Viser søkeresultater 21 til 30 av 36
-
29-03-12, 22:30 #21
Sv: Stoffskiftet har aldri vært "lavt", bare i grenseland...
Jeg har brukt dagen i dag på å tenke tilbake og fundere over hvor lite engasjert legen egentlig var i min generelle helse. Som nevnt tidligere er jeg overvektig, men han tok ingen initiativ til å sjekke verken blodtrykk, blodsukker/glukose eller spørre seg selv om hvilke problemer overvekten kunne føre med seg. Hm, ja mange tanker har suset igjennom hodet mitt i dag
Det første på agendaen er å få sendt en henvisning til en ernæringsfysiolog, som faktisk håndterer overvekt.. De på Ahus nevnte noe om fritt sykehusvalg, så kanskje man kan kreve å få henvisnigen tilsendt til andre plassen enn hva legen mener er best (underernæringsklinikk var bare virkelig, virkelig feil - fikk hakeslepp i telefonen når hun på klinikken sa det). Men jeg lurer på om de kanskje tar noen flere utfyllende prøver på en sånn plass enn bare de standardprøvene man tar på legekontoret 
Som du sier Anisa, så er jeg bare i begynnelsen av veien jeg må gå for å finne ut av ting uheldigvis. Jeg skulle ha begynt tidligere før ting kom helt ut av kontroll. Eller, jeg gjorde jo egentlig det, denne runddansen med leger har vart i 11 år egentlig, men jeg har ikke hatt mot til å gjøre noe med det før nå. Det falt jo helt i fisk, men akk, finner garantert en mye bedre lege snart. En som kanskje kan høre på halve setningen min før jeg blir avbrutt
Men det virker som at legene bare ser overvekten min, og ikke meg (om det virker logisk
).
BenteR: Jeg håper en dag at jeg klarer å være like flink som deg, å slutte å være snill pike å stå på mine krav. Må nok igjennom endel før jeg klarer det, men det er et mål å ha for øyet
Min samboer er helt fantastisk, og det har han vært hele tiden egentlig
. Han har tatt sin del av husarbeidet helt automatisk den siste tiden uten klager og hørt på mine klagesanger i laaaang tid
Men jeg tror faktisk ikke det gikk opp for han før i går hvor mye dette tærer på meg. At jeg gråter i fortvilelse hører heldigvis sjeldenhetene til, så jeg tror han fikk seg et lite sjokk
.
Jeg setter veldig stor pris på dette forumet, det har hjulpet meg se ting mye klarere enn tidligere. Tusen takk for fine og utfyllende poster til en nybegynner som meg
-
30-03-12, 01:17 #22
Tak for at du læste mit indlæg.
Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-04-12, 10:31 #23
Så, fikk svar over telefon nå på de siste prøvene mine som jeg lurte på. Fikk til svar at blodsukkeret har holdt seg stabilt (i forhold til de jeg tok for 5 år siden og fikk beskjed om at jeg kom til å ha diabetes innen to år
), og at jeg hadde lavt D-vitamin. Fikk ikke noe tall på den, men fikk tall på D3 som var 11 - og dette var helt normalt. Fikk ikke noe referanse å forholde meg til, men prøvene ble tatt på Fürst vet jeg. Og der er referanseverdiene 50-150
Må vel se de faktiske verdiene før jeg kan si noe om det.
Et steg i riktig retning for å utelukke hva som kan feile meg hvertfall
-
12-04-12, 10:54 #24
Det lyder jo nærmest som om, de ikke gider snakke med dig, Evlina ... Siden de ikke opgiver referenceområde på d-vitamin og bare slynger en påstand ud om, at du vil få diabetes - og hvorfor, egentlig? Dit blodsukker er stabilt ...
Men du kan da trygt gå i gang med at spise en pæn portion d3, om referenceområdet starter ved 10 eller 50 er ikke vigtigt, når du ligger så lavt under alle omstændigheder ... hvor meget tager du nu?
Nielsigne
-
12-04-12, 11:06 #25
Påstanden om diabetes kom nok fordi jeg er overvektig, som alltid. Han påpekte også at kolesterolet mitt kom til å være for høyt om en fem års tid, selv om det også har vært ganske stabilt de siste fem årene

Har kjøpt D3 vitamin i dråpeform, som jeg drypper i litt vann og drikker hver dag nå. Har bare holdt på en uke, så kjenner ikke noe til det enda
Det er av merket Soma, og anbefalt minimumsdose er 3 dråper - eller 400IE. Jeg har dristet meg ut på 6 dråper - eller 800IE, bare fordi jeg egentlig ikke vet hva jeg gjør
Egentlig skal man dryppe de rett i munnen, men føler jeg vil ha litt mer kontroll over det enn å bare dryppe i blinde. Har også begynt å tatt multivitamin, Selen og Magnesium sånn i tilfelle det skulle være manko på det. Selen har jeg hørt er bra for betennelser, så kanskje både armen og foten blir bedre med det.
Hadde også tenkt til å få meg time hos en som kunne gjøre en håranalyse, har lest endel om at vitaminmangler og stoffskifteproblematikk kan leses raskere ut der enn hva det kan gjøres fra en blodprøve.
Men ja, føler ikke at jeg blir tatt på alvor der, men må innom hvertfall en gang til for å fikse på henvisningen som han klarte å sende til feil avdeling
Så blir det nok bytte så fort jeg får svar på den
-
12-04-12, 11:16 #26
Bytte lyder godt ... sikke en omgang. Ikke noget af det, man har brug for, når man ikke føler sig rask/frisk.
800IE d3 ... det er altså meget lidt, bare 20 mikrogram. Efter min mening for lidt, når man har mangel på det. Da jeg selv havde mangel på d-vitamin fik jeg indsprøjtninger og tog samtidig 35 µ om dagen. Jeg fortsatte i nogle måneder med de 35 µ men lægen sagde så, at jeg hellere måtte ta det dobbelte ... Jeg bruger de her: http://www.naturoghelse.dk/shop/mega...-d3-3445p.html
Nielsigne
-
12-04-12, 11:23 #27
Da kan jeg vel trygt ta endel mer. Har forstått det sånn at D3 ikke er farlig å ta for mye av, så da er det vel bare å kjøre på med litt ekstra
Tusen takk Nielsigne
-
12-04-12, 11:51 #28
Bare hyggeligt

D3 kan man ta op til 250 µ af hver dag, før det bliver et problem. Der, hvor jeg har læst om det, er det formuleret sådan, at "der er ikke set skader ved doser op til 250 µ". Det er selvfølgelig ikke det samme, som at alle bare skal æde uhæmmet af det ... men ligger man lavt eller har en kronisk sygdom, er det oplagt at ta for sig
-
20-04-12, 18:33 #29
Da har jeg fått skrevet ut Afi D2 forte av legen, som mente at dette kunne hjelpe på d-vitaminmangelen min. Skal ta 2x0,75mg i uka i seks uker, å så tilbake for å ta nye prøver. Så inne på furst.no at min verdi på 11 lå inne under kategorien alvorlig mangel
Tok D3 frem til i går, tenkte jeg kunne slappe av med den til jeg var ferdig med disse kapslene, vil ikke overdose på noe som helst helt enda
Det sto heller ingen referanse på D3 på prøvearket, men siden også var 11, kan det tolkes at den også skulle ha vært mellom 50-150?
Jeg har sittet i noen timer med prøvesvarene mine og sjekka på furst hva de forskjellige betydde, og når jeg ser helhetlig på det kan jeg godt skjønne at det ikke feiler meg noe på papiret, for alt er jo helt midt på treet
Har litt lave verdier på MCV 84.8* (85-101) og MCH 28,3 (27 - 35). Har ellers HGB eller "blodprosent" på 12,6 (11,5 - 15) og Jernmetning på 10 (10- 50). Jaja, man kan jo bli forvirret av mindre. 
Sukk, formen er ikke noe bedre etter et par uker med ymse vitamintilskudd, men får vel bare ta tiden til hjelp og vente 6 uker til hvertfall. Har henta ut journalen min i tilfelle jeg skulle få ånden over meg å ringe en privatlege (noe som frister no helt vanvittig mye akkurat nå..).
Sist endret av Evlina; 20-04-12 kl 19:45
-
20-04-12, 19:42 #30
Den D2 doseringa du har fått beskjed om og ta er akkurat den samme jeg fikk fra Aker i desember, og jeg fikk en infernalsk skallebank, ble kvalm, svimmel og kastet opp.
Afi D2 forte 0,75 mg er 30 000 IE
http://www.felleskatalogen.no/medisi...-pharma-545792
Pratet med en lege som var sjokka over doseringa av D2 og fikk beskjed om at jeg hadde forgiftningsymptomer
Jeg gikk over til d3 og har ikke hatt noen problemer med det.
Lignende tråder
-
Som jeg fryktet. Diagnosen lavt stoffskifte i april 2010, men prøver i grenseland
Av Karin i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 21Siste melding: 18-09-10, 10:16 -
Lavt stoffskifte i grenseland
Av Troj i forumet Lavt stoffskifte hos mennSvar: 20Siste melding: 11-04-10, 17:58 -
Stoffskiftet blir aldri stabilt, frustrert
Av NoraH i forumet Lavt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 25-02-10, 20:38 -
Har jeg bare vært veldig heldig tro?
Av Gulden i forumet Høyt stoffskifteSvar: 15Siste melding: 17-02-09, 23:00 -
Bare kaos! Grenseland for lavt stoffskifte med hyper symptomene
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 21-05-08, 20:35
Svar med sitat
, så hvem skal kunne forstå en nybegynder bedre, end de forhenværende. 
Bokmerker