Side 18 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste
Viser søkeresultater 171 til 180 av 191
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Enda et nybegynner spørsmål... Gunnda

Hei

Så fint å ha deg tilbake! Masse lykke til og god bedring

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Fant denne tråden først i dag - skal lese hele når jeg får tid i kveld!
    Har omsider fått kreket meg til fysioterapeut etter et par måneder med "isjaslignende"- strålesmerter nedover nedover begge lårene. Har hele tiden trodd det hadde sammenheng med feilstilling i korsryggen, men fysioterapeut sier etter å ha bøyd og tøyd, og prøvd ut muskelstyrke at det sannsynligvis ikke har noen sammenheng med korsryggen, men at det dreier seg om muskelatrofi.. Skrekk! Har også småproblemer med ene armen ved litt tungt arbeid og generelt litt "brennende muskler-følelse". Har er det bare å lese tror jeg..

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Fant denne tråden først i dag - skal lese hele når jeg får tid i kveld!
    Har omsider fått kreket meg til fysioterapeut etter et par måneder med "isjaslignende"- strålesmerter nedover nedover begge lårene. Har hele tiden trodd det hadde sammenheng med feilstilling i korsryggen, men fysioterapeut sier etter å ha bøyd og tøyd, og prøvd ut muskelstyrke at det sannsynligvis ikke har noen sammenheng med korsryggen, men at det dreier seg om muskelatrofi.. Skrekk! Har også småproblemer med ene armen ved litt tungt arbeid og generelt litt "brennende muskler-følelse". Har er det bare å lese tror jeg..
    HEI!!
    Jeg har fått muskelatrofi pga hormonmangel,ja.!!! Det som er litt lle er at det fortsetter. Blir ""spist opp innvendig fra"".
    Jeg fikk bekrefta det på Rikshospitalet, men der var jeg på reumatisk. De søkte meg til endoavd. hvor jeg hører hjemme, men da jeg fikk innkallelsen, sa jeg den fra meg.
    Jeg går jo på thyroid-s, og derav en subrimert TSH .Endoene her medisinerer KUN ETTER TSH, og den kampen jeg ville fått som pasient der var jeg ikke sterk nok til å ta....derfor har jeg vært overlatt til meg selv "siden sist".
    Hadde egentlig gitt opp, men overlevelseslysten er der, så har søkt meg som sagt til D.S(time i mai).
    Du,du kan få påvist muselatrofi ved biopsi, men hos meg ser de det godt på MR også. Kanskje du kunne be om det siste?
    Er svaret positivt, kan det tyde på hormonmangel.
    Jeg er ikke oppdatert inne her lenger, men tror kanskje du ikke er på medisiner enda?( En halvtime senere--- lest litt om deg, og ser at du ER medisinert,ja!!!! Svakheten din kan komme av både for lite stoffskiftehormon og kortisol(som hos meg)
    Sist endret av gunnda; 18-03-13 kl 14:09
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Takk for svar! Enda ikke rukket å lese gjennom tråden din pga. sovnet på sofaen da barna gikk og la seg..

Lurte på hvordan denne muskelatrofien begynte for din del? Venstre, nedre del..? Mulig det er tilfeldig, men nå har jeg lest tre historier hvor alle fikk begynnende muskelatrofi på venstre side, fortrinnsvis i foten et sted..

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Jeg merket det først da jeg ble akutt binyresyk.....kunne ikke gå. Dro føttene langs gulvet,ikke krefter til å bevege anklene.Mistet også refleksene i beina.
    Har store problem med muskelSTYRKE.Spes.ille å gå opp trapper!
    Og så SER en det tydelig. Et eksempel...stort "innsøkk" på framdida av leggene! Hele kroppen "forfaller".Ser ut som musklene blir spist opp på en måte.Og det kjennes i hele systemet...kjenner at en blir fratatt fysiske krefter.
    PS
    Mine biopsier er begge tatt fra HØYRE lår..en fra yttersiden og den andre fra framsiden..
    DS
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

Skremmer meg dette..

Jeg hadde store problemer med muskelstyrken, spesielt i beina, i fjor vår og sommer før jeg begynte på medisiner.

Jeg driver (rettelse: drev..!) litt som hovslager på si, men jeg ble i løpet av et par måneders tid så gåen i lår og setemuskulatur at jeg bare ble stående å skjelve og kaldsvette - kan trygt si at jeg skremte livet av de fleste hestene som nok oppfattet dette som heller unormalt.. Ble muskelmessig helt flat og også armene og griperefleksen ble sterkt påvirket.

Fikk en slags nummenhet/prikking nedover underarmene og hendene som først kom og gikk og siden ble konstant. Fikk henvisning til bl.a. nevrografi og nevrolog, men mens jeg ventet på innkallinga dit var jeg på Heggeli og fikk både stoffskiftemedisin og binyrestøtte og ble etterhvert kvitt både nummenhet/prikking i armene og tildels muskelsvakheten i sete/lår. Så da timene med nevrograf og nevrolog kom hhv. 3 og 5 mnd. senere - fant de ingenting og jeg jeg måtte jo bare si at tilstanden var en helt annen nå enn da henvisningen ble gitt..

Men pga. mas fra arb.giver om "diagnose" og fastlegens motvilje mot denne medisineringen og hans spørsmål ved sykemelding, ble det så jeg fulgte opp med ny time hos ny overlege-endokrinolog for å vurdere disse "nye funnene" - dvs. de blodprøvefunnene de fant på Heggeli i de blodprøvene som endokrinologen aldri gadd å rekvirere.. Denne endokrinologen var mer imøtekommende og åpnet såvidt for at det kunne være problemer med binyrene, men trodde ikke at jeg hadde Addisons.. (Er det det eneste..!?)

Det ble derfor bestemt at jeg skulle trappe ned og slutte på binyrestøtten og ta nye prøver uten medisiner tre måneder frem i tid. Fikk forøvrig "tillatelse" til å fortsette med Erfa som før til tross for TSH=0,01..!

Og nå som disse tre måneder frem i tid har gått er formen i fritt fall og har vært det et par uker.. Og ingen ny innkalling..

Har fått tatt nye blodprøver av aldosteron, renin og DHEA-S hos fastlege i mellomtiden. DHEA er halvert siden siste måling og ligger nå nederst i normalomr., svar på to siste er foreløpig ikke kommet.. Skal nå til legen igjen med døgnurin for kortisolmåling og får forhåpentligvis også tatt stoffskifteprøver. Og så må jeg ta opp dette med vondter/svakhet/brennende muskler og fysioterapeutens utsagn om muskelatrofi..

Mener selv at det ikke er usannsynlig at tilbakevendende plager i etterkant av avsluttet medisinering har med akkurat avsluttet medisinering å gjøre og at man da må se på ev. behov for å gjenoppta noe av dette Og helst uten at man må kjøre seg helt i grøfta igjen og miste både familie og jobb..

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

HVOR MYE/HVA FORTELLER SHGB OSS?
    Jeg har gått fra å være under refområdet til å ligge bittelitt over.
    Er det isolert sett tegn på overmedisinering?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Jeg har sett på forhøyet SHBG som et tegn på for høy dose. Egentlig en kjekk prøve for å kontrollere dose...bedre enn TSH. For meg ihvertfall

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    51
    Meldinger
    352

SHBG vil bli høy/for høy hvis man bruker p-piller eller naturlig thyroid (muligens gjelder dette også levaxin..?) i følge DS ved Heggeli. Hadde for høy SHBG allerede før oppstart med Erfa og lurte litt på denne verdien selv

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    SHBG vil bli høy/for høy hvis man bruker p-piller eller naturlig thyroid (muligens gjelder dette også levaxin..?) i følge DS ved Heggeli. Hadde for høy SHBG allerede før oppstart med Erfa og lurte litt på denne verdien selv
    Takk

Da skyldes det mest sannsynlig at jeg går på naturlig thyroid.
    Kan ikke "i min villeste fantasi" tro jeg er overmedisinert(heller det motsatte). Men spørsmålet var nærliggende da lav SHGB jo er et av parameterne på lavt stoffskifte!

Side 18 av 20 Først 1234567891011121314151617181920 Siste

Lignende tråder

1. Nybegynner
    Av Elly i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 09-12-15, 20:35
  2. Nybegynner... og skjønner ingenting...
    Av Destiny85 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 24
    Siste melding: 02-03-09, 10:43
  3. Nybegynner spm... ;)
    Av Grace i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 29-10-08, 13:41
  4. Enda et spørsmål; om T3 denne gang :-)
    Av Marina73 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 02-06-08, 15:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn