruker per idag kun Erfa. Har tidligere brukt Levaxin, og det stort sett i kombinasjon med Lio.
Men har ikke brukt Levaxin i kombo med Erfa annet enn ved oppstart av Erfa.
Noen som har erfaring med dette? Gjerne som også sliter med binyrer?
-
05-05-13, 18:17 #38
Jeg prøvde levaxin med erfa'en for å "pynte" på t4-verdiene... Meg ga det fint lite. Tror ikke det var noen stor forskjell kun Erfa eller med Erfa/levaxin... sålenge jeg har nok Erfa så kan jeg like gjerne spise potetgull i tillegg som levaxin... ;) Jeg har nok hatt noen korte, mer akutte tilfeller av slitne binyrer (salthunger og lakrislyst - jeg liker normalt ikke lakris i det hele tatt), men det har ikke vært mer enn 1-2 uker og har "gått over". Tror ikke jeg har hatt permanent svekkelse av binyrene.
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
05-05-13, 19:16 #39
Grunnen til at jeg vurderer kombo er pga slitne binyrer. Kommer ikke opp i nok Erfa ser det ut som uten at binyrene sliter. Tenker at Levaxin kanskje gir mindre press på binyrene. I tillegg vil dette kanskje også gi synlig TSH. Det kan jo kanskje være greit da jeg ikke har noen betennelse i kjertelen. For diskutere dette ved neste legetimen hos D.S. Veldig fint hvis noen har noen flere erfaringer med dette?
-
05-05-13, 19:24 #40
Re: Binyrene. Forhøyete kryptopyrroler, og "under- og overmethylation"

Fikk resultatet av blodprøven som sa at jeg var overmetylert. Produserte for mye spenning Og det stresset satt i kroppen. Det kunne jeg fysisk kjenne. Det satt ikke i tanken.
Først i jan 2013 begynte jeg med B12 dobler sprøyter gange 10 stk. DMAE for husk og konsentrasjon. Zink, jeg hadde så høy kobber. Folat 1 stk. Niacin 500mg . 2 stk med alle b vitaminer i. Dette har jeg stått på i tre mnd, de siste mnd har jeg bare tatt påfyll med en B12. Så økte jeg Niacin til tre ganger 500 pr dag. Alt dette for etter tre mnd var mitt overskudds adrenalin borte ,nu skulle vi bare ta helt knekken på det. Så må jeg vel vedlikeholde.
Hvordan merket jeg det. Jo jeg har alltid kjørt meg opp på adrenalin for å klare med ting. Det har jeg sluttet med. Og det er så deilig.
Jeg bruker cortef og har gjort det siden sen høst 2012. Nu er jeg akkurat på dobbel dose, med virus (igjen) i halsen.
Jeg har meket også på blodprøver en forbedring av imumforsvaret.Følte meg bedre. Før denne virus infeksjonen kom var kroppen min begynt å redusere på en halv cortef av seg selv. Dvs. jeg glemte en halv flere kvelder.
Smører meg med mannlige og kvinnelige hormoner. For at jeg skal komme meg mer opp av sofaen så har jeg økt dosen på manlige hormoner. Her ble jeg stressa og søvløs av for mye, så alt må tilpasses. Kom litt ut men det går sakte. Vet ikke om det er nok. Så det er tid og litt prøving og feiling her i huset
Bruker 5 stk Erfa hver kveld og merker det positiv på binyrer.Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
Lignende tråder
-
Forelesning om binyrene (Youtube)
Av Mod i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 27-02-11, 18:44 -
Julestresset og binyrene
Av Rufus i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 22-12-10, 17:07 -
Wilsons kostsirkel (binyrene)
Av Anisa i forumet Helbred og kostholdSvar: 8Siste melding: 03-01-10, 12:15 -
Hypothyreose eller binyrene?
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 14-11-09, 14:13
Svar med sitat

Bokmerker