Viser søkeresultater 11 til 20 av 40
-
25-05-08, 17:57 #11
Helt utrulig !
Her vises det tydelig hvor lite man kan om hypothyreose og hva man legger vekt på i diagnosearbeidet.
Hypothyreose er en ubetydelig sykdom så det er ikke nødevendig å legge beslag på en intesnivplass.
Det er heller ikke nødvendig å støtte binryene...........
Det begås jo den ene feilen etter den andre - og ingen pasientskadeutbetaling - stakkar'n var alene ?
Min far hadde ubehandlet hypothyreose og døde på sykehus etter et mindre inngrep.
Men jeg mener det var fordi man bagatelliserte hans hypothyreose.
Og - hvor mange slike tilfeller finnes ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-05-08, 14:31 #12
At de fleste ikke blir bedre er deprimerende å tenke på.
Jeg ba fastlegen sende en henvisning til Aker, men jeg fikk avslag derfra.
Jeg har ikke blitt utredet annet enn av Oftebro og hans blodprøver.
Har ikke blodprøvene her, men har høy kortisol ca 700 og høy prolaktin, ca 750. SHBG har nå sunket fra 25 til 23. (Normalt skal den være 30-100).
Siden jeg startet behandling har FT4 steget fra 9,3 til 14. (9-22)
TSH har sunket fra 4 til 0,6. FT3 har steget litt. Husker ikke hor mye.
Noe skjedde da jeg var ca. 11 år. Var normalt tynn som barn,
og este ut som en liten ballong på veldig kort tid da jeg var 11 år. Vekten gikk sakte men sikkert ned igjen, men har alltid hatt 5 kg for mye. Inntil nå, hvor jeg fikk alle de klassiske symptomene + 20 kg for mye.
Etter behandlingsstart fryser jeg ikke mer, muskelsmertene er borte, og jeg er i bedre form generelt. Men hoven i fingre og under øyne + blir lettere sliten av fysisk aktivitet.
-
26-05-08, 19:35 #13
Blodprøvene ser ut til å være på vei mot normalitet - slik det nå er definert. Om kroppen kan bruke hormonene som vil du også.
Det tar desverre noe tid bare .......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-05-08, 19:35 #14
camomillla, sånn teoretisk sett etter alt jeg har lest på nettet og erfart selv, så er det ikke å forvente at du blir betydelig bedre før du har kommet på din optimale dose, og da er ft4 noomalt ca. to tredeler opp.
Du er fremdeles lavt, din ft4 er på 38% oppe i referanseområdet.
Jeg merker tydelig forskjell på 50%. lavere, betyr tydelige symptomer for meg.
Hvis referanseområdet er 9-22, så betyr to tredeler opp 17,6 for ft4.
Samme historien for ft3, forresten.
Og det tar typisk 6 måneder på riktig dose før man merker tydelig bedring. tiden som undermdisinert teller ikke egentlig.
Aker setter oss hypoer bakerst i køen, men det er rart at de ikke bryr seg om din høye kortisol og prolaktin.
Men, begge kan bli bedre etter at du kommer på riktig dose, for prolaktin pleier å gå ned når man har riktig dose levktin.
Men du kan jo ha et adenom på hypofysen som sender ut ACTH og det forårsaker høyt cortisol og høy prolaktin og lav TSH. det er jodet du vil ja utredet hos Aker, vel?
Hva med å få opp levaxindosen og se hva cortisol og prolaktin blir og så søke om time en gang til.
Det hender legene bare venter og ser om man gidder å søke /klage en gang til.
-
26-05-08, 21:05 #15
Tusen takk for svar, jeg setter virkelig pris på at dere gidder å sette dere inn i min problemstilling. Blir veldig rørt.
Jeg fikk noe å tenke på ang. det at jeg har fått behandling kun basert på blodprøver uten å finne årsaken. Jeg har ikke anti-TPO. Det var normalt. Har ikke TRAS heller.
Når min SHBG er på 23 kan jeg vel ikke få barn i øyeblikket heller... Men den skal jo i teorien stige nå da. Bare det at den har sunket med 2 siden jeg startet behandling...
Jeg skal klage til Aker.
Kan det ha skjedd en "hormoneksplosjon" da jeg var 11, som jeg skrev om litt lenger oppe? Hva var det som skjedde?
-
26-05-08, 21:26 #16
SHBH er (så vidt jeg vet) en overdosemarkør.
Den stiger når dosen er for høy.
Jeg har ikke hørt at den faller når dosen er for lav - altså av den grunn.
Jeg skal prøve å finne ut noe om det, men kanskje noen vet ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
26-05-08, 21:51 #17
http://www.uus.no/brukerhandbok/index.a ... vn=Brukerhåndbok%20i%20klinisk%20kjemi%202004
Var nyttig å lese litt - linken viser at verdien også blir lav ved lavt stoffskifte.
Jeg leste også at den kan være lav ved flere tilstander, feks. Pcos og overvekt.
Se om du får noe ut av linken da ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
11-09-08, 15:53 #18
Trenger hjelp til doseendring.
Startet med Levaxin i slutten av februar. 75 mikrogram. I mai startet jeg i tillegg med 30 mikrogram Liothyronin.
Jeg har blitt mye bedre, nesten alle symptomene er borte. Og jeg var helt død en periode. Helt nede, det vet dere jo alt om.
Nå er jeg blitt levende igjen! Har gått ned 5 kilo, men må ned 10 - 15 kilo til. Har øgså litt ødemer i kroppen, på fingrene og under øynene.
Trenger en mirakelkur for å få lymfesystemet til å fungere bra.
Har som sagt blitt mye bedre, men tenker at jeg kan prøve å øke dosen littegrann.
Jeg prøvde å øke gradvis for en stund siden, sånn at jeg tok 100 mikrogram Levaxin om dagen. Ã… du hellige jul! Jeg ble helt ustoppelig. Var ute og jogget tidlig om morgenen og hadde uante energimengder å bruke. Falt helt sammen etter en uke. Var helt utslitt og hadde hjertebank om kvelden.
Hva tror dere om at jeg øker til 87,5 mikrogram Levaxin om dagen? Tar tre ganger om dagen. Får kjøpe 75 og 50 mikrogram og dele i to. Det blir 87,5.
Hvor mye blir dette med armour? Prøver det etterpå hvis ikke dette funker.
-
11-09-08, 17:58 #19
Re: Trenger hjelp til doseendring.
Rart at du ikke tåler 100µg da, det er jo også en veldig lav dose.
Jeg ville prøvd om jeg ble bedre med en høyere dose før jeg begynte å krige med systemet for å få Armour.
Armourdosen du trenger er det ingen som kan tippe noe om på forhånd, ikke engang når man vet Lev/Lio -dosen.
Og - jeg ville prøvd D-vitamin i store doser (30-50µg/dag) før jeg prøvde Armour også.
Dosen min måtte halveres, og det er klart at det er riktigere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-09-08, 01:14 #20Hildemor Gjest
Re: Trenger hjelp til doseendring.
Hehe tenker du ble ustoppelig ja, bare synd det ikke varer så lenge.
Hva ønsker du å oppnå med høyere dose? Du skriver jo at du har det bra og fungerer fint. Hva viser siste blodprøvesvar?
Selv har jeg justert opp og ned i mente og nå ser det ut til at jeg nærmer meg min dose. Jeg har økt svært forsiktig, faktisk bare 25 i uken over 4-6 uker. Nå ligger jeg på 75 6 dager i uken og 62,5 en dag i uka. Snakk om flisespikeri
Men av erfaring vet jeg at det ikke nytter med raske økninger i dose (det er prøvd for mange ganger). Jeg tipper over i høyt og det er ubehagelig.
Jeg har selv gått ned 18 kilo ved litt kostholdsendring (tatt bort noe og lagt til noe), sluttet å drikke cola og innført moderat aktivitet. Aktivitet startet med gåturer hver dag, nå jogger jeg i tillegg 3 dager i uken. En liten titt på kosthold og moderat trening kan kanskje hjelpe deg å bli kvitt de uønskede kiloene.
Lignende tråder
-
Hvor stor daglig dose med Levaxin får dere?
Av Gisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 25Siste melding: 14-04-13, 13:05 -
Trenger jeg mer levaxin eller annen medisin tror dere?
Av Daffy i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 7Siste melding: 29-12-09, 18:16 -
Hva var deres tsh på da dere begynte på levaxin?
Av gretal i forumet TSHSvar: 8Siste melding: 26-02-08, 04:12 -
Hvor mye levaxin tar dere?
Av pingu i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 11Siste melding: 15-10-07, 10:47 -
Hvordan vet dere riktig dosering Levaxin/Armour??!!!
Av Ada i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 5Siste melding: 04-06-06, 17:35
Svar med sitat

Bokmerker