Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
-
30-09-06, 22:04 #21
Ønsker deg riktig god bedring Anne Ma og forstår godt ønske ditt om å komme ut i arbeid igjen.
-
01-10-06, 08:14 #22
hei
vil bare gi mitt bidrag med i erfaring med kombinasjonsbehandlingen. Jeg begynte med 20 Lio og reduserte Levaxin fra 100 til 50. DET GIKK DÃ…RLIG!
Etter bare et par uker var T4 nede på 6 og jeg var helt "på trynet". Men ved å sakte men sikkert dosejustere slik at jeg nå ca 1 år senere tar 10 Lio og 150 Levaxin fordelt på to ganger om dagen er min virkelighet en helt annen. Jeg er i full jobb og fungerer ganske bra i hverdagen. Må legge til at jeg er flink til å ta hensyn til meg selv; hvile når det er nødvendig og ta ting som de kommer uten for mye planlegging. Har jo fremdeles dager som er helt fæle, men de er heldigvis sjeldene.
Min beste erfaring med Liothyronin er at det føltes som om hjernen fikk briller, det klarnet etter mange år i tåka.
Lykke til med å finne den kombinasjonen som passer deg, vær bare klar over at det kan ta litt tid. Skriv ned litt dagbok så er det lettere å følge med hva som forandrer seg.
Må også legge til at "min" endokrinolog er flink til å se/høre symptomer og ikke følge prøvesvarene slavisk. Har f.eks en TSH nå på 0,01 og han har ytret meninger om at dette ikke er bra, men når jeg forklarer han hvordan det føles går han med på at det er "ok da".
Mitt beste råd er å bruke tid, men det kan være lurt å gå ned til 10 Lio pr dag tror jeg.
-
01-10-06, 09:23 #23
Takk for svar Lisa

Jeg går på 10 µg pr dag. Men kanskje vi har senket Levaxinen for mye? Jeg tar bare 50 µg pr dag nå. Kanskje vi burde øke den dosen litt..
Jeg kjenner på hele meg at jeg er på vei ned i kjelleren igjen. Og det vil jeg ikke være med på etter sist jeg krasjet i sommer. Da gikk jeg på 50 µg pr dag og krasjet totalt på bare 3 uker. Må vel ta en dag om gangen og se tenker jeg ;)
Jeg er faktisk mer ukonsentrert og surrete nå enn på bare Levaxinen. Kanskje på grunn av at jeg er så uggen? Men jeg gir meg ikke med dette. Får bare ta en liten pause også prøve igjen. Jeg har vært veldig sliten i siste tiden før jeg startet med Lioten, og tenker at det kan spille inn på det hele... ?? ...
Det er jo ganske harde tider for kroppen å få servert så mye hormon sånn plutselig..Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
01-10-06, 09:56 #24
Ja, tålmodighet er en dyd. Kanskje spesielt når man har vært kronisk syk i mange år. Ser man håp til bedring er det mulig man går litt for fort fram, selv om det i beste fall ikke virker for fort.Nei, jeg gir meg ikke så fort. Må vel bare gi kroppen tid til å stabilisere seg mer før jeg eksperimenterer???!!!
Det kan jo være sannsynlig at det har noe med T4-T3 balansen å gjøre at du føler deg så dårlig. Så hva kan man gjøre? Senke T3 eller øke T4? Begge deler? 75/5? Tryggest å bare senke Lio'en? Oi, vet egentlig ikke jeg. Ta en pause og prøve igjen som du er inne på, kan jo kanskje også være en god ide.
http://home.no.net/ngrondal/t4t3.htmRiktig dose å prøve er 10µg, som er en halv tablett, og den må man brekke i halv igjen og ta 5 µg i to omganger med fire-fem timers mellomrom.
Per Egil Haug har nevnt dosen liothyronin ved kombinasjonsbehandling i en av artiklene i serien om thyreoidea som kom i 2002 . Det står i nummer 9 og 10, og ligger ute på internett.
Det antydes 100µg levaxin pluss 10 µg liothyronin som et mulig sted å starte.
Pasienter melder også om at man etterpå må sjekke hvordan ft4 og ft3 oppfører seg, siden ft4 ofte går ganske mye ned og mange trenger den opp igjen ved en liten økning av levaxin-dosen (i samråd med legen, selvsagt).
TSH kan falle ganske mye, siden hypofysen er veldig følsom for liothyronin.
Da må man følge ft4 og ft3 i blodprøver, se Haugs artikkel om at mange trenger dem høyt og TSH lavt. Det er selvsagt individuelt.
Håper du finner ut av det. Tenker på deg ;)"Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.
-
01-10-06, 10:07 #25
T3 lages jo av T4 i kroppen - ikke omvent.
Man får ikke mer T4 av å spise T3.
Jeg har sett at leger forfekter at man skal sette ned T4-dosen når man introduserer Liothyronin som tilleggsdose til Levaxin.
Må si at det låter helt ulogsik på meg å gjøre dette.
Lio-tillegget får man vel fordi det er for lite T3 i kroppen - altså at det blir laget for lite T3 av den T4 man spiser.
Hvor er logikken i at man da skal senke T4-dosen ?
Jeg mener at det oftest er best at kroppen tar det meste av denne hormonbehandlingen som skjer i de-jodinasen. Og mener at det nok er det beste at man prøver å få nok T3 ut av å spise T4. Man øker T4-dosen, og får da mer T3 etter en stund.
Men av forskjellige grunner er det mange som ikke tåler så høy T4-dosering som trengs. Man får symptomer på høyt stoffskifte selv om man ikke har det og må ta en T4-dose som fører til at en får for lite T3.
Da kan en prøve et Lio-tillegg for å se om en tåler syntetisk T3.
Norske leger er stort sett imot dette også, så da vil man vel ikke lære noe om det heller ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
01-10-06, 13:18 #26
Takk for at du er der Stina
Stor trøst i å vite det!
Jeg har ikke tatt den andre dosen med 5 µg liot idag. Orker ikke å være så dårlig lenger. Tok heller 50 µg Levaxin ekstra, sånn at jeg har tatt 100 + 5 µg liot. Jeg får ringe legen i morgen tidlig og advare han ;)
Jeg hadde hverken lav T4 eller T3 ved start. Og gjerne det er noe av problemet?? Burde gjerne bare holde meg til Levaxinen da - hva tror du n'Finn??TSH: 1,4 (0,4 - 4,4) + T4 22* (12-22) + T3 5,2 (øverst ref 6,7 tror jeg).Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
02-10-06, 10:15 #27
Jeg tror helst ikke Anne Ma - men vil gjerne vite, og eneste måten synes jeg er å prøve seg forsiktig fram og på den måten danne sine egene erfaringer. Men det koster.
Etterpåklokskapen er den eneste klokskapen ?
Jeg syns du er er godt igang, og skjønner godt at du er mitt i noen problemer som du ikke riktig vet hvordan du løser.
Vi er jo veldig forskjelige og det som gjelder for meg gjelder ikke for deg - men kan like vel være nyttig å dele, feks. her ?
Noen felles allmenngyldigheter finnes likevel og kommer godt fram i forumet her.
Feks. :
Ikke finn deg i behandling som ikke er brukbar. Klag heller for ofte enn for sjelden, bestill time ofte og gå ikke med dårlig behandling lengere enn nødvendig.
Får du ny eller endret behandling, så avtal med doktoren dato for når dette skal virke. Virker det ikke da, så klag.
Jeg mener jo at man ikke skal tolke blodprøver så strengt. Feks. så ligger blodprøvene dine innen normer dannet av gjennomsnitt og standardavik i en antatt frisk befolkning. Det betyr ikke at feks. du har nok fT3 på din måling - til din kropp. Du kan få det bedre på en helt annen verdi. Ã…rsaken til at akkurat du ikke har det bra med en måling som ligger innefor referansegrensene kan feks. være at kroppen ikke klarer å nyttiggjøre seg dem ? Ã…rsaken kan være mange, og noen av dem er sikkert ikke oppdaget enda heller.
Jeg synes ikke noen vet nok om dette - og hva jeg synes om leger som velger å avskjære oss fra deler av en behandling som hos noen fungerer bedre enn den eneste som er godkjent, vet alle som leser her.
Og det er like ille at de også avskjærer seg selv et bredere erfaringsgrunnlag å bygge videre på. De fleste følger lojalt opp diktatet fra bestemmende myndighet - og glemmer at diktatorer faktisk oftest tar feil.
Som jeg så en plakat på et offentlig kontor i Danmark : Hvis alle tænker som sjæfen - er der ikke mange der tænker.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
02-10-06, 10:22 #28
N'finn - har du tenkt på å melde deg inn i politikken?
DET bør du!!
-
02-10-06, 13:44 #29
Jeg er helt enig med deg n`finn det bør være klare grenser for hvor lenge en skal godta en behandling som ikke virker.
Selv har jeg opplevd å skrive journaler på gamle damer med hypotyrose som ikke bruker noen medisin engang. Det kan jo være at de ikke vil da men...bruker masse medisiner likevel.
-
02-10-06, 15:34 #30
Så har jeg snakket med legen. Han ville følge min plan. Jeg tar en pause og tar bare Levaxin til jeg ikke er så sliten lenger og så prøver jeg meg i første omgang med 75 µg Levaxin og 5 µg Liothyronin, så får vi se hva som skjer fremover. ;)
n'FinnJa du kan så si n'Finn. I hverdagen er det vel først og fremst etterpå klokskapen som råder ;) Det er jo slik vi lærer! Og så finnes det noen få som lærer sine lekser ved å studere andre på toppen av erfaringene. Uansett så får jeg bare teste meg fremJeg tror helst ikke Anne Ma - men vil gjerne vite, og eneste måten synes jeg er å prøve seg forsiktig fram og på den måten danne sine egene erfaringer. Men det koster.
Etterpåklokskapen er den eneste klokskapen ?
Ellers er jeg veldig fornøyd med den behandlingen jeg har fått av denne legen jeg har nå. Han tenker selv og er åpen for forslag. Når det kommer til blodprøver er jeg mer nøye enn han er. Han mener at det er jo helt normalt om prøvene kan ligge litt utenfor referansene.
Akkurat idag tenker jeg at det kun er en tidsfaktor som ikke er oppfylt. Men gjerne i morgen er jeg igjen klar for en ny prøve å feile ting ;)Hilsen Anne Ma
Lignende tråder
-
Kombinasjonsbehandling armour og levaxin.
Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 28-06-07, 10:20 -
Kombinasjonsbehandling
Av Maia i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 22Siste melding: 26-02-07, 14:52
Svar med sitat
Bokmerker