Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Tråd: Struma

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    3

Standard Struma

Hei, jeg er ny på forumet, og håper at noen flinke sjeler her inne kan hjelpe meg

Jeg oppdaget en hevelse på halsen i fjor en gang. Jeg husker ikke når det var, men 5-9 mnd siden vil jeg tro. Jeg glemte det litt igjen for jeg antok at jeg bare hadde strekt en sene eller noe sånt. Men i januar la jeg merke til at hevelsen fortsatt var der, og at den kanskje var blitt større også. Legen henviste meg til UL, og der så de at skjoldbruskkjertelen på høyre side var veldig stor. Den er synlig på halsen min også, på skrå opp over midten av halsen. Faktisk veldig synlig. Jeg er ikke sikker på om venstre side også er forstørret, for legen sa ikke så mye, men jeg synes den også har blitt større.

Jeg har ikke hatt noen smerter hittil, men den siste uka har det begynt å gjøre litt vondt i den. Litt sånn som om man strekker halsen for fort Samt akkurat som litt press inn mot svelg og mandler. Den har blitt litt større også siden januar. Ikke lengre oppover halsen, men tykkere utover på en måte Legen har henvist meg til kirurgisk poliklinikk, og jeg har fått time der 21 mai. Vil tro de tar en vevsprøve?

Men jeg har selvfølgelig tatt stoffskifteprøver, og jeg må jo innrømme at jeg håpte på at de viste lave verdier. For strumaen har jeg jo, og det hadde vært bedre å kunne ta medisiner for det... For når jeg leste om struma på internett kom det info om stoffkiftet, og i den forbindelse kjente jeg jo igjen alle mine trøtthetssymptomer særlig fra i fjor høst Jeg trodde det bare var litt sånn mørketidsyndrom ;) Jeg var alltid trøtt, og frøys hele tiden. Dessuten kunne jeg dra av halve "parykken" hver dag, og jeg ble seriøst redd for å miste hele håret hehe. Men tenkte det var relatert til årstid og litt stress.

Derfor ble jeg litt skuffet når jeg ringte legen, og fru kontorkjerring sa at verdiene var fine. Litt rart å bli skuffet over prøvesvar som jo er positive, men det hjelper ikke noe på strumaen Men i hvert fall er jeg litt usikker på om de virkelig er så fine som hun skulle ha de til...

Jeg kan ikke disse navnene, men den ene verdien var 2,7 og den andre 12. Er det noen sjanse for at stoffskifterelaterte problemer kan være årskaken til strumaen? Bør jeg trygle legen om å sette meg på medisiner som et forsøk eller er verdiene fine?

Mvh
    Cathrine (28 år )
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Struma

Hei Cathrine.
    Vi må holde orden på begrepene.
    Stoffskiftet er det som foregår ute i alle cellene. Blodet frakter stoffskiftehormonene dit, og i blodet mener man altså at det er nok stoffskiftehormoner tilstede fordi man sammenlikner deg med en statistikk av presumtivt friske mennensker.

Det er kjertlen (skjoldkjertlen) som produserer hormonene.
    Denne kan bli syk, og i begynnelsen av slik kjertelsykdom kan den produsere nesten like mye som før. Nok til at en sammenlikning mot gjennomsnittlig friske mennesker ser ok ut.
    Men faktum er jo at når du har slike symptomer som du beskriver, så er stoffskiftet for lavt. Så kan de bare drasse opp all den statistikk de bare vil !

Jeg vil jo si at du i første rekke har et kjertelproblem, som jo går ut over resten av kroppen fordi den ikke orker å produsere nok - fordi den er syk.

Og den kan bli syk på mange måter, og av flere ting.
    Det vanligste er at kroppen begynner å danne antistoffer, så det er gjerne der man begynner å feilsøke. Blodprøvene anti-TPO og TRAS.
    I tilfeller med struma skal man selvfølgelig ta en jodprøve (døgnurin)
    Før det er gjort er det ikke så mye man har å holde seg til.

Så hvis ikke dett er gjort, syns jeg du skal be om spesialistutredning.
    fort.
    Du kan ikke gå slik.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    3

Takk for svar

Så da er det kanskje mest sannsynlig at kroppen danner antistoffer som gjør at skjodbruskkjertelen vokser? Men hvorfor begynner kroppen med det?

Så da mener du at symptomene på lavt stoffskifte kommer av at kjertelen er syk, og at stoffskiftet mitt har blitt lavere enn det som er normalt for meg. Ikke at kjertelen har blitt stor pga lavt stoffskifte? Det er jo dette med høna og egget da Når jeg har tatt stoffskifteprøver tidligere (mange år siden) hadde jeg nesten for høyt stoffskifte, men innenfor normalen. Så da er det mulig at det jeg har nå er for lavt for meg?

Men hva kan jeg regne med skjer framover mtp strumaet. Jeg vil jo gjerne "bli normal" igjen... Hvis det er antistoffer som er problemet, hva da? Er det noen her som har hatt kreft i skjoldkjertelen?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, hvorfor er jo det store spørsmålet.
    Det er jo svært lenge siden man kalte det en auto immun reaksjon. Auto = av seg selv. Det er det vel ingen som tror idag, men man vet ikke hvorfor.
    Forskningen har i stor grad dreid seg om analyse av statistisk material, så man ser sammenheng med forskjellige tilstander, men heller ikke mer.
    Og ingen kur.
    Steroider kan dempe betennelsesreaksonen i akuttfasen, men helbreder ikke.

Man vet særdeles lite om skoldkjertlen. Levaxin tror mange er like bra som eget hormon, så det er en sovepute.....

Hvorfor kjertlen vokser ?
    Vet man også lite om. Man vet at dens normale funksjon er slik at når det oppstår lite stoffskiftehormoner i blodet stiger TSH og dette får kjertlen til å vokse - og dermed lager den flere stoffskiftehormoner.
    Men det er jo aldri snakk om at den vokser så mye at en kan kjenne det.
    Dessuten skal jo TSH minke når det kommer flere stoffskiftehormoner, og veksten stabiliseres.
    Dette er jo et system i seg selv som er lite forstått. Ute av kontroll kan det jo lage struma.

Så - jeg tenker jo sånn at du bør forsøke om et tilskudd av stoffskiftehormoner kan dempe veksten.
    Hvis din TSH vil reduseres av et slikt tilfelle, vet man jo hva slags strumatype det er snakk om.

Hvis du har antistoffer i TRAS gruppen kan disse oppfattes av kjertlen som TSH - og det kan være derfor den vokser.
    Derfor må det være relevant at du undersøkes for antistoffer. I TRAS gruppen finnes stoffer som både blokker og stimulerer, og en skjønn blanding.....
    Jeg har jo ikke særlige kunnskaper om dette - dette er for spesialister.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    3

Takk igjen for svar

Jeg kan ikke helt si at jeg forstår alt dette, men skal ta det opp med legen til onsdag. For det virker som om kjertelen vokser relativt fort, og den blir mer og mer ubehagelig. Den som en stor plomme nå, litt lenger enn den er tykk da men... Jeg synes venstre side også begynner å bli større, og føler at det tærer litt på humøret Det blir lenge å vente til sykehustimen i slutten av mai

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Så lenge kan du ikke vente Cathrine.
    Prøv å ring til spesialisten du er henvist til og fortell at det forverrer seg fort, så får en bare håpe det vil hjelpe.....

Lignende tråder

1. Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?
    Av Stølen i forumet Hashimoto's Thyroiditt og jod
    Svar: 21
    Siste melding: 12-05-15, 11:09
  2. Hokus pokus rav mod struma
    Av Anisa i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 3
    Siste melding: 08-11-10, 23:13
  3. Struma / knutestruma
    Av Bianca23 i forumet Operasjonssalen
    Svar: 3
    Siste melding: 18-02-10, 22:06
  4. Hypotyreose, struma og kul/smerter i halsen
    Av Stølen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 01-12-07, 16:29
  5. Jeg hadde utviklet en ualminneig stor flerknutet struma
    Av sofus i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 32
    Siste melding: 16-10-07, 22:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine