Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Standard S-Kortisol og S-SHBG

Enda et dumt spørsmål fra meg, håper noen kan hjelpe

På siste blodprøverunden min ble det målt noe som heter S-kortisol. Har dette noe med binyrer å gjøre?
    Bør den være høy eller lav? (Jeg ligger helt i øvre grense)

Vet at det er spyttprøver som er til å stole på, men forteller dette blodprøvesvaret noe som helst?

Og hva i alle dager er S-SHBG sexhormon, og hvorfor er mitt skyhøyt?

(Har lest i blåboka, men skjønte ikke en skit...)
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
    For 3 år siden kom smellen...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: S-Kortisol og S-SHBG

S-kortisol er blodkortisol som er proteinbundet og produseres av binyrene.
    Det er fint at dette er høyt når det skal være høyt, men skal jo være lavt når det skal være lavt også da.
    Dette er lagervare. Det kortisolet som kroppen bruker, er det som frigjøres fra dette.
    Kortisol har store døgnvariasjoner. Jeg mener - skal ha. Ofte er problemet at det ikke varierer og man går på litt for høyt hele tiden samtidig som man ikke får nok når man trenger det. Feks om morgenen, til fysisk aktivitet og til infeksjoner o.l.
    Så blodprøven er ikke så belysende uten andre prøver.
    Kortisol i urin og spytt er fritt kortisol og kan måles på andre metoder som belyser det man er ute etter bedre.
    Døgnurin finner ut hvor mye man skiller ut i døgnet, men uten å si noe om variasjonen. Da må man ty til spyttprøver som tas til bestemte tider.

SHBG varierer med mange tilstander kroppen kan komme i, så en må støtte seg på andre blodprøver for å¨fine ut hva det er som gjør den høy.
    Den er stoffskiftevariabel og kan bli for høy ved hypErthyreose eller om dosen er for høy.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: S-Kortisol og S-SHBG

Sitat Opprinnelig skrevet av Puselille Vis post
    Enda et dumt spørsmål fra meg, håper noen kan hjelpe

Og hva i alle dager er S-SHBG sexhormon, og hvorfor er mitt skyhøyt?

(Har lest i blåboka, men skjønte ikke en skit...)
    Ser du har fått godt svar av Finn - bare en liten bemerkning. S-SHGB er ikke et hormon men ett transportprotein som frakter fettløselige først og fremst gonadehormoner til målcellen i hovedsak testosteron, østradiol og østrogen. Som Finn sier må det derfor måles andre hormoner. Er det tatt prøver av ovennevnte hormoner? eller bare SHGB?

H:-)

Lignende tråder

1. Kortisol
    Av Vilde i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 12-05-10, 13:08
  2. Kortisol - Målemetoder m.v.
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 18-12-09, 10:29
  3. Kortisol
    Av shayfie i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 23-06-08, 15:00
  4. Serum Kortisol på 400
    Av RIGG i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 21-09-06, 21:29

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn