Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
Hybrid View
-
17-10-10, 10:37 #1
Sv: "Fine" verdier - Paradoksale symptomer
Det er ikke lett å se at du har stoffskfteproblemer med disse prøvene da.
Likevel er det noe underlig at TSH er 3,5 når fT4 er 22, men det kan være helt normalt for deg.
Testosteron er det ikke så lett å vurdere uten at prøven SHBG foreligger samtidig.
Alle hormoner har et balansepunkt de varierer rundt. Fysisk aktivitet øker nok testosteron - særlig i øvelser med høy agressjon, men går tilbake til sitt balansepunkt av seg selv.
En kan si at fysisk aktivitet forstyrer det naturlige balansepunktet.
Hvis du spør fordi du lurer på om det er lurt å ta teststeron, så vi jo det føre til at balansepunktet forstyrres ytterligere.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-10-10, 15:36 #2
Takk for svar Finn. SHGB(som du sikkert overså) ligger på 17. Grunnen til at jeg lurer er at jeg liksom er kvitt lavt stoffskifte symptomene.. Stoffskifte er tilnærmet normalt og de eneste symptomene som gjennstår er hyper/lavt testo symptomer. Sjekket litt ang. andre land sine "normaler" og 12,2 i testo for en 21-åring er "unormalt" så og si overalt untatt Norge. Og nei, ville aldri vurdert å ta noen form for testo med mindre legen påtvang meg det, og selv da ville jeg vært skeptisk.
For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
17-10-10, 16:55 #3
Ja - jaggu overså jeg den

Både SHBG og testosteron ligger jo i det lavere shikt, og det henger sammen på den måten at SHBH er lagerprotein for testosteronet.
Testosteronmålingen er en totalmåling, altså en måling som omfatter både det som er på lager og det som er fritt.
Det er jo bare de frie som "gjør noe", og det skal finnes labber som har begynt analyser av frie testosteronverdier. Spør legen ?
Så er man nok mer tilbakeholden med å ordinere testosteron til unge mennesker - det er så mange forhold som man ikke har muligheten til å vurdere som påvirker.
Vi gamlegutta vurderes anderledes, og det er viktig å ha nok av dette.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-10-10, 17:06 #4
Du har iflg deg selv hypersymptomer og ligger noe høyt i FT4. Jeg kan bare snakke for meg selv her og en FT4 over 20 betyr "trøbbel" (les hypersymptomer). For andre er FT4 i dette sjiktet suverent og først da de føler seg bedre.
Jeg hadde bedt om måling av FT3 ved neste blodprøvetaking for å få et mer helhetlig bilde.
-
17-10-10, 17:41 #5
-
17-10-10, 22:42 #6
Takker for svar! Skal få tak i FT3 verdier neste gang.
Ang.FT4, hos meg ligger denne altid rundt 21-22 selv om TSH nivået er 11 eller 4.
n`finn : Fritt testosteron måler vel bare forholdet mellom bundet og sirkulerende testosteron? Hvis fritt-testo bare er en viss % av total testo(uavhengig av mengden total-testo), så kan jo den være helt normal til tross for lave total-testo verdier(fikk ikke formulert dette helt perfekt, håper du skjønner).
Leste en artikkel av en urolog/overlege i nord-norge som mente det var direkte underbehandling og ikke behandle total-testo nivåer på 10-12, så virker som almennleger og spesialister har veldig forskjellige oppfatning av hva som er lav testo.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
18-10-10, 10:14 #7
Jo, nesten.
Man har behov for å vite hvor mye som er på "lager". Det er avgjørende for hvor mye man kan forvente blir frigjort. For det er de frie hormonene som er aktive.
Forsåvidt er det lett å tenke den tanke at man da ikek har bruk for annet enn frie målinger.....
Men det har man.
Man har samme paralell i flere hormonsystemer, feks til stoffskfitehormoner.
Men man kjenner ikke hele komplekset så godt. Lagerverdier kan brukes av andre systemer som målestokk for deres produksjon og virkning.
Man kjenner heller ikke selve frigjøringsprosessen så godt.
Hva får et testosteron til å bli fritt ?
Tilfeller som ligner ditt, altså der både bindehormonet (SHBG) og hormonet har lave verdier, leder en jo inn på den tanke at årsaken ligger i at det er for få bindehormoner.
SHBG er jo av de målinger som er mest følsomme for hvordan stoffskfitet er.
Målingen kan brukes til å se hvordan kroppen reagerer på den stoffskifteaktivitet den er utsatt for. Og lav SHBG peker i retning av at stoffskiftet er for høyt.
Jeg vet hvor vanskelig det er å få leger til å gå inn i stoffskifteproblemetikk, men du kan jo forsøke å linke disse for legen ?
Hvis du går på analyselista til alayselaboratoriet furst.no og finner det du lurer på der, kan du printe ut noe å ta med ?
http://www.furst.no/bb/index6.html• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
17-10-10, 17:24 #8
http://www.mens-hormonal-health.com/...ls-in-men.html
Normalen når jeg sjekka selv var 11 til 40 som er en EU standard. Tror du som såpass ung skal ligge godt over 20.
-
14-01-11, 12:09 #9
Problemet med testosteron, som jeg selv har vært gjennom med måling på 11, er at de ikke vil behandle uten at man faller under. For min del har jeg det optimalt med verdier på over 40.
Det du må tenke på med å få tilført testosteron er at det også er det aller beste prevensjonsmiddelet, så prøv å ikke gå på det før du har fått barn...
Lignende tråder
-
Hvad er "fagmand", "fagfolk" eller "faglig ballast"?
Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 1Siste melding: 22-09-10, 15:29 -
"konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 2Siste melding: 02-03-09, 17:11 -
"Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 01-10-06, 11:24 -
"Ideale" verdier når man forsøker å bli gravid
Av Leya i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 01-10-06, 11:24 -
"Har-fine-prøver-men-er-ikke-bra"-klubben.
Av i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 16Siste melding: 28-09-05, 21:58

Svar med sitat

Bokmerker