Jeg har siden 1997 haft periodisk forhøjet stofskifte/Graves. Set i bakspejlet har jeg sikkert haft sygdommen siden jeg var barn, men den blev først konstateret i forbindelse med at mit ene øje begyndte at stritte i 1997. Dette blev behandlet med binyrebarkhormon, men jeg måtte desværre stoppe behandlingen, da jeg ikke kunne tåle binyrebark.

I 2007 fik jeg igen øjensymptomer og denne gang ret alvorligt. Jeg fik strålebehandling og blev opereret og ser i dag næsten ud som før. Lægerne rådede mig i samme forbindelse til at få fjernet hele min skjoldbruskkirtel for at få styr på min autoimmune sygdom. Jeg begyndte derfor at læse om min sygdom og blev opmærksom på, at der fandtes et præparat der hed Armour. Dette gjorde udslaget – jeg tænkte, at hvis alt går galt, kan jeg altid skifte til Armour - og i november 2008 blev jeg så opereret.

Det gik godt i begyndelsen, men de sidste mange måneder har jeg følte mig meget træt selvom mine tal ligge indenfor normalområdet, - og det bliver kun værre. Jeg orker ikke at se mennesker, er bange for om jeg kan klare mit arbejde i længden og sover hele tiden - jeg kan blive næsten syg af udmattelse, kroppen føles som beton/cement og jeg er helt energiforladt og ukørt. Jeg er også begyndt at få vand i kroppen i løbet af de sidste 6 måneder og har fået poser under øjnene.

Jeg begyndte derfor at undersøge mine muligheder for at få fat i animalske skjoldbruskkirtelhormoner og blev klar over, at der er meget, man skal tage højde for, før man begynder en behandling, hvad enten man kan finde en læge, eller selv må tage det fulde ansvar for at behandlingen forhåbentlig går godt. Særligt hæftede jeg mig ved, at Armour muligvis kan give problemer, hvis man har en autoimmun sygdom/Graves. Efter jeg er blevet opereret er mine autoimmune tal stødt faldende: sidst de blev målt var TPO 109, TRAS 2.2 (til sammenligning var TRAS 33, da jeg blev opereret i nov. 2008).

Jeg er imidlertid stadig bekymret for om øjensygdommen vil blusse op igen i forbindelse med behandling med Armour og ringede derfor til min privatpraktiserende endokrinolog/overlæge. Jeg spurgte ham om en behandling med T3 tilskud kunne forværre min autoimmune sygdom (har ikke turde nævne Armour for ham endnu) og han svarede at det burde den ikke. Som han sagde – den autoimmune sygdom er/var en reaktion imod din kirtel, men eftersom den er blevet fjernet har du ikke længere sygdommen. Jeg nævnte i den forbindelse, at jeg havde fået at vide fra andre endokrinologer, at øjensygdommen godt kunne finde på at blusse op i forbindelse med T3-behandling, selvom jeg ingen kirtel har længere, men det afviste han?

Jeg synes man får så mange forskellige svar, at man kun kan blive forvirret.

Jeg er derfor interesseret i at vide, om der er nogen, der ved noget om Armours indvirkning på den autoimmune sygdom. Jeg kan se, at der bliver skrevet en del om behandlingen med animalsk skjoldbruskkirtelhormon; men at der også bliver skelnet imellem om man er autoimmun eller ikke autoimmun. Er der nogen der har/har hørt om andre med en autoimmun sygdom, som har haft glæde af behandlingen med animalsk hormoner?

Jeg har også læst, at der er problemer med leverancen af naturlig T3/T4 hormon, hvilket godt kan gøre en lidt usikker på fremtiden. Personligt vil jeg gerne begynde på Westhroid efter at sammensætningen af indholdsstofferne i Armour er blevet ændret.

Håber meget at høre fra nogle af jer veteraner og andre, der måtte ligge inde med værdifuld viden.

På forhånd – Tak!

Anne