Skoldkjertelen din har kræsja - for godt. Den bidrar ikke til noe i kroppen din lenger. Derfor har heller ikke dennes styringshormon (TSH) lengere noen funksjon. Dennes oppgave er kun å regulere en kjertel som "virker".
Det kan være lurt å glemme denne verdien og heller konsentrere seg om blodverdier som fT4 og fT3 som jo er stoffskiftehormoner.

Det skal legges til at legene tror TSH virker akkurat som før, at den reagerer på Levaxin eller Armour på akkurat samme måte som TSH i sin tid reagerte å ditt egenproduserte hormon.
Det får de svare for selv, jeg vil hevde at det ikke er mulig.

Mange merker at de må ha en lavere TSH enn det legen anbefaler for å føle seg eutyreot - og bra. Det er også andre mer funksjonelle forklaringer for at det er nødvendig med en lav TSH når man har erstattet sin naturlige med kunstig thyroxin.
Så svaret er - det er ok med uansett hva TSH-verdien er - den er helt uten betydning for oss.
Den har betydning for TYCA - pasienter. Disse skal holde denne på null så den ikke stimulerer til bygging av flere kreftceller.

Så synes jeg det er kjempefint at du vil styre dette litt selv og at du har mage nok til å stole på dine egene følelser og handle deretter !

Hvis du lover å ikke høre på meg, så kan jeg i all hast tolke dine blodprøver slik at T3, som jo er det ferdige aktive stoffskiftehormonet er for lav i alle prøvene, men den er heldigvis stigende etter at du tok skjea i egen hånd.

Ingen her tror du klager uten grunn Delisa - vi kjenner problemene på kroppen og vet hvordan det er å leve med dem - uten helt å vite hvordan vi skal få det bedre.

I graviditet er viktig å følge opp stoffskiftet. Dosen må oppreguleres - 50% noen ganger 100 ! Og det verste er at det er for lavt, men det skal helelr ikke være for høgt, og det er da fT4-verdien man sikter til.

Det siste spørsmålet håper jeg du ikke vil stille etter å ha lest dette.
Det er feil stillt, men jeg tror svaret er nei......

Så er det ikke så lett å vite hva som skyldes en beskjeden doseøkning, og det som skyldes kroppslige variasjoner når nye celler tar ibruk den økede dosen. Det kan være at kroppen går ned mer enn du øker - slik at du tror at det var feil å øke !
Dette er noe men må tenke over en måneds tid - og enda er det ikke sikekrt man har det rette svaret.
Hjertebank som varer mer enn noe dager pleier være en god indikator på at man har nådd toppen og må litt ned igjen.