Side 5 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 51
    Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Standard Sv: Vekt og levaxin

Fint at du er begynt á leve igjen! Økte du bare dosen da du fikk nedturen, og har du vært stabilt bra etter det.? Leser utrolig mye positive erfaringer om erfa, s-tyroid osv. Hvordan er disse medisinene vs levaxin iforhold til vekt? Og hvorfor vil ikke legen skriver ut disse hvis dem funker så bra? Jeg spurte legen min men han ville ikke gi meg det.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Standard Sv: Vekt og levaxin

Der ut som historien gjentar seg. "våknet" opp idag og føltes som jeg hadde vært på 3dagersfylla! Er så vidt jeg klarer å gå, kroppen verker, ekstrem hodepine og veldig innadvent og deprimert i formen. Ganske sikker på at dette er pga levaxinen. Dette er de samme symptomene jeg hadde før jeg begynte bare at dem er veldig forsterket! Har tenkt litt idag og vurdert om jeg skal bare slutte av hele behandlingen!? Alt er så usikkert, legen reagerte jo ikke engang på blodprøvene i utgangspunktet, mens her på forumet sies det at verdiene er lave. Symtomene har jeg helt klart hatt i 10år, men kanskje det er andre ting? Ser feks at testosteron mangel som jeg har, gir mange av de samme symptomene. Så vet ikke lenger hva jeg skal gjøre? Er på en måte litt drastisk å starte på en livslang hormonkur uten noen konkret diagnose og utredning. Ble bare i så dårlig humør nå

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Symptomer på lavt stoffskifte?

Sroffskiftet ligger jo i bånn å bestemmer farten på menge prosesser i kroppen, også testosteronproduksjonen er avhengig av at stoffskftet fungerer.
    SHBG er enda mer stoffskiftevariabel og flere kan bruke denne som stoffskifteindikator.

Slutte behandlingen er vel ikek å anbefale - det har jeg forsøkt i noen fortvila øyeblikk. Det gikk bare ikke......
    Men bytte til et thyroxin som virker er mye bedre.
    Fastlegen skal gi deg ERFA - skjema for "søknad om registreringsfritak" finnes øverst i skuffen. Norsk helsevesen fungerer ikke uten.

Leger har noe varierede grunner for avslag. Det kan være usikkerhet og mangel på info om hvordan det funker, dosering osv.
    Print ut info fta ERFA sine sider å ta med ?
    http://thyroid.erfa.net/
    http://www.erfa-sa.com/thyroid_en.htm
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Er det slik at når man begynner på tyroksinbehandling, så blir kjertelen mindre og mindre aktiv? Slik at man må gå på det resten av livet og öke dosene for å få effekt? Eller kan man gå på det en stund for å komme opp i ønsket nivå, for så og slutte? Finnes det noen alternativer til tyroksin, for å få opp egenproduksjonen til kjertelen?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Første spørsmålet ditt blir teoretisk, og på et helsemessig friskt system :
    Det er jo et system i balanse dette, med tre aktører : kontrollør (hypotalamus), budbringer (hypofyse) og produsent (kjertlen).
    Kontrolløren sjekker hvor mye fT3/fT4 det er i blodet og gir budbringeren beskjed om hvor mye denne skal endre kjertelens produksjon.
    Hvis man så begynner å øke blodets hormonmengde med tabletter, vil jo systemet søke å opprettholde balansen slik at det blir like mye hormoner i blodet. Dermed senker budbringeren kjertlens produksjonskrav. (TSH senkes) Og kjertelproduksjonen fortsetter på et lavere nivå - nå er det jo ikke nødvendig med full produksjon, for pillene gir jo sitt bidrag til totalen.

Så kan man øke pilledosen så mye over så lang til at kjerteln blir satt helt ut av funksjon. Da minker størrelsen - den atrofierer.
    Noen mener at om denne situasjonen vedvarer lenge, kan den få problemer med å starte opp igjen.
    Men det er beskrevet mennesker som har gått på Levaxin i 28år og som har sluttet og kjertlen funker fint.

Jeg mener jo i beste fall at det er et sjansespill.
    Kortvarig tilleggsbehandling med små doser anses ok, og vil ikke å få sånne konsekvenser.

Kjertlens eneste stimulant er TSH (TyreoideaStimulerendeHormon)
    Men kjertlen må også ha noen deler å lage noe av, så Proteinet Tyrosin og Jod må bare være der, ellers kan den ikke oppfykke kontrollorganets produksjonskrav.
    TSH regulerer kjertlens tilgang på Jod - det er på den måten produksjonenn reguleres.

Måling av Jod (døgnurin) foretas omtrent ikke, og jeg mener det bare MÅ gjøres i en utredningsfase.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Hva gjøres med ditt noe lave nivå av testosteron? Mulig det er mer riktig å behandle dette enn stoffskiftet. Som du selv er inne på gir testosteronmangel også mange ulike symptomer.

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Takker igjen for flotte svar! Testosteron nivået har jeg ikke fått diskutert med legen, da dette såvidt var innen referanseområde var det ikke noe tema forrige time. Det jeg synes er litt bemerkelsesverdi er at det har gått ned fra 25 til 10 på 3år? Referanseområde er 8-35. Og hvis jeg begynner med tilskudd av testosteron, hva skjer da med stoffskifte? Er så mange ubesvarte spørsmål. Tror jeg må booke en trippeltime hos legen min.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Etter det du skriver ville jeg ha prøvd "å holde ut" iallfall i 14 dager - 3 uker med levaxin og så kjenne etter igjen. Kanskje du er som meg at du får noen dager jojo-reaksjon ved oppstart.

Og jeg for min del er skeptisk på å begynne for mange behandlinger på én gang da det på den måten blir umulig å vite hva som virker. Dette er ting som det (uansett hva du ramler ned på av stoffskifteproblemer/hormonproblemer) har tatt tid å utvikle. Og det vil derfor også ta tid å komme i water igjen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Symptomer på lavt stoffskifte?

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann28 Vis post
    Er det slik at når man begynner på tyroksinbehandling, så blir kjertelen mindre og mindre aktiv?
    Kirtlen er jo allerede mindre aktiv, Mann28. Og det har den været længe før du overhovedet havde fået din første dagdose af Levaxin. Det bør du huske, når du overvejer medicinering eller ikke. Din kirtel kan allerede være atrofieret, eller er der en anden årsag til at du ikke danne hormoner nok. Et entydigt svar kan end ikke den eksakte medicinske videnskab tilbyde og det hører til sjældenheder, at der kan sættes en endelig diagnose på årsagerne til hormonmangel. Desuden findes der langt værre tilstande forbundet med det lave stofskifte, end kirtelatrofi, der måske allerede i forvejen har været igangværende længe.

Det hører ligeledes til sjældenheder, at vi hører (læser) om mennesker med hypothyreose, der blev raske fordi deres skjoldbruskkirtel spontant blev i stand til, igen at danne thyreoideahormoner nok. Har miraklet fundet sted alligevel, hører man ofte at det er fordi, at deres oprindelige lavt stofskifte opstod sekundært til anden sygdom eller syndrom og efter at den oprindelige tilstand var succesfuldt behandlet eller der er indtruffet en spontan remission - blev også deres skjoldbruskirtel funktionsdygtig igen, og dette på trods af at de fik hormontilskud over en tid forinden. Her er der altså ingen universelle sandheder til rådighed, Mann28. Man er nødt til tage chancer medmindre man hellere lever med ulemperne. Jeg har skrevet om det før i tråden Atrofi af skjoldbruskkirtlen pga. thyroid-mediciner?.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2010
    Meldinger
    20

Har bestemt meg for å fortsette behandlingen ihvertfall 1mnd for å se om jeg får noen effekt. Også flytter jeg til Thailand og regner da med at jeg tester ut s-thyroid. Vil også før den tid ha time hos legen min, og skulle gjerne hatt litt råd til hvilke blod og urin-prøver jeg burde ta i tillegg til dem jeg har tatt. Noen som har noen form for liste, linker eller tidligere tråder å anbefale?

Side 5 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Symptomer på lavt stoffskifte i minst ti år
    Av Vår i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 36
    Siste melding: 13-12-10, 17:40
  2. Sønn med symptomer på lavt stoffskifte men blodprøver innenfor normalen
    Av sisi i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 3
    Siste melding: 07-04-10, 10:16
  3. Jeg har de fleste symptomer på lavt stoffskifte
    Av Imse i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 31-08-09, 11:58
  4. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27
  5. Svar: 6
    Siste melding: 18-04-08, 19:52

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn