Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
20-07-10, 15:50 #2
Sv: Surdeig en mulighet for cøliaki-rammede?
Det kan der sagtens være noget om. Mens jeg bliver nærmest syg af at spise "supermarkeds-købe-brød" eller "lette" bagerbrød - kan jeg spise og trives med surdejsbrød, men heller ikke alle slags "surdejsbrød".
Mange bagere og brødproducenter kalder deres brødprodukter for "surdejs-", men det kan også dække over, at brød er bagt med f.eks. kærnemælk. En ægte surdejsbrød skal både være hævet på ægte surdej OG være langtidshævet (12-18 timer) OG skal være bagt i høj oventemperatur samt længe nok.
Et brød som ellers er langtidshævet, men alligevel med kun tynd brødskorpe og "bleg" giver mig næsten lige så mange gener, som "ressource-spare-brød" bagt på masse gær, rørt uden forhævning og bagt hurtigt og i ikke varm nok ovn = populære supermarkedsbrød.
Det gælder også rugbrød, som i gamle dage fil lov til at se ud som brød og hvor man IKKE havde bagt brødet i forme. Til gengæld kunne rugbrødet holde sig i flere dage og sendte ikke folk på lokum i tide og utide.
I dag rører man et ulækkert "mudder" man stopper med ske ind i firkantede forme, lader efterhæve ½ time og ind i ovnen med "mudderet". Ud kommer "brød" som allerede dagen efter begynder at smuldre og som man fra dag 1 kan trille brødkugler af mellem fingrene. Sådan en skive kan koste mig op til flere dages uro i kroppens nedre regioner + sure opstød i dagene efter "fornøjelsen". Den slags brød kalder jeg for "foder", ikke menneske-mad.
Så jow, smgj
jeg tror, at du har fundet ganske gode "argumenter" for at være langt mere kræsen med sit brødvalg, end vi er opdraget til. Uanset om man er eller (endnu) ikke er allergiker (uanset hvilken form for).
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Cøliaki eller Irritabel Tarm Syndrom (IBS)?
Av Vigdis i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 15Siste melding: 12-11-09, 12:10 -
Finnes det en mulighet for å bli helt frisk?
Av pippi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 89Siste melding: 10-03-09, 13:19 -
Cøliaki
Av Stina i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 2Siste melding: 01-11-07, 00:54

Svar med sitat

Bokmerker