Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 28
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Midt-Norge
    Meldinger
    15

Standard

var til ultralyd i dag.
    Jeg var helt fin sa legen, skjønte ikke hvorfor jeg var der, og thyroiditt, det kunne vi bare påvise ved blodprøve!

Men står det vitterligen ikke i denne boka til Aanderud og Bjøro at det kan påvises ved ultralyd?????????????????????????????
    Eva35

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Man skal kunne se forandringer på kjertelen trodde jeg da. Men kanskje det er ved sientigrafi (eller noe slikt)?

Og jeg har en Autoimmun thyreoidea affeksjon, som betyr en autoimmin thyreoidea lidelse, som igjen nok er en autoimmun thyreoiditt. Men jeg har 10 anti-TPO Tror ikke man må ha en anti-TPO for å ha den diagnosen :-)
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

Min TPO er >1300 (0-59)

Hashimoto's Thyreoditis

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Veldig mange tyskere på det tyske forumet blir sendt nettopp til ultralyd for å se om de har hashimotos.
    Da er den du var hos som sa at man bare kan se det på antistoffprøver, feil informert.
    Kjertelen blir fort karakteristisk forandret ved hashimotos,blir ekkoarm (=mørk) og man ser noenandre forandringer, og de er veldig opptatt av volum i tyskland, synes å ha noe å si.
    Kanskje jeg skal lete etter noen medisinske nettsider hvor de forklarer hva de ser etter.
    Svenskene blir sent til biopsi hvisde vilvære sikre.
    som kjent er 10% av blodprøvene negative enda man har det.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    20

Standard Anti TPO

Hej
    Jeg er ny her i forumet. Jeg skal lige lære hvordan tingene fungerer.
    Mit TPO-tal var over 3600 kIU/L (thyroid-peroxidase antistof,arb.stofk.).
    Har haft hashimoto i ca 2-4 år. Kom i behandling for 2 år siden. Hvad betyder egentlig mængden af TPO. Jeg kan se at mange har en meget mindre mængde
    Hilsen Kerstin
    Hilsen Kerstin
    Hashimoto thyreoditis.
    Fik december 2005 konstateret begyndende lavt stofskifte (subklinisk) og kom i behandling med eltroxin.
    Anti-TPO 3600

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Så vidt jeg har forstått det så sier legene at antistoffene ikke har noen betydning ut over at de dreper kjertelen. Men jeg tror selv at det er en alt for tynn forklaring, men det er ikke så mye jeg kan si på det.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard

Autoimmunitet

At kroppen danner antistoffer mod et af dens egne organer kaldes autoimmunitet. "Auto" betyder selv og immunitet kan defineres som de fysiologiske mekanismer, som tillader kroppen at genkende fremmede substanser såsom bakterier og virus og tilintetgøre dem uden at ødelægge kroppen. Autoimmunitet er således en tilstand, hvor kroppen tror, at et af dens organer er noget fremmed og derfor reagerer ved at forsøge at ødelægge det.

Autoimmunitet er til en vis grad arveligt, og der er derfor ofte en vis familiær ophobning. Arveligheden er beslægtet med bestemte vævstyper (kaldet HLA), men den fulde natur af arveligheden er ikke kendt. Man arver generelt ikke "sygdommen" men derimod en tilbøjelighed til at få en autoimmun sygdom. Der skal andre faktorer til at udløse selve sygdommen. Hvad det er for faktorer, vides ikke med sikkerhed, men både virusinfektioner og stress har været nævnt blandt mulighederne.

Andre autoimmune sygdomme er f.eks. Basedow/Graves sygdom, der giver for højt stofskifte, sukkersyge, leddegigt, B-12-vitaminmangel (perniciøs anæmi), manglende hudpigment (vitiligo) og sygdomme i binyrerne (Morbus Addison). Det er dog sjældent, at en patient får mere end en autoimmun lidelse, men der kan være andre i familien, der har en af de andre autoimmune lidelser.
    Dette står på den danske forenings hjemmeside.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Anne Ma og nora

Det er vel riktig at det skal en type undersøkelse til for å avgjøre om man har Hashimotos, fordi selv et ganske høyt antall Anti-TPO gir ikke nødvendigvis symptomer hos alle (av en eller annen merkelig grunn - og hvis jeg nå husker riktig).

Jeg kan huske at jeg var til en type undersøkelse, men jeg husker ikke hvilken - mange år siden. Og to ganger, så vidt jeg husker. Jeg tror jeg drakk en type "kontrast"-væske og at jeg lå under et apparat som konsentrerte seg om halsområdet. Jeg trodde det var en slags ultralyd eller noe. Det var ikke noen type biopsi i alle fall, det ville jeg husket.

ninus ;)

Den autoimmune tilstand nøyes vel ikke med å forsøke å ødelegge kroppens organer? Jeg tror ikke den gir seg før den har lykkes.

At det er sjeldent at man får mer enn en autoimmun lidelse er noe ordentlig "vrøvl". Det er nettopp motsatt. Har man først fått en autoimmun lidelse, er man mye mer disponibel for å få flere autoimmune lidelser. Dette burde den danske forening bli oppdatert på.

Og alle
    Min lege innrømmet at det er selve de autoimmune tilstandene som gjør at jeg er så dårlig. Noen har god effekt av å få lindret symptomer med medisiner, andre ikke. Men jeg hadde sikkert vært enda verre uten medisiner. F.eks. gikk besvimelses-tendensene over når jeg begynte på Trisekvens (østrogen pga mine eggestokker blir angrepet av antistoffer). Jeg synes ikke det er så merkelig at man blir dårlig av autoimmune lidelser, spesielt hvis man har flere. Det pågår jo en konstant krig i kroppen, og vev og organer blir jo regelrett fullstendig ødelagt. Men jeg har jo hørt at smertene kan bli mindre ved tiden, f.eks. at leddgikt til slutt ikke gjør vondt. Men lidelsen stopper jo ikke opp før leddet er ødelagt. Når det gjelder f.eks. sykkersyge, så har denne jo mange "sen"-komplikasjoner. Kanskje Hashimotos faktisk kan være den autoimmune lidelsen hvor man kan slippe rimelig "billig" unna - dvs hvis man er så heldig å få en tidlig diagnose og finne rett behandlingsdose. Går man for lenge før man får dette, ser det ut til at det blir mange "sen"-komplikasjoner her også. Både primærlegen min og revmatologen sier jo at jeg fikk kronisk smertesyndrom fordi jeg allerede hadde verket så mye pga stoffskiftet - noe som er vanskelig for meg å forstå, i alle fall at alle smertene skal stamme fra disse tingene. Og dessuten, nå har jeg vel verket rimelig intenst i 20 år, hvor lang tid skal dritten ha på seg før den "brenner ut"? Og hodepinen? Er det autoimmun konsentrasjonssvikt? I så fall, når forsvinner bevisstheten - for resten er jo borte for lengst, bare ikke vissheten om hele skiten Sorry - har hatt et par uker med forferdelig hodepine i tillegg til kroppsmertene
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg forsøker å finne dokumentasjon på det jeg sa om at en autoimmun lidelse disponerer for en annen, for jeg skal jo egentlig ikke bare slynge ut påstander, selv om dette er et kjent fenomen. Vet et sted jeg kan finne det, men det er i et lukket forum, så den linken kan jeg ikke gi dere ;)

I min søken faller jeg over noe annet i alle fall:

Bevis for det jeg sa om at antistoffene ikke gir seg før de har ødelagt det vevet/organet de har spesialisert seg for å ødelegge:
    Immunforsvarets T-cellestyrker starter en klappjakt på spesielle celler i kroppen, og gir seg ikke før hele hurven er kverket.
    http://www.forskning.no/Artikler/2004/a ... 2119981.18

Her får jeg svar på noe jeg har trodd tidligere, at diabetes 1 er autoimmun:
    Type-1 diabetes, insulinavhengig diabetes mellitus, er en autoimmun sykdom som skyldes at kroppen går til angrep på de insulinproduserende cellene, beta-cellene, i bukspyttkjertelen.
    http://www.forskning.no/Artikler/2002/mai/1022507688.77

Jeg har påstått at medisin i dag kun kan dempe symptomene og ikke hindre utviklingen av sykdommen:
    Til nå har behandlingen av slike sykdommer dreid seg om forsøk på å dempe slitsomme symptomer.
    http://www.forskning.no/Artikler/2003/j ... 3075734.21

I samme link som over, kommer et par sannhetens ord: "Dendrittiske celler" - ja, det det jeg har sagt i mange år: "Den dritten"! Sladre gjør de også, og sladderkjerringer er noe av det verste jeg vet!!

I alle disse linkene handler det om T-celler for de av dere som har hode til å fatte noe av det.

Mer om at man ikke kan stanse sykdommen + T-celler:
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1088998

Bekreftelse på sammenehengen mellom flere autoimmune sykdommer må jeg visst ha til gode, om ingen av dere andre har noe dokumentasjon på det?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Midt-Norge
    Meldinger
    15

Standard

Hei Stina!

På samme undersøkelse som ultralyden fikk jeg CT med kontrastvæske av halsregionen. Den hadde legen ordnet med i tillegg til ultralyden som jeg krevde.

Hva ble resultatet av din CT?
    Håper CT'en kan bidra litt til å vise hva som er problemet!

Eva35

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Blødprøve verdier
    Av Annka i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 16
    Siste melding: 23-07-08, 19:07
  2. verdier
    Av marie66 i forumet Normalverdiene?
    Svar: 5
    Siste melding: 28-04-08, 10:50
  3. Ref. verdier (en vennine av meg)