Side 13 av 36 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536 Siste
Viser søkeresultater 121 til 130 av 354
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Pregnenolone

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    "Pregnenolon gives som regel i en dosering på 5-50 mg/døgn. Hvis du har problemer med hukommelsen, skal du sandsynligvis have 50 mg. Ved virkelig alvorlige hukommelsesvanskeligheder kan dosis nå helt op på 100 mg pr. døgn. Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol. (...)

Hvis du tager et pregnenolontilskud, skal du være på vagt over for symptomer på at du tager for meget. De fleste sådanne symptomer betyder i virkeligheden at pregnenolonet i høj grad fremskynder produktionen af andre hormoner der udvikles fra det. Vær opmærksom på overdrevent begejstret adfærd og "måneansigt" (som følge af for meget cortisol), hævede hænder og fødder (for meget aldosteron) og fedtet hår (for meget DHEA). Disse symptomer ses hyppigst hos folk under 35 år. Deres krop er stadig i stand til effektivt at omdanne pregnenolon til andre hormoner, bl.a. cortisol, DHEA, progesteron og aldosteron."
    Jeg lurer på denne doseringen. Hva gjelder den for? Hvilke plager/sykdommer? Mon tro om man har veldig slitne binyrer at doseringen kan være høyere enn hva som bekrives ovenfor som normalt. Jeg tenker at mine binyrer er ganske kraftig svekket, mer enn mange andres....? Dersom det er slik, tenker jeg at jeg muligens kan trenge ganske høy dose? Forstår at det ikke er bare å pøse på, men om jeg skal få ordentlig hjelp, ser jeg for meg at jeg må ha høy dose. - 50 mg minst, gjerne mer! Jeg har bestilt "the hormone solution" av Herthoge, ligger vel og venter i postkasse til jeg er tilbake fra ferie, vet ikke helt om den boka dekker mitt behov.. får se.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Pregnenolone

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Hertoghe skriver: "Pregnenolon gives som regel i en dosering på 5-50 mg/døgn. Hvis du har problemer med hukommelsen, skal du sandsynligvis have 50 mg. Ved virkelig alvorlige hukommelsesvanskeligheder kan dosis nå helt op på 100 mg pr. døgn. Selv om stoffet i USA fås i håndkøb, må du ikke tage mere end 25 mg pr. døgn medmindre det sker under lægelig kontrol. (...)

Hvis du tager et pregnenolontilskud, skal du være på vagt over for symptomer på at du tager for meget. De fleste sådanne symptomer betyder i virkeligheden at pregnenolonet i høj grad fremskynder produktionen af andre hormoner der udvikles fra det. Vær opmærksom på overdrevent begejstret adfærd og "måneansigt" (som følge af for meget cortisol), hævede hænder og fødder (for meget aldosteron) og fedtet hår (for meget DHEA). Disse symptomer ses hyppigst hos folk under 35 år. Deres krop er stadig i stand til effektivt at omdanne pregnenolon til andre hormoner, bl.a. cortisol, DHEA, progesteron og aldosteron."
    Jeg lurer på denne doseringen. Hva gjelder den for? Hvilke plager/sykdommer? Mon tro om man har veldig slitne binyrer at doseringen kan være høyere enn hva som bekrives ovenfor som normalt. Jeg tenker at mine binyrer er ganske kraftig svekket, mer enn mange andres....? Dersom det er slik, tenker jeg at jeg muligens kan trenge ganske høy dose? Forstår at det ikke er bare å pøse på, men om jeg skal få ordentlig hjelp, ser jeg for meg at jeg må ha høy dose. - 50 mg minst, gjerne mer!
    Kære Rufus I virkeligheden tager du 25 mg pregnenolone allerede nu og dit tilskud af DHEA (senest 7-KETO) har givet dig bivirkninger som kunne tyde på, at pregnenolone allerede gør sit job i en betydelig grad.... Du bliver nødt til at trappe ned med 7-KETO i en kortere periode uden at øge pregnenolone. Det kan du altid øge når/hvis du (senere) oplever tegn på en forværring af dit velbefindende (med hensynstagen til de udsving i gode og mindre gode dage som er jo normale for alle). Det er nok den eneste måde du (trygt) kan komme frem på. Ellers bliver det ufattelig svært undgå at "over-pøse", for så er du lige vidt... lige som du er nu.

Det foresvæver mig at du er panikslagen ved tanken om en forværring, og at du næsten er parat til hvad som helst for at undgå det for enhver pris. Men Rufus, altså.... når man behandles efter symptomer, er de dårlige symptomer nærmest vigtigere end fraværet af symptomer, så længe behovet for binyrestøtte består (lyder kringlet, men sådan er det).

Det er netop ved at teste binyrestøtten (ved periodisk at test-reducere), at man overhovedet kan konstatere OM det har virket, OM man kan test-reducere lidt mere endnu, eller om det skal fortsætte uændret et stykke tid endnu, til man tester igen. Uden periodisk at "test-reducere" har man ingen føling med, hvad der i virkeligheden sker + man kan risikere at forpasse (tids)punktet for en permanent reduktion af binyrestøtte, endsige ophør med den, såfremt binyrerne er recovered. Det kan man ikke vide, før man lader det komme an på en test. Det hører med den behandlingsstrategi du er i gang med og du bliver nødt til at acceptere risikoen for en midlertidig forværring som følge af en "kontrol-reduktion", såfremt det skulle blive tilfælde. Uden at acceptere det, har du ingen chance at opdage en bedring heller, vel?

"Jeg tenker at mine binyrer er ganske kraftig svekket, mer enn mange andres....?" Hvordan ved du det, Rufus? Har du haft taget nye spytprøver fornylig? Det ville måske være en god idè for at se hvordan den hidtidige binyrestøtte har fungeret? Uden den slags "kontrol" af og til, kan man nemt komme til at "over-pøse", hvilket (mener jeg) du selv har beskrevet tegn på.
    Jeg har bestilt "the hormone solution" av Herthoge, ligger vel og venter i postkasse til jeg er tilbake fra ferie, vet ikke helt om den boka dekker mitt behov.. får se.
    Det tror jeg ikke at den gør (efter at have læst dit sidste indlæg).... den er ikke en facitliste på hvor meget og for hvad man skal bruge det ene og det andet... Men til at lære om vores hormoner er den helt fin.

Uanset hva` ville jeg aldrig med let hjerte opfordre dig til at risikere en forværring, hvis det ikke var med dit bedste for øje. Jeg vil altid krydse fingre for dit (aller)bedste.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Pregnenolone

Det foresvæver mig at du er panikslagen ved tanken om en forværring, og at du næsten er parat til hvad som helst for at undgå det for enhver pris. Men Rufus, altså.... når man behandles efter symptomer, er de dårlige symptomer nærmest vigtigere end fraværet af symptomer, så længe behovet for binyrestøtte består (lyder kringlet, men sådan er det).
    Altså, du Anisa, du er innmari god til å ta ting på kornet! Jeg er livende redd for å bli verre! Panikk er ordet, ja! Blir uvel bare på tanken på å ha det slik jeg hadde det for noen måneder siden. Ser meg selv fra utisden også, og det er på grensen til det komiske noen ganger...

Men du har jo helt rett; hvordan kan jeg vite at binyrene mine har kommet seg om jeg ikke gir dem en sjanse til å bevise det? (for å si det på den måten) Grunnen til at jeg har ment at jeg har litt ekstra slitne binyrer er at jeg har brukt relativt mer hydrokortison enn hva jeg leser andre gjør. Oppunder 40 mg. Nå bruker jeg litt mindre og det er jo et tegn på at ting går bedre.

Nå har jeg lagt opp dosetten min for kommende uke. I stedet for 25 mg 7-keto, blir det nå ca 2/3 eller litt mindre i kapslene (har tømt ut en drøy tredjedel) og 25 mg pregnenolone. Og du har jo rett i at dersom jeg skulle bli i dårligere form, så er det jo bare å gå tilbake igjen senere. Jeg trenger nok å la min pressede kropp få litt ro og gi den sjansen til å balansere seg selv. Tror jeg tyner den med for mye hormoner (og bekymring).

Tusen takk for tips og vise ord, du er så bra på å definere problemer og tydeliggjøre det som en kanskje selv vet innerst inne, men ikke helt kan sette fingeren på!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Pregnenolone

Selv tak, Rufus Men du er heller ikke selv værst til det, når du tænker med hjertet på andre, har jeg bemærket mange gange før.
    Men du har jo helt rett; hvordan kan jeg vite at binyrene mine har kommet seg om jeg ikke gir dem en sjanse til å bevise det? (for å si det på den måten)
    Det kan man godt sige. Det ville være meget nemmere, hvis man bare kunne tage telefonen og ringe ned til binyrerne: "Hej du... binyre! Hvad bliver det til? Skal vi fortsætte med samme dose HC lidt endnu, eller klarer du dig med lidt mindre fremover? Og hvad med at stramme sig op og blive bedre, før jeg går personligt bankerot, da HC, som bekendt ikke hænger på træer, lige til at plukke gratis, vel?" Men da vi er tvunget til at kommunikere med binyrerne på "tegnsprog" kan det ikke nytte, at kneble dem med HC og andet, så de aldrig kan få et "ord" indført...

Grunnen til at jeg har ment at jeg har litt ekstra slitne binyrer er at jeg har brukt relativt mer hydrokortison enn hva jeg leser andre gjør. Oppunder 40 mg.
    Ja, enten det eller.... har du måske været (HC)modigere en andre? Det ville ikke overraske mig, hvis det var tilfældet.

Ja, det er meget interessant (og lovende), det som sker nu. Det bedste ville være hvis du kunne træne dig op i at være mere fanden-i-voldsk. Nonchalant endda. For selv om du husker dig selv fra før som det rene vrag, ved du nu meget mere end dengang og... vil vide hvad der skal til for at få det bedre igen. Derfor mener jeg at tingene ikke kan sammenlignes 1:1 længere, fordi der er forskel på både viden og erfaring mellem dengang og nu. Lige som der er forskel mellem "håbløs" og "håbefuld". Desuden bliver du ikke en tøddel bedre tjent med at generere hele denne "bekymringsklump" i enhver (relateret) anledning. Tværtimod - pisker "klumpen" dine binyrer, hvor det modsatte - aflastningen - er hensigten. Jeg tror at det kan blive forbløffende mere let at komme igennem, både test-reduktionerne og "bare" dårlige dage, hvis ethvert et ubehag ikke straks får lov til at vokse sig til et truende uhyre med horn i panden. Ja, vi snakkes ved....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Å redusere binyrestøtten

Nå har jeg lagt opp dosetten min for kommende uke. I stedet for 25 mg 7-keto, blir det nå ca 2/3 eller litt mindre i kapslene (har tømt ut en drøy tredjedel) og 25 mg pregnenolone. Og du har jo rett i at dersom jeg skulle bli i dårligere form, så er det jo bare å gå tilbake igjen senere. Jeg trenger nok å la min pressede kropp få litt ro og gi den sjansen til å balansere seg selv. Tror jeg tyner den med for mye hormoner (og bekymring).

Vel, det gikk ikke så bra dette, Anisa og dere andre. - Altså å redusere binyrestøtten. Ikke mange dager, men føler meg elendig. Ekstremt svimmel og er uten energi. Fikk tilbake symptomer som jeg ikke har hatt på flere måneder som øresus, smerter i leggene og stivhet i ansiktet (fører dagbok). Skjønner at det kan være tilfeldig, men tror ikke det likevel. Gjorde det nok for tidlig, og endrer "prosjektet" for å ikke bli verre.

Jeg mener at jeg trenger den mengden binyrestøtte jeg hadde, jeg må bare bytte typen. Dvs fra 7-keto over til pregnenolone, men jeg må gjøre det på den måten av jeg øker pregnenolone som erstatning for 7-keto, ikke bare redusere 7-keto som jeg har gjort de siste dagene. Skjønner ikke at jeg kan gjøre det annerledes pr i dag??? Har hatt behov for oppunder 50 mg hc bare for å holde meg oppegående. Litt skuffet over at det ble slik, men tiden er ikke inne ennå. Kroppen sa vel ifra.

Så nå tok jeg meg nettopp en ekstra 25 mg pregnenolone. I praksis har jeg nok nesten halvert 7-keto, så jeg tar en halv pregnenolone ekstra for å kompensere, tror jeg... tenke tenke...

Ser av kommentarene over at dere opplever at pregneolone virker ganske raskt..

Jeg har bestilt denne Adrenal Stress End, Pebles, prøver den istedet for binyreekstraktet jeg har brukt så langt. Men ser at de inneholder omtrent det samme da... Din har litt mer binyreekstrakter, kanskje..? Etterpå la jeg merke til at denne bloggeren (som det er link til her inne på forumet) http://binyre.blogspot.com/ har hatt best effekt av noe som kalles Sub Adrene (dråpeform). Fant det på nettet, feks her: http://www.vitaherbhealth.com/produc...upplements=129 Verdt å prøve? Forresten har jeg søkt og søkt etter måter å handle Isocort på fra USA, men det synes vanskelig. De fleste nettbutikkene sender ikke produktet til Norge, og har funnet noen som muligens gjør det, men da til blodpris.

Ja, nå ble det et lite skritt tilbake, håper å komme meg igjen ganske snart

Godnatt

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Å redusere binyrestøtten

Ikke mange dager, men føler meg elendig. Ekstremt svimmel og er uten energi. Fikk tilbake symptomer som jeg ikke har hatt på flere måneder som øresus, smerter i leggene og stivhet i ansiktet (fører dagbok). Skjønner at det kan være tilfeldig, men tror ikke det likevel. Gjorde det nok for tidlig, og endrer "prosjektet" for å ikke bli verre.
    Hei igjen, må bare si at jeg muligens tok feil her mht formsvikt og reduksjon av binyrestøtte. Et par dager senere innså jeg at det mest sannsynligvis skyldes underdosering av Thyroid. Ganske tankeløst å ikke skjønne det før!
    Jeg har drevet og trappet ned Thyroid siden april- har vært overdosert. Jeg har trappet ned MYE. Jeg har vel kommet for lavt og kroppen har sagt fra. Merket at hvilepulsen hadde falt til ca 60 igjen som er altfor lavt. De siste dagene har jeg økt dosen igjen. Tror at min dose skal være 3,25 grain - jeg hadde kommet ned på 2,75. Formen er elendig fremdeles- håper jeg kommer meg snart. Tatt litt ekstra Thyroid de siste dagene for å gi kroppen litt mer hormoner for å få opp nivået litt raksere - vet ikke om det var dumt eller ikke, jeg.

Må heller forsøke reduksjon av 7-keto når jeg får stabilisert formen igjen. Puh..

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Fristende å prøve et kurs i lightening process for å få hjelp med binyretretthet

hei igjen :-)

Tenker noen ganger at det hadde vært fristende å prøve et kurs i lightening process for å få hjelp med binyretretthet. Er jo i utgangspunktet litt skeptisk, men man påstår jo det hjelper fra alt fra utmattelsessyndrom til kjærlighetssorg! Og folk står jo fram og forteller om nærmest mirakler. Hadde det vært rimeligere, ville jeg utvilsomt gjort et forsøk. Ser at Gutt81 følte at det var penger ut av vinduet: https://www.stofskifteforum.dk/showt...=gutt81&page=5 (innlegg 41). Må bare si (en digresjon) at folk som står fram som frelste etter å ha fått livet tilbake vha LP og som utdanner seg til instruktører for "å hjelpe andre tilbake til livet" framstår som mer griske enn veldedige når de krever flerfoldig tusen for et kurs. (Men det har vel noe med rettigheter etc å gjøre...? vet ikke) Men litt uforståelig at man skal kreve så mye for å gjøre andres liv bedre. Om hensikten er å hjelpe medmennesker i vanskelige livssituasjoner burde dette ikke vært dyrt.

Vel, med mindre de ringer fra Norsk tipping, blir det vel helst behandling av binyrer med de kjente remediene og livsførsel....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Fristende å prøve et kurs i lightening process for å få hjelp med binyretretthet

Interessant det du skriver om at du har trappet ned for mye på thyroid, Rufus! Som før nevnt synes jeg det er vrient å finne rett dosering. Jeg er veldig usikker på hva som er min riktige dosering. Jeg hadde en FT4 som lå høyt i referanseområdet da jeg brukte 3.5 eller 3.25 grain. Nå er jeg nede på 2.5 grain eller 155 mg thyroid pluss 25 mg levaxin. og har gått ned på både DHEA , hydrokortison og thyroid den siste måneden. Jeg er mye bedre enn jeg har vært på lenge. Den ekstreme varmefølelsen i kroppen har avtatt, men det er ting som får meg til å lure om thyroid ligger for lavt.

Jeg tar nå n'Finns metode: et grain thyroid ekstra i dag og eventuelt i morgen, og ser om formen går opp. Gjør den det, øker jeg thyroiddosen.

Lightening process: Du har ikke tenkt på andre ting da, Rufus, som Qi gong eller mindfulness? Det er ikke så dumt, og antagelig rimeligere. Kanskje ikke så omfattende? Noen ganger må jeg ta en variant som stemmer med lommeboka. Spørsmålet er jo om noen har sjekket disse som sier at livet deres ble så forvandlet av LP etter lang tid? Er det de frelste som svarer at de blir forvandlet, og hvor lenger er de i paradis? Som du sikkert vet, er jeg en skeptiker. Kanskje vil det være pengene ut av vinduet for deg også? Jeg er enig med deg, mange som sliter med binyrer kunne trengt litt drahjelp.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Fristende å prøve et kurs i lightening process for å få hjelp med binyretretthet

Vigdis! Det er så flott at du føler deg bedre og at du har gått ned på all binyrestøtte. Det er også inspirerende å lese om!!!

Ja, jeg tror den eneste måten en finner riktig dose er å prøve og feile. Jeg har heller ikke en veldig sensitiv kropp i den forstand at jeg merker godt når jeg gjør endringer i dose enten opp eller ned. Det tar tid og jeg skjønner ikke før etterpå hva som har skjedd.

Det med lightening prosess er noe jeg tenker på en gang i blant, det er en besnærende og fristende tanke, men har lest mye negativt der mange hevder de ikke har fått hjelp, samt kritiske røster mht langtidsutsiktene.

Men det som er sikkert er at tankene våre styrer mye av det fysiologiske, jeg klarer jo å gjøre meg selv svimmel bare ved tenke på visse scenarier (binyrerespons). Og psykens påvirkning på binyrene er jo ganske udiskutabel, så jeg har ikke lagt det helt på hylla ennå, men som du sier, må man tilpasse behandlingen til lommeboka. Derfor begynner jeg på yoga til uka, det var det som passet best mht nærheten til hjemmet og tidspunkt. Vurderte Qi gong, men måtte reise tvers over byen, det orker jeg ikke slik formen er nå.

Ha en fortsatt flott dag og gratulerer med framgang. Håper du finner litt mer ut av thyroiddosen. Dette er et stort eskperiment

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    68
    Meldinger
    5,134

Tankene styrer oss, det er sikkert Hva med kognitiv tankegang, da? Der jobber du masse med tankegangen din, det er utprøvd og viser til gode resultater. Da kan du kanskje få det dekket også, psykologhjelp, du vet kognitiv.no kan du finne litt hjelp til selvhjelp. Blant annet her kan du laste ned en del skjemaer som er fine å bruke. Det beste er nok å gjøre noe slikt med en terapeut som veileder. men det er kanskje ikke helt det du tenkte på?

Jeg vet jo at du beveger deg oppover også, Rufus, det er oppmuntrende
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 13 av 36 Først 123456789101112131415161718192021222324252627282930313233343536 Siste

Lignende tråder

1. Hashimotos og Erfa Thyroid
    Av Freya i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 10
    Siste melding: 19-10-11, 11:36
  2. Jeg har sat mig for at jeg vil i behandling med Armour Thyroid.
    Av arenys i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 21-03-11, 16:59
  3. Info til lege om behandling av Hashimotos?
    Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 09-11-10, 17:47
  4. Info til lege om behandling av Hashimotos?
    Av Rufus i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 2
    Siste melding: 09-11-10, 17:47
  5. Erfa Thyroid/Hydrokortison i Danmark
    Av Gekko i forumet "Naturlig" Thyroid til danskere
    Svar: 3
    Siste melding: 15-04-10, 22:09

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg