Viser søkeresultater 21 til 30 av 32
Tråd: Endelig...
-
28-10-10, 11:11 #21
Sv: Endelig...
Takk Ruth

Kom akkurat fra legen nå.
Han har snakket med en endokrinolog om dette med binyretretthett, endokr lurte på hva binyretretthet var.....?!
Legen min sier også at jeg må være forsiktig med Armour siden denne etterhvert undertrykker skjoldkjertelen, pga mine t3 og t4 prøver er bra.
Blir litt rådvill etterhvert...
Han ringte til sykehuset og forhørte seg ang å teste for binyretretthet, så skulle komme dit og ta spyttprøve en dag jeg ønsket kl 7 på morgenen.
Ang det å ta det hjemme virket som de ikke visste om....
Har jeg ikke binyretretthet, så får jeg det vel, he he
Ha en fin dag alle sammen.Zombie i snart 20 år... Lavt stoffskifte, binyretretthet?
-
28-10-10, 11:22 #22
Nå husker jeg ikke om jeg har sett blodprøvesvar på fT4 og TSH.
Men hvis det er sånn at det er liv i kjertlen, vil dennes egenproduksjon gå ned tilsvarende med dosen.
I et friskt system sender kjertlen hormoner ut i blodet som "måles og veies" av kontrollsenteret i hjernen. Dette sender så TSH til kjertlen ettersom hvor mye som "måles og veies".
Hvis man så tilfører kjertelprodukter vil det jo oppfattes av kontrollsystemet, og dette vil produsere mindre TSH, som igjen fører til lavere kjertelproduksjon.
Det er en viss treghet i systemet - reguleringen ligger noen uker etter.
t3 og t4 er jo de to kjertelproduketene som kontrollsenteret reagerer på. Hva som er "bra" er ofte ikke bra for deg. Referanseområdet kan feks være fra 10 - 20, og hvis du har 15 mener lege det er bra. Men viss du skal ha 20, eller 24 for å føle deg bra, så er det bare ikek bra nok med 15.
Jeg syns at det springende punkt i slik utredning, er om man har antistoffer eller ikke. Måler man høye, er det sikkert at kjertlen går til grunne, og da er det ingen grunn til å vente med behandling.
Har man lave eller usikkre veridier på anti-TPO testen, ville jeg forsikkre meg om disse er destruktive eller ikke, ved å ta en FNB.
Noen har lave antistoffverdier som er et feilutslag av at testen ikke er ufeilbarlig.
Det er faktisk også slik at tilstedeværelsen av TSH gavner antistoff, og behandling som senker TSH vil også senke fremvekstraten av antistoff.
Leger kan jo rekvirere prøver fra Aker vel ? De analyserer spytt-tester.
Blærete Endokrinolog, forresten !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
28-10-10, 12:47 #23
helt utrolig hvor mye uvitenhet det er blant disse høyutdannede

Jeg nevnte det med aker, men det var så mye at og fram at jeg orka rett og slett ikke mer...
Så får dra til sykehuset og ta spyttprøver der...
Snakket akkurat med ei utrolig hyggelig dame på Naturklinikken på Smestad, hun visste jo alt om detta!
Så skal til henne om en uke el to. Hun tar masse forskjellige prøver legene nok ikke har hørt om en gang!
Spennende oppi alt det slitsomme.
Men, jeg SKAL finne ut av det, for meg selv og verden!
Må aldri gi opp, selv om tanken er der noen ganger.
Takk for svar
Zombie i snart 20 år... Lavt stoffskifte, binyretretthet?
-
28-10-10, 13:25 #24
Høres bra ut Aina - en kan bare ikke gi seg, selv om jo selve sykdommen tar fra oss energi, mot og ståpåvilje vi trenger til å klare det.......
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-11-10, 18:23 #25
God kveld

Trenger litt hjelp igjen jeg....
Slik har jeg trappet opp Armour, synes dere det ser ok ut?
25.10: 15 + 15
26.10: 30 + 15
27.10: 30 + 15
28.10: 60 + 30
29.10: 60 + 30
30.10: 60 + 30
1.11: 75 + 45
2.11: 75 + 45
3.11: 75 + 45
4.11: 75 + 45
5.11: 75 + 45
6.11: 75 + 45
7.11: 75 + 45
I tillegg har jeg brukt sobril når jeg har hatt behov for det, mye som skjer nå med brudd med kjæreste, flytting, prøve meg litt med jobb, osv...
En ting til, er det veldig viktig å ta armour o.l til akkurat samme tidspunkt hver dag?
Jeg har tatt kl. 09 og kl.14 ca.
Men i morgen begynner jeg å jobbe litt igjen, da står jeg opp kl 06.
Må jeg da ta det hver dag kl 06 el går det fint at jeg tar det litt senere de dagene jeg har fri.....?
Synes alt blir så komplisert oppi alt som skjer nå, men er en mester til å bekymre meg unødvendig da
Igjen hjertelig takk for svar.
Ps, har ikke merket noe virkning på Armour på den ene el andre måten
Zombie i snart 20 år... Lavt stoffskifte, binyretretthet?
-
07-11-10, 19:08 #26
Hei Aina - leit å høre at du sliter litt ellers også.....
Men du har gått over til Armour for 2 uker siden ?
Jeg vet nesten iike hvordan jeg skal råde deg - du må jo kjenne etter dine behov da, og sørge for dem.
Du er på 75+45 skriver du, forklar - er usikker på hva du mener.
Bruker du ikke Grain ?
3Grain, eller 180mg regnes som en dose man må opp på en stund. Så kan det bli for mye i lengden, men man reduserer ikke denne før man kjenner symptomer på at det er for mye.
Og, hrm - Sobril er jo ikke akkurat vitaminer da.
Har du smerter ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-11-10, 19:47 #27
Er gram jeg mener pr dag

Blir 120 g pr dag det da. Som jeg bruker nå.
Men hva mener du ang tidspunkt å ta armour på ? Nøye å ta det til AKKURAT samme tidspunkt hver dag?
Skal ta spyttprøver i løpet av uka for å teste binyretretthet.
Har ikke brukt andre stoffskiftemedisiner nå, 3 år siden sist. Lavaxin som ikke virket.
Sobril bruker jeg iblandt når depresjonen tar overhånd, har vært til stor hjelp, men håper å kunne kutte de helt ut snart.Zombie i snart 20 år... Lavt stoffskifte, binyretretthet?
-
07-11-10, 20:04 #28
Jeg tror det er mg du mener.

Du hadde vel tabletter på 15mg? Det blir en masse tabletter når du kommer opp i disse dosene.
Jeg tror det er å foretrekke å ta tablettene til omtrent samme tid hver dag. Mange tar dem tidlig på morgenen, og legger seg til å sove igjen etterpå. Det viktigste er vel å ta dem på fastende mage, og vente minst 1/2 time før man spiser. Tabletten midt på dagen forsøker jeg ta 2 timer etter måltid, og 1/2 time før neste måltid.
Lykke til. Håper du blir bedre snart. Mange opplever bedring også psykisk når de blir bra medisinert!
-
07-11-10, 20:09 #29
-
07-11-10, 21:42 #30
Jeg mener jo som akas - SÅÅÅ viktig er det ikke !
Ta dem når du står opp - da begynner jo dagen - iallfall den dagen
Og har du 15mg tab så må du jo ha en 10-20 stk om dagen da ?
men samma det, du kan jo prøve å få høyere styrke når du skal fornye resepten eller neste gang du bestiller på apoteket. Ofte de kan fikse sånnt.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
YES!!! Endelig... Jeg nå få begynne på Liothyronin
Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 14Siste melding: 14-01-08, 21:03 -
Endelig hjælp!
Av Nocturne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 03-12-07, 14:56 -
Har endelig husket
Av grynet i forumet BlodprøverSvar: 6Siste melding: 13-06-06, 09:10 -
Endelig diagnose
Av sivcath i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 5Siste melding: 04-04-05, 10:59
Svar med sitat

Bokmerker