Side 2 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 76
    Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Sv: Ny-diagnostisert med flere spørsmål!(temp.måling, medisin, virkning etc...)

Igjen tusen takk for svar! dette var mye nyttig info for meg som ikke har snøring. Ante ikke at jeg ligger lavt, har bare tenkt som legen sa at dette er "i grenseland". Tusen takk for at du forklarer meg dette!

Jeg føler meg helt elendig. Er så utrolig tappet for energi, så trett og sliten - og slik har det vært siden 2008. Kan et vanskelig svangerskap ha vært med på å utløse lavt stoffskifte?

Hva er det som styrer forbrenningen (muligheten for vektnedgang) forresten? Jeg går jo opp bare jeg ser et kakestykke, og det er helt umulig å gå ned. Vet ikke om levaxin kan hjelpe noe med dette, siden det vil stabilisere stoffskiftet forhåpentlig? har du noe kjennskap til det? Leser her på forumet og ser at de fleste har mest glede av Armour der...men,men...vi får se da. Håper det vil hjelpe meg noe. Har begynt legge om kosten samtidig som jeg nå begynner med medisiner også...Tatt min 3 tablett i dag, så vet dette tar tid ;)

Jeg setter så utrolig stor pris på svar! Tusen takk

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Ny-diagnostisert med flere spørsmål!(temp.måling, medisin, virkning etc...)

Stoffskiftet er lettvint sagt det som styrer forbrenningen.
    Har man lavt stoffskifte har man vanligvis lav forbrenning og får vektøkning uansett hva man gjør nesten.
    Og motsatt om man har høyt stoffskifte, da er forbrenningen for høy og man blir for tynn.

Veldig mange med lavt stoffskifte har oppdaget at lavkarbo hjelper med og få vekten ned. Jeg er aktiv på lavkarbo.no under samme nicket forresten. Der finner du mye info om lavkarbo + drøssevis med oppskrifter.

Jeg er en av dem som bruker Levaksin, så du finner noen av oss også. Etterhvert som stoffskiftet blir stabilisert med enten Levaksin eller natur-thyroid, så vil forbrenningen også stabiliseres, og det vil dermed være lettere og få nedgang i vekten vil jeg tro.

Det er utrolig stor forskjell på hvor lang tid det tar før man kjenner seg bedre; det finnes ingen fasitsvar her, dessverre.

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Stoffskiftet er lettvint sagt det som styrer forbrenningen.
    Har man lavt stoffskifte har man vanligvis lav forbrenning og får vektøkning uansett hva man gjør nesten.
    Og motsatt om man har høyt stoffskifte, da er forbrenningen for høy og man blir for tynn.

Veldig mange med lavt stoffskifte har oppdaget at lavkarbo hjelper med og få vekten ned. Jeg er aktiv på lavkarbo.no under samme nicket forresten. Der finner du mye info om lavkarbo + drøssevis med oppskrifter.

Jeg er en av dem som bruker Levaksin, så du finner noen av oss også. Etterhvert som stoffskiftet blir stabilisert med enten Levaksin eller natur-thyroid, så vil forbrenningen også stabiliseres, og det vil dermed være lettere og få nedgang i vekten vil jeg tro.

Det er utrolig stor forskjell på hvor lang tid det tar før man kjenner seg bedre; det finnes ingen fasitsvar her, dessverre.
    Aha! Stadig noe å lære, skjønner jeg ;) Takk!! jeg har tidligere gått på lavkarbo med stort hel, men da jeg prøvde igjen for noen måneder siden (hadde da hatt et opphold på 1 år), funket det ikke - jeg bare gikk rett opp i vekt. Så noe ble helt feil dessverre...nå prøver jeg spise sunt a la grete roede, men vet ikke om det funker enda...
    Får håpe stoffskiftet stabiliserer seg snart da, slik at jeg har muloighet til å ta av - men også få litt mer energi. Er helt tappet...
    Er det vanlig å kjenne seg verre når man starter på medisiner? Må lage en ny tråd om det tror jeg.,..er helt på bånn energimessig sett :( Har lyst å legge meg kl 20...og det er unormalt for meg, selvom jeg er mye trett...

Tusen takk for all din hjelp og veiledning!!

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Føler meg elendig ved oppstart av levaxin

Hei
    Er på min 3 dag med levaxin nå. Er nydiagnostisert med lavt stoffskifte og kan virkelig lite om dette (har fått bra hjelp og info i dette forumet da!!)

Jeg er generert mye trett, kan sove 12 timer og syns det er for lite. Men etter oppstart på levaxin (som jeg tar 50mg av på morgenen), så har jeg bare lyst til å legge meg kl 20. Vanligvis holder jeg i det minste til 21.30-22-tiden. Jeg føler meg også helt elendig. MYE verre enn før, så slapp og sliten og orker ikke en gang gå min daglige tur på en time...sukk..
    Er det vanlig dette, eller? Trodde ikke jeg fikk noen virkning før om 2 uker egentlig - så det kan jo være at dette ikke skyldes medisiner...
    eller har det noe å si med tidspunktet jeg tar dem? jeg aner ikke...må bare spør.

hilsen milli

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Føler meg elendig ved oppstart av levaxin

Hei
    Er på min 3 dag med levaxin nå. Er nydiagnostisert med lavt stoffskifte og kan virkelig lite om dette (har fått bra hjelp og info i dette forumet da!!)

Jeg er generert mye trett, kan sove 12 timer og syns det er for lite. Men etter oppstart på levaxin (som jeg tar 50mg av på morgenen), så har jeg bare lyst til å legge meg kl 20. Vanligvis holder jeg i det minste til 21.30-22-tiden. Jeg føler meg også helt elendig. MYE verre enn før, så slapp og sliten og orker ikke en gang gå min daglige tur på en time...sukk..
    Er det vanlig dette, eller? Trodde ikke jeg fikk noen virkning før om 2 uker egentlig - så det kan jo være at dette ikke skyldes medisiner...
    eller har det noe å si med tidspunktet jeg tar dem? jeg aner ikke...må bare spør.

hilsen milli

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Føler meg elendig ved oppstart av levaxin

Forholdet mellom TSH og stoffskiftehormon fungerer i det som kalles et negativt feedback system. Det betyr at når TSH stiger så vil stoffskiftehormonet stige. Når stoffskiftehormonet stiger synker TSH. På denne måten komuniserer hypofysen (TSH) med skjoldbruskkjertelen (stoffskiftehormonene). Når skjoldbruskkjertelen av en eller annen grunn ikke reager på TSH har man lavt stoffskifte. TSH stiger, men kjertelen reagerer ikke.

Ved inntak av stoffskiftehormon vil kroppen reagere med lavereTSH fordi hypofysen kjenner at det er mer stoffskiftehormon i blodet. Initielt i behandlingen blir man ofte satt på en lav dose, som du. Denne dosen er nok til å få TSH til å synke, men ikke nok til å tilfredstille kroppens behov for stoffskiftehormon. Man mister altså deler av den egenproduksjonen man hadde. Så det jeg prøver å si til deg er at sansynligvis er dosen for lav for deg. Prøve å motvirke denne effekten med.å ta levaxindosen din på en tid på døgnet hvor den er naturlig lav, som på kvelden når du legger deg. Du bør også.kontakte legen din for å få økt dosen.

Når det gjelder full effekt av levaxin er det ikke uvanlig at dette kan ta opptil et år etter korrekt regulert dose, så du må nok smøre deg med tålmodighet dessverre. Effekten kommer gradvis så du vil kunne forvente å merke fremgang etter 6 uker etter korrekt justert dose. Men den fulle effekten tar som sagt minst et år.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Forholdet mellom TSH og stoffskiftehormon fungerer i det som kalles et negativt feedback system. Det betyr at når TSH stiger så vil stoffskiftehormonet stige. Når stoffskiftehormonet stiger synker TSH. På denne måten komuniserer hypofysen (TSH) med skjoldbruskkjertelen (stoffskiftehormonene). Når skjoldbruskkjertelen av en eller annen grunn ikke reager på TSH har man lavt stoffskifte. TSH stiger, men kjertelen reagerer ikke.

Ved inntak av stoffskiftehormon vil kroppen reagere med lavereTSH fordi hypofysen kjenner at det er mer stoffskiftehormon i blodet. Initielt i behandlingen blir man ofte satt på en lav dose, som du. Denne dosen er nok til å få TSH til å synke, men ikke nok til å tilfredstille kroppens behov for stoffskiftehormon. Man mister altså deler av den egenproduksjonen man hadde. Så det jeg prøver å si til deg er at sansynligvis er dosen for lav for deg. Prøve å motvirke denne effekten med.å ta levaxindosen din på en tid på døgnet hvor den er naturlig lav, som på kvelden når du legger deg. Du bør også.kontakte legen din for å få økt dosen.

Når det gjelder full effekt av levaxin er det ikke uvanlig at dette kan ta opptil et år etter korrekt regulert dose, så du må nok smøre deg med tålmodighet dessverre. Effekten kommer gradvis så du vil kunne forvente å merke fremgang etter 6 uker etter korrekt justert dose. Men den fulle effekten tar som sagt minst et år.

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Tusen takk for svar og for nyttig info. Jeg får ta kontakt med fastlegen min dersom det ikke bedrer seg i løpet av noen dager...
    Synd å høre det kan ta så tid å få regulert det skikkelig, men jeg er villig til det selvsagt - har hatt det kjipt så lenge.

Jeg er så gla for dette forumet og alle dere som svarer, jeg lærer mye og leser mye.
    Takk igjen for svar!!!

Medlem siden
    May 2012
    Sted
    sørlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    81

Standard Ned i vekt etter bare en uke på levaxin!

Hei dere,

jeg er en fersking her Fikk diagnosen lavt stoffskifte for bare 2 uker siden, og har tatt medisin (50 mg) daglig i nøyaktig en uke nå.
    Hoppet på vekten ved oppstart (enda jeg visste det forferdelige resultatet) og hoppet igjen på vekten i dag. Ned 2,3 kg på EN uke!!! Er det min kropp som går berserk nå eller hva skjer? Jeg har ikke begynt trene, ikke gjort noe som helst annet enn før...(har spist sunt og hatt en godteridag pr uke i flere måneder...det er blitt min livsstil, men har aldri klart gå ned i vekt - går bare opp på uforklarlig vis)

Er det noen som kjenner seg igjen i dette?? Og er dette virkelig en effekt som levaxin kan gi? Håper noen kan svare, dette var nemlig veldig fasinerende for meg...!

Ha en fin dag

Milli

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Ned i vekt etter bare en uke på levaxin!

Så moro og oppløftende:-) Har selv aldri hatt den effekten av levaxin, men gøy å høre.

Side 2 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 2
    Siste melding: 07-04-12, 10:41
  2. Lavt stoffskifte - ny diagnostisert
    Av Monica87 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 15-02-12, 06:56
  3. Nylig diagnostisert lavt stoffskifte
    Av HildeM i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 56
    Siste melding: 01-09-10, 12:23