Viser søkeresultater 1 til 10 av 23
Threaded View
-
07-09-10, 15:46 #4
Sv: Guggul og efedrin stimulerer omdannelsen af T4 til T3
Jeg har med stor interesse læst dine indlæg - særlig det med efedrins betydning for stofskiftesyge. Jeg fik konstateret for lavt stofskifte i juli i år.
Jeg har døjet med diffuse symptomer i årevis (træthed, mismod, vægtstigning samt manglende evne til at restituere mig selv efter en faldulykke) - uden at det på noget tidspunkt fandt min praktiserende læge ind at tage diagnostiske blodprøver. Jeg har slæbt mig selv af sted på sygedagpenge og på kontanthjælp uden at hun på noget tidspunkt har foreslået nogen form for behandling - bortset fra smertestillende piller!
På et tidspunkt begyndte jeg selv at mistænke, at der måske var noget i kosten, jeg ikke kunne tåle. Jeg måtte kæmpe hos min praktiserende læge for at få en henvisning til en hudlæge med henblik på allergiudredning. Da jeg så endelig mødte op hos hudlægen spurgte hun, hvornår jeg sidst havde fået taget diagnostiske blodprøver? Jeg måtte jo svare, at det havde jeg aldrig fået. Som sagt, så gjort - prøverne kom tilbage med det resultat, at alt var OK - bortset fra en TSH værdi på 11. Hudlægen mente, jeg skulle tale med min praksislæge om dette, da tallet efter hendes mening var alt for højt.
Praksislægen mente ikke, det skulle behandles. Hun sagde, at jeg ”lænede mig op af” et for lavt stofskifte, men at hun syntes, vi skulle ”vente og se” - før jeg kom i behandling. Jeg spurgte så, hvad det var, vi skulle vente på? At jeg fik det værre? Jeg sagde, at jeg gerne ville i behandling med det samme. Hun blev virkelig vred over at jeg betvivlede hendes ekspertise og nærmest råbte af mig: ”Tror du virkelig du kan få dit liv tilbage på grund af en knivspids eltroxin?”. Det var meget ubehageligt, men det endte med, at hun gik med til at skrive en recept på Eltroxin, som jeg heldigvis tåler godt!
Jeg har mere energi, er ikke mismodig længere og har det i det hele taget som om jeg er ”vågnet op”. TSH var ved mit seneste lægebesøg faldet til 1,9 - jeg sagde, at jeg gerne ville have værdien end under 1 - det måtte vi så skændtes lidt om, men det endte med, at gik med til det. Så hendes forslag er, jeg øger dosis fra de nuværende 50 mg pr. dag til 50 mg. 5 dage om ugen og 100 mg. 2 dage om ugen - og så kommer igen om 4 uger. Jeg har det fortsat bedre og ville blot ønske, at min sygdom var blev konstateret for mange år siden - for hvor har jeg dog spildt meget tid!
Nå, da jeg fandt dine indlæg her, forstod jeg lige pludselig hvorfor jeg har haft en tendens til at blive alvorligt afhængig af næsespray med efedrin! Stoffet hjælper åbenbart med at lave T4 om til T3. Jeg har derfor anskaffet mig nogle tabletter ved navn Termo Power, som netop indeholder efedrin i det naturlige form - så vidt jeg har forstået - som hedder efedra! Jeg har to gange taget MINIMALE doser (det er i kapsler, man kan skille ad) med god effekt. Har du selv erfaringen med dette?
Mvh
Buskhult

Svar med sitat

Bokmerker