Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 33
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Thumbs up Sv: Fra høyt til lavt

Takker for svar, kjempeflott at det finnes slike som deg som er litt dreven for det er en stooor jungel.

Jeg var i gang for å lage en ny tråd jeg håpet bla annet du svarte på men er som sagt grønn så jeg finner ikke frem så lett, lage ny tråd knappen har gjemt seg.

Det er mange spørsmål som går igjen og igjen med noen svar på hvert spørsmål, jeg tenkte å lage en tråd som totalt tar for seg hva betyr alle blodprøvene og hvem bør man ta ved mistanke om for lavt stoffskifte og hvilke referanseområder er det vi og ikke helsevesenet som mener er best.

Totalt hvilke vitaminer og mineraler er viktig og hvilke verdier bør man ha eller innta. Jeg skrev ned litt referanse fra mange forskjellige innlegg. Du som er dreven og som vi alle er enige om er de fleste leger trege. Du hadde sikkert laget en fin enkel og lettlest oppskrift som vi ikke drevne kunne skrive ut og bli litt klokere slik at vi kan virke bestemte, kloke og opplyste når vi drar til legen: Vi må jo egentlig være våre egne leger med bare praktisk hjelp av leger til å gjennomføre vår egen diagnose(satt på sofaen)

Takk til deg som opplyser oss!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Fra høyt til lavt

God ide' dette pebles.
    Måtte google på "pebles" - men det er jo datteren til FredFlintstone jo
    Så er det jo også en geologisk steinsetting med en variasjon av mange fine blanke stein.
    Artig.

Er redd jeg har så rotete hodet at jeg trenger hjelp med den oppgaven.
    Har vanskeligheter med å overkomme store oppgaver, men jeg samler info på en hel haug områder som alle har sin lille side i "mine dokumenter".
    Så det er bare en slik jag har lagt ut. Den kan helt sikkert kompletteres.

Siden du er ny - har du sett siden til Nora ?
    http://www.nora.heime.net/thyroidpage.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

He-He attpåklatt jeg og alle kalte meg pebles når jeg var liten, Flintstones var veldig pop akkurat da og lys sløyfetopp på hodet hadde vi begge to, visste nesten ikke hva jeg het på ordentlig før jeg nærmet meg skolealder.
    du får ta det som en langvarig oppgave å finne notatblokka og kladde til du har en fin oppskrift, det vil jo hjelpe mange av oss grønningene.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Standard Vekt, medisin, mat

Jeg går opp,opp og opp,

Har funnet mye god matkunnskap her på forumet,
    laget en del og har blitt flink til å spise,
    systemet fungerer bedre,

Jeg bruker Levaxin og prednisolon,

Leste et sted her for en stund siden om noen som brukte Levaxin og vekten økte men byttet og ble bedre form og gikk ned litt.

Jeg må ærlig innrømme at det å se ut som og kjenne seg som en michelin mann ikke gjør dagen lettere.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    54
    Meldinger
    270

Standard Sv: Vekt,medisin,mat

Jeg gikk veldig opp i vekt på Levaxin. Byttet til Armour og gikk ned 50 kg på fire mnd...

Men du må også behandle sekundærtilstander og sjekke for Candida, matintoleranse, vit/min-mangel osv.

Vil anbefale deg å ta MASSE b-vit og d3 - og kanskje magnesium og jern, men du må sjekke om du mangler det med blodprøver. Farlig å ta høye doser med mineraler hvis du ikke har mangel, men de fleste med lavt stofskifte er i det minste anemiske.

Holder ikke å bare ta B12, du må også få i deg de andre b-vit da de er essensielle for at kroppen skal klare å omdanne fett til energi. Vil anbefale deg å kjøpe i Sverige/Danmark da de selger sterkere medisiner. Ta likevel 3-4 ganger så mye som står på pakka hvis du har mangel. Se om det funker i løpet av 3-4 uker

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Standard Sv: Er prøvene heilt normale?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Første du skriver samsvarer både med mine egne og andres erfaringer fra hvor usikker man er på dette i generelle vendinger i helsvesenet. Noen få melder jo om bra støtte fra legen sin.

Jeg syns jo ikke det skal være påkrevd at pasienten må kreve visse blodprøver som kan belyse situasjonen - det burde ligge til legen å gjøre slikt.
    Når kroppen går på lavbluss så påvirkes jo hele kroppen, og det kan man se på en mengde blodprøver.
    Ikke alle disse påvirkes på en og samme person, så jeg syns en bør ta alel sammen for å se hvordan det står til med enselv.

Har samlet inn noen blodparametere som varierer med stoffskiftet :

Karotener : Serum-Karotener - Alfa- og beta-karotener
    Indikasjoner : Eventuelt ved mistanke om fettmalabsorpsjon.
    Prøvetaking : 0,5 mL serum. Prøven må beskyttes mot lys.
    Forventet svartid : Analysen utføres 2 ganger per måned.
    Referanseområde : 0,14 - 0,96 µmol/L

Analytisk og biologisk variasjon
    Analytisk variasjon: 10,9 % ved 0,66 µmol/L
    Intraindividuell biologisk variasjon: 35,9 %
    Totalvariasjon (analytisk og biologisk): 37,5 %

Tallene er variasjonskoeffisienter, og gjelder over et tidsrom på dager-måneder.
    Tolking
    Høye verdier: Stort inntak av grønnsaker (gulrøtter), og ved endring i lipoproteinmønsteret, som ved diabetes mellitus og hypothyreose. Lave verdier: Fettmalabsorpsjon (enten årsaken er i tarm, pancreas eller lever), høy feber, lavt inntak av grønnsaker.

Kalsium total vil være høy ved bla. hyperthyreose.
    SHBG vil være høy ved hyperthyreose.

Homosystein. Normale verdier er verdier under 15 µmol. H. er en aminosyre som blir høy ved lavt stoffskifte. For lav B6-9 og 12 øker også denne.
    Denne irriterer blodårene og forårsaker også høyt kolesterol

Hyperthyreose
    Økte verdier av :
    S-Kalsium
    S-Bilirubin
    S-ASAT
    S-Alkalisk fosfatase
    S-Ferritin
    S-SHBG
    U-Kalsium LD, lactat Dehyrogenase øker
    Reduserte verdier av :
    S-kolesterol
    Leukocytter/trombocytter
    Hemoglobin
    S-Albumin

Hypothyreose
    Økte verdier av :
    S-Kolesterol
    S-Triglyserider
    S-CK
    S-LD
    S-CEA
    S-ASAT
    S-Prolaktin Homocystein øker, men mye kan forårsake det, feks lav folat.

Reduserte verdier av :
    S-Alkalisk fosfatase
    S-SHBG
    Hemoglobin
    Da er vi i utgangspunktet enig alle mann!

jeg skal i hvertfall skrive en smørbrødliste over prøver jeg skal få tatt på onsdag,
    Godt å minne meg på at jeg ikke skal ta alt jeg pleier å proppe i meg hver dag,

da var siste vitamin og mineral haug inntatt for noen dager.

Det skal bli spennende å se hvilke prøver som er tatt og hvilke verdier som er der,
    skal også bli spennende å se på b12 for nå har jeg tatt sprøyter i 3 uker og forrige runde jeg hadde med det så vaar det veldig effektivt.

jeg har vært nøye med kosthold og alle vit og min de siste 2 ukene og føler at jeg har mer swtabile dager fordi om det er langt igjen før jeg føler meg bra,

balanserer på en knivegg, skal bagateller til før man ramler i grøfta en dag,
    så stress mestring er ikke blitt bra enda.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Standard Sv: Vekt,medisin,mat

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Jeg gikk veldig opp i vekt på Levaxin. Byttet til Armour og gikk ned 50 kg på fire mnd...

Men du må også behandle sekundærtilstander og sjekke for Candida, matintoleranse, vit/min-mangel osv.

Vil anbefale deg å ta MASSE b-vit og d3 - og kanskje magnesium og jern, men du må sjekke om du mangler det med blodprøver. Farlig å ta høye doser med mineraler hvis du ikke har mangel, men de fleste med lavt stofskifte er i det minste anemiske.

Holder ikke å bare ta B12, du må også få i deg de andre b-vit da de er essensielle for at kroppen skal klare å omdanne fett til energi. Vil anbefale deg å kjøpe i Sverige/Danmark da de selger sterkere medisiner. Ta likevel 3-4 ganger så mye som står på pakka hvis du har mangel. Se om det funker i løpet av 3-4 uker
    Da var det nok deg jeg etterlyste hvis du har skrevet noe om dette før,

jeg tar vit og min etter masse lesning her på forumet,
    har kjøpt stor dosette og legger i for hele uken av gangen, skal begynte for 3 uker siden,
    skal til legen på onsdag så inntilll jeg får tatt smørbrødlisten med prøver jeg fikk anbefalt av n`Finn og et par andre tar jeg bare anbefalt dagsdose for å komme igang og ha en base,
    kan bli litt mye å fordøye også hvis man starter med en hel haug tror jeg.

bortsett fra b-vitaminer, b-12 i injeksjoner og resten i tabletter,
    det finnes flere vitaminer å ta i injeksjoner å det skal jeg sjekke på onsdag for det blir rimelig mye å hive innpå i lopet av dagen.

Er godtesyk også men har vært flink,
    var på god morgen norge nyhetene på torsdag at dem har funnet ut at mørk sjokolade er gunstig for stoffskiftet etc og inneholder masse antioksidanter,

så i går kjøpte jeg en liten plate med sånn 70% mørk sjokolade og koste meg litt både i går og i dag med det,
    og hadde god samvittighet også.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du har visst litt å stri med du pebles.
    Får håpe at familiens samlede helsetilstand bedres, og ønsker dere lykke til.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Ja det er godt at vi er halvparten hver, 2friske og 2 ikke,

det er også greit i sånne situasjoner at man har et stabilt liv foruten det sykdom bringer av utfordringer.

Egentlig greit å ha rollen som sjefspurke også for når sjefspurka ikke strekker til finner de ihvertfall ut hvor mye hu egentlig ordner med.
    Blir egentlig satt mer pris på.

Oppi alt slitsomt har både vi og barna blitt så voksne at vi finner små ting som gleder oss og da får man også ekstra energi,

vi har begge kjørt motorsykkel før og kjøpte en eldre veldig fin en i fjor,
    vi ble aldri enig om hvem som skulle kjøre også fikk vi problemer med å få med attpåklatten på tolv.
    så jeg fikk fint påskeegg i fjor, min egen sykkel.

orker ikke kjøre lange turer pga armene men de korte jeg unner meg gir meg masse glede,

jeg tror det er viktig at vi prøver å finne ting vi har lyst til å gjøre det når vi orker.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

Her fant jeg stedet jeg lette etter i natt!

Har vært hos legen i dag og husket å få prøveresultatene. Samt at jeg bestilte det jeg klarte og plukke opp.

Så også at det ikke var tatt t3, hvilket legen min ikke mente var en viktig ref. fikk den i dag, får det som regel som jeg vil.

24.02.09
    b-hb 13,3 11,7-15,3
    b-hvit 10,3 3,5-8,8
    s-alat 24 8-46
    s-asat 21 13-37
    s-crp 10 0-15
    s-frt4 16 8-20
    s-g.gt 23 11-77
    sr 202-16m
    s-tsh 1,47 0,2-4,5

21.10.09
    hb 13,5
    hvit 9,5
    alat 19
    asat 31
    frt4 19
    g.gt 19
    krnn 78
    tsh 0,97
    urat 300

11.11.09
    hb 13,3
    hvit 10
    b12 181
    cort 338
    ferr 13
    fols 9

Hadde en runde med prednisilon i sept og det syntes på hvit.
    Har brukt pred nå i 3 uker så det skal bli spennende å se på prøvene på nyåret.
    har sakte men sikkert økt dosen med Levaxin siden sept også og frt4 har gått opp og tsh ned.
    Blir spennende å se forskjell på resultatene jeg tok i dag i og med at det mest fornuftige har jeg begynt med etter prøvene i nov.

Hadde en diskusjon om t3 verdier og om jeg evt. trenger kombi behandling med noe annet enn Levaxin.

Men var det forskjell på fritt t3 og t4 og ikke fritt? I forhold til bruk av Levaxin og f.eks Armour?

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Fra lavt til for høyt stoffskifte?
    Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 13:24
  2. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  3. både for høyt og for lavt?
    Av kvulpe i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt