Side 13 av 15 Først 123456789101112131415 Siste
Viser søkeresultater 121 til 130 av 147
    Medlem siden
    May 2012
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    46
    Meldinger
    72

Standard Sv: På grensen av Hashimoto's ?

Hei Karatekid

Syns det er her er veldig spennende lesing! Jeg går hos TES jeg også, og den ultimate drømmen er at jeg skal klare meg uten medisiner for stoffskifte av noe slag. Selvom jeg ikke er der på en stund ennå, så er håpet akkurat det, at jeg f.eks skal kunne gå gravis uten å følges opp tett pga stoffskifteverdier som lever sitt eget liv Vet at det fint går an å leve et godt liv som hypo- men likevel viktig å forsøke å bli kvitt den hvis det er mulig.

Følger spent med i prosessen din videre!

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei, nå har jeg visst kommet inn i en rutine med ukentlige oppdateringer. Ikke verst til å være meg. Dvs at det nå har gått 9 uker siden jeg halverte erfadosen. Jeg tar mine 60 mg erfa thyroid, og det virker egentlig som jeg klarer meg stadig bedre å denne lave dosen. Denne uken her har vært stressende. Jeg har vært på overnattingstur med jobben, drukket vin, vært sent oppe, vært på et foredrag en annen kveld, vært på en Oslotur, og jobbet, gjort husarbeid etc etc. Jeg er ikke helt utslitt. Jeg ligger ikke på sofaen i dag. Vekta er fortsatt stabil, dvs at den har sluttet å øke, selv om jeg gikk opp noen kg i forbindelse med medisinreduksjonen da, som ikke er borte igjen. Kanskje er jeg naiv, men jeg kan ikke annet enn å være litt optimistisk jeg da. Snakket såvidt med legen min om blodprøveresultatene. Han synes det var helt ok at fritt T3 for øyeblikket var såvidt under referanseområdet. Det han ikke likte var at han synes TSH var såpass lav. Han hadde håpet på en større økning av TSH, slik at det blir litt bedre signaler til skjoldbruskkjertelen om å sette i gang å jobbe. Ellers så har jeg såvidt begynt med Aswaganda og kelp. Ja, så det var så langt. God helg til dere alle

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Standard Jod og antistoffer

Hei, håper dere har hatt en fantastisk julefeiring, og jeg ønsker dere alle et godt nytt år.

Jeg tok nye blodprøver nå rett før jul. Stoffskiftet er fortsatt lavt, men går bittelitt i riktig retning. Jeg kjenner at stoffskiftet er lavt, men klarte meg greit gjennom julefeiringen, men er "slakk" nå i ettertid.

Det som bekymrer meg imidlertid, var at antistoffene for første gang har begynt å øke. Jeg vil tro at det har noe med tilskudd av kelp (jod) å gjøre. Legen mente at økningen var så liten at det foreløpig ikke er noe å bekymre seg for å jeg skal fortsette med jod. Har snart time og kan diskutere med han da. Men, hva tenker dere om dette? Ville annen type jod (lugols etc) gi mindre risiko for antistoffer, eller spiller ikke det noen rolle?? Må man slutte med jod når antistoffene øker?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Vanskelig å vite.
    Antistoffene kan jo øke fordi at du ikke har nok/riktige co-faktorer til å håndtere jod'en også... ? Mener at jeg fant noen artikler engang i verden som tilsa at f.eks uten nok selen så ville jod kunne gi antistofføkning. Sjekk boka til Brownstein. Mener det blant annet var omtalt der.

Jeg fikk ikke økning av jod (lugol's), men fikk av forsøket på å dra igang kjertelen. Da jeg avsluttet det og økte erfa'en igjen så gikk antistoffene ned igjen. Kjedelig om det også skulle gjelde deg, men jeg regner med du vil vite.

Lykke til!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei, og takk for svar . Hmmm, ikke godt å si egentlig. Jeg begynte med tilskudd av selen, samtidig som jeg begynte med Kelp. I tillegg tar jeg noen paranøtter daglig. Jeg merker jo godt at jeg er underdosert, og jeg liker ikke antistofføkningen... Får høre hva legen sier...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Karatekid & smgj

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Antistoffene kan jo øke fordi at du ikke har nok/riktige co-faktorer til å håndtere jod'en også... ? Mener at jeg fant noen artikler engang i verden som tilsa at f.eks uten nok selen så ville jod kunne gi antistofføkning. Sjekk boka til Brownstein. Mener det blant annet var omtalt der.
    Question:
    Can iodine supplementation cause a flare of Hashimoto's or Graves' disease?

Answer:
    Yes. However, if iodine is given as part of a comprehensive holistic treatment program, my clinical experience has shown this to be a very rare occurence. It is important to provide the proper nutrients to slow down the oxidative damage that occurs in and by autoimmune thyroid illness (covered in Chapter 7-9).

Unrefined salt, Vitamin C, selenium, and magnesium supplementation all help to minimize a flare. These nutrients can be taken for 2-4 weeks before beginning iodine therapy to minimize the risk of precipitating a flare.

Source: Iodine. Why You Need It, Why You Can't Live Whithout It by David Brownstein MD, page 241.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Hei, og takk for svar . Jeg tror nok at legen min er ganske flink på å gi de rette tilskuddene. Jeg tar alle de nevnte tilskuddene. Eller har jeg lest to bøker i jula. The iodine crisis, som fikk meg til å tenke at jeg virkelig trenger jod. Men, det var kanskje en annen bok dere tenker på? Ellers så holder jeg på å lese Why do I still have thyroid symptoms, when my lab test are normal, som sterkt advarer mot tilførsel av jod. Jeg synes dette blir vanskelig, med så motstridende anbefalinger, og med antistoffer som har snudd og går feil vei....

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Anisa. Jeg så linken til boka nå. Var litt trøtt og overså det i første omgang. Takk skal du ha.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Ellers så holder jeg på å lese Why do I still have thyroid symptoms, when my lab test are normal, som sterkt advarer mot tilførsel av jod.
    Ja, det er en bog skrevet af Datis Kharrazian, og netop hans kapitel om jod har fået mig til helt at skrotte hans bog. Den findes heller ikke anbefalet/omtalt her på forummet. Når man overhovedet kan, i den grad ride med på den skadelige skolemedicinske jod-skræk-bølge, som Datis Kharrazian gør, da mener jeg at også resten af han "ekspertise" går hen og bliver utroværdig.

Der er SÅ mange gode, nyttige og pålidelige bøger om dette "vores" emne, at ingen er tvunget til at nøjes med Datis Kharrazian. Undskylder at det nok lyder krads, men det ikke første gang at jeg oplever denne forfatter, bombe sine læsere adskillige hestelængder tilbage i processen mod bedring, eller helbredelse. Jeg har kendskab til syge med direkte diagnose jodmangel, der alligevel ikke lader sig behandle, fordi de har læst hr. Datis Kharrazians bog.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av Karatekid Vis post
    Ellers så holder jeg på å lese Why do I still have thyroid symptoms, when my lab test are normal, som sterkt advarer mot tilførsel av jod. Jeg synes dette blir vanskelig, med så motstridende anbefalinger, og med antistoffer som har snudd og går feil vei....
    "Most doctors believe that iodine supplementation will aggravate autoimmune (Hashimoto’s) thyroiditis. This view is supported by observations that the incidence of Hashimoto’s hypothyroidism tends to increase in populations that increase their iodine intake. (The incidence of hyperthyroidism, on the other hand, increases as iodine intake decreases.). However not all epidemiological studies support this association [1][2][3][4].

Dr. Datis Kharrazian (“Dr. K”), whose 2010 book “Why Do I Still Have Thyroid Symptoms?”[5] is popular among Hashimoto’s patients, vehemently opposes the use of iodine in Hashimoto’s [5][6][7]. Chris Kresser of The Healthy Skeptic [8] has argued this point of view in his post “Iodine for hypothyroidism: like gasoline on a fire?”. And there’s little doubt that some patients have experienced bad consequences from high-dose iodine.

On the other side, doctors such as Dr. Guy E. Abraham [9], Dr. David Brownstein [10], Jorge D. Flechas [11] and Dr. David Derry [12] have claimed success prescribing high doses of iodine for Hashimoto’s and for breast and thyroid cancers.

Can these experiences by reconciled? What we will try to do is demonstrate that iodine acts synergistically with selenium, and that it is imbalances between the two that damage the thyroid. (...)

Dr. K said in his book and site that...
    (Les mer her.)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 13 av 15 Først 123456789101112131415 Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto's Treatment 1-8
    Av Mod i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 3
    Siste melding: 26-02-11, 18:15
  3. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker