Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
13-10-10, 16:32 #1
Hypothyreose og graviditet
[COLOR="Magenta"]Hei til dere alle
Jeg har et eller to spm jeg har tenkt lenge på, og føler selv at hva jeg tenker er rett, men tenker jeg bør på et inspill fra dere andre her også..
Så lenge jeg kan huske har jeg gått på doseringen av Levaxin på 100 ug 5 ganger i uken + 200 ug 2 ganger i uka, og jeg prøvde og prøvde å bli gravid uten hell. Denne dosen var også riktig ifølge legene (TSH 0,03).. Men jeg økte så dosen til 200 ug hver dag (i ren desperasjon) og etter vips var jeg gravid. Jeg gikk til legen som tok blodprøve og resultatet ble TSH 0,06, og jeg fikk streng beskjed om å gå tilbake til vanlig dose (som nevnt tidligere). Jeg gjorde dette, og noen uker senere mistet jeg i en spontanabort
. Jeg har helt siden dette hatt en følelse av at grunnen til at jeg i det hele tatt var gravid var den økte dosen, og at grunnen til at jeg mistet var fordi jeg gikk ned igjen.
Hva tenker dere her om dette?
RosaElefant
RosaElefant
...
-
13-10-10, 17:55 #2
Sv: Hypothyreose og graviditet
Det er lett !
Den dosen som gjør deg gravid er rett !
Og - barnet får jo stoffskiftehormoner fra moren i starten av graviditeten.
Det gjør det nødvendig å dobble dosen så snart man er gravid - effekten av Levaxin henger jo flere uker etter !
Hvordan man argumenterer for IKKE å bruke tyroide hormoner i slike indikasjoner er meg en gåte !
Om hva jeg syns om den behandling du har fått egner seg ikke på trykk !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-10-10, 18:18 #3
Jeg tenker så hardt at den anbefalingen antakelig forårsaket aborten, ja. Venninna mi (stoffskiftesyk fra ett års alder) slet med å bli gravid, og klarte ikke å bære fram (iallfall 2 aborter), før hun ble oppjustert. Nå har de to flotte gutter.
I følge henne - på grunn av økt medisin og (etter oppjustering) noe vekktap.
Det finnes mer informasjon om dette. I starten av en graviditet skal du ha nok både til deg selv og til fostret. Derfor skal dosen ØKES, ikke senkes.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
13-10-10, 19:09 #4
n' Finn: Takk for forståelse! Merker jeg blir ganske fortvila over situasjonen der blodprøver vise normale verdier, mens jeg selv mener at jeg burde ha gått på dobbel dose (200 ug daglig). Lurer da på hvorfor hun (legen) mente at jeg var overdosert når jeg fikk 200 ug daglig og min TSH var på 0, 06. Var det kun fordi hun så på tallet? Videre er jeg bekymret for å forårsake skade på meg selv hvis jeg tar mer enn hva "legen anbefaler"..
Har vurdert om jeg skal begynne med 200 ug daglig igjen til tross for at jeg hadde normale sykluser tidligere, men det trenger jo ikke å være synonymt med å faktisk ha en real sjanse for å bli gravid.. ? Nei, jeg føler en slags bitterhet til legen som ba meg senke dosen, og som ganske sikkert (ifølge lommelegen.no også), førte til spontanaborten.
RosaElefant
RosaElefant
...
-
13-10-10, 19:14 #5
smgj: Takk for tilbakemelding!
Leste hva du skrev om venninna di i en annen tråd, og tenkte straks på min egen situasjon. Som jeg skrev til n'Finn så er det flere ting jeg er usikker på - er ganske ny på dette med hypothyreose og graviditet. Trodde jeg visste så mye, men ser nå at jeg trenger litt veiledning
RosaElefant
RosaElefant
...
-
13-10-10, 19:27 #6
Du skriver om TSHen din, men det som er vesentlig for kroppen er ikke TSH, men t3 og t4. I sær t4 når man står på en ren t4-medisin...
Hva var T4n din ved unfangelse og etter reduksjon? Du må merke deg hvilken t4 du har når du føler deg bra... TSH gjør ikke noe annet enn å fortelle kjertelen hva den skulle ha gjort... og ingen vet hvor lenge kroppen fortsetter å "rope med TSH" når det aldri blir noen reaksjon...
La meg tippe: kroppen gir opp å bruke TSH som en reaksjonsmåte og går heller over til rett å slett og danne rT3 av T4 i stedet for T3 når den synes det er nok... (Og nei, dette er ikke fundamentert noe sted - det er ren spekulasjon som jeg har kommet på selv.)Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
13-10-10, 19:38 #7
Har dessverre ikke T4- verdien fra da jeg gikk på 200 ug daglig (fikk kun beskjed om at TSH på 0,06 var for høyt). Men da jeg gikk på 100 ug 5 dager i uka + 200 ug 2 ganger i uka (da prøvde jeg å bli gravid i over 1 år) var TSH på <0,03 / 3,0, Fritt T4 på 22, 0, Fritt T3 på 6,8, T4 på 12, 4.
Blir så forvirra over at mange som ønsker å bli gravide blir rådet til å ha TSH på nærmere 1, mens jeg får TSH på 3 eller 6. Har forresten den autoimmune varianten.
RosaElefant
RosaElefant
...
-
13-10-10, 19:49 #8
Du kan be om utskrifter fra legekontoret. Det vil hjelpe deg.
Du ligger høyt, men ingen andre enn du kan si om det er for høyt eller lavt. (Og ikke la noen "overbevise" deg til noe annet.)
Min lege sier forresten noe sånt som "du bør ha ft4 i øvre halvdel, mange også i toppen eller like over, og da er gjerne TSH helt ned mot 0 eller ikke målbar". Jeg har også hashimotos. Og jeg kan vel si at selv om legen min ikke kan noe om stoffskiftesykdom så har behandlingsfilosofien hans vært vellykket i fht meg.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
13-10-10, 19:59 #9
Korrekt!
Jeg selv ligger på over 30 i FT4 og TSH på 0. Helt normalt for mig. Hvad er normalt for hver enkel afhænger alene af de medfødte præferencer. Har skrevet om det i tråden "Normalområde" findes ikke.....
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-10-10, 20:02 #10
Da får jeg ringe legen i morgen og be om at resultatene fra blodprøven da jeg var gravid blir sendt til meg. Skal også på Aker om 2 uker, og tar nok nye blodprøver da. Da får jeg en oversikt over verdiene mine fra da jeg både gikk på 200 ug daglig og 150 u daglig (som jeg gjør nå). Så kan jeg sammenligne
Takk for svarene!
Hadde vært så herlig å finne en optimal dose!
RosaElefant
RosaElefant
...
Lignende tråder
-
Graves og graviditet
Av Mod i forumet Graves sykdomSvar: 0Siste melding: 26-07-09, 18:30 -
Lav tsh og graviditet.
Av litza i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 11-09-07, 14:29 -
Hypothyreose men engster meg litt for graviditet
Av Randi i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 4Siste melding: 07-09-05, 17:13 -
Prøveverdier og graviditet
Av Surrehue i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 5Siste melding: 15-06-05, 21:30 -
Graviditet
Av Gjest i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 1Siste melding: 13-04-05, 17:30
Svar med sitat

Bokmerker