Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
Hybrid View
-
07-02-10, 17:18 #1
Sv: Min historie.......
Hei Hansen!
Han forklarte det slik at kjertelen skal lage et stoff, og noe den ikke gjør når man har lavt stoffskifte.Og da var det et punkt oppe i hodet som skulle ta over eller noe sånn....skjønte det ikke helt jeg, men hva vet jeg.
Men da han hadde sett på mine prøver så sa han at den ene prøven viste at jeg hadde lavt stoffskifte, men så skulle det egentli gjøre utslag i en annen prøve, men det hadde den ikke gjort. Dette var noe han sa var rart.
Jeg skal prøve å få tak i prøvesvarene mine så jeg kan se. Også har jeg nå en ny lege som sjekker meg opp litt bedre da, har jeg inntrykk av i værtfall.
Og jeg måtte begynne å ta Folsyre, for det hadde jeg ingenting av.
Jeg prøver å lese meg fram og finne svar, men sliter veldig med å lese ting som er litt vanskelig å forstå. Skjønner det ikke. Faller ut, mister konsentrasjonen. Hodet virker ikke, det kjennes kaputt! he,he....
Men håper med tiden at jeg blir litt klokere.
Og at den nye legen hjelper meg å skjønne å finne ut hva det er. Jeg skal i morgen å frigi de gamle sjonalene mine hos legen, slik at den nye får et innblikk.
-
07-02-10, 18:53 #2
Kjenner igjen det at det ikke funker i hodet.....
Men om jeg prøver å forklare da ? Så kan du ta litt om gangen ?
Stoffskiftet foregår inne i cellene - inne i alle celler.
En celle kan man se på som en liten vedovn. Veden bæres inn i den av at system man kaller ATP. Men veden brenner ikke hvis man ikke åpner trekken - og det er det stoffskiftehormonet som gjør. Og det heter T3.
Stoffskiftehormonene produseres av kjertelen (thyreoidaea) Det er en montasjefabrikk. Den monterer jodatomer på to stk proteiner (tyrosin), og vips har man stoffskiftehormon. Noen har 4 jodatomer, noen 3 og så videre til null. Og de heter da T4 T3 osv.
Blodet er lagringsplass og transportsystem for alle hormoner.
Når kjertelen har produsert hormonene sendes de ut i blodet hvor de binder seg til hver sitt protein (TBG) Etter en stund blir en liten fraksjon frie av sin binding (frittT4) Det er kun fra denne lille delen det blir laget stoffskiftehormoner, og målingen fritt T4 styrer man etter når man doserer.
Men kroppen bruker ikke T4.
Den bruker T3, og disse skaffer kroppen seg fra to kilder. Kjertelen produserer 20% og i leveren foregår det omdanning fra T4 til T3, og den langsiktige grunnforsyningen kommer herfra. Det kjertelen bidrar med er til døgnvariasjonen og for å dekke hurtige behovsendringer.
Men det er viktig at alle celler har nok.
Hverken for mye eller for lite, så noe må regulere mengden.
Og det gjør hjernen. Hypofysen lager et styringshormon til kjertelproduksjonen. (TSH)
Dette virker slik at det regulerer jodtilførslen til kjertelen. Når alt er i balanse og hjernen er fornøyd med antallet stoffskiftehormoner i blodet, sender den TSH=1 til kjertelen. Da produserer kjertelen det kroppen trenger.
Hvis nå kjertelen blir syk og ikke orker produsere nok, vil hjernen ha mer og øker derfor TSH. Når det er nok, synker TSH igjen.
Og verre var det ikke ???????
Vel.....
Tolking gjøres verre enn det er.
Slik jeg oppfatter det du skriver, er blodprøvene dine slik at TSH=5 ("BARE") og fT4= 10.
Det er en evig krangel om man skal behandle eller ikke når det er slik. Man kaller det subklinisk, og de lar bare pasientene gå i et helvete.
Mange leger har handlingsvering, og merker du det , så viser all erfaring at en bare må bytte lege.
Legens problem kan være at hans sjef - Endokrinologen - ikek vil behandler før TSH=10. Hele behandlingsapparatet i Nordnorge er totallammet av denne vrangforestillingen.
Andre steder i landet er behandlingsgrensen både 3-4-og5.
Den anti-TPO kan avsløre om kjertelen er syk, og du kan jo spørre om den er tatt ?
Stoffskiftet kan også bli lavt av mangelsykdommer, men jeg kjenner ikke den materien så godt.
Folsyre er jo viktig i svangerskap da. Håper du hadde nok da ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-02-10, 19:08 #3
Ja da tok jeg disse Folsyretablettene, som jeg nå måtte begynne å ta på nytt igjen, av en eller annen grunn!
Tusen takk for kjempeforklaring, jeg skjønte det jo. (STOLT)
-
07-02-10, 21:44 #4
Velkommen hit Ninamor. Fikk rett og slett bare lyst til å gi den en

Det er ikke en lett vei man må gå nå i dag om man er kronisk syk og det ikke henger en merkelapp i panna på oss så NAV kan se hva vi lider av.
Trodde folsyremangel kun var noe man fikk om man hadde glutenallergi eller cøliaki jeg.. Om du har helt totalt nullverdier på folsyre så bør man jo egentlig uansett finne ut av hvorfor de er tomme. Ta folsyren din i alle fall og spør legen din neste gang om hva han tror årsaken til folsyremangelen kan være
Håper du vil trives god her inne.. her er det mange skuldre å løse ut frustrasjoner på
-
07-02-10, 22:17 #5
Er visst usikkre målemetoder på den folsyremålingen ?
Har sett flere steder om dette som forslår måling av homosysteinet også.
Men årsaken er oftest opptaket og tarmproblemer.
Håper vurderinger rundt dette allrede er gjort for deg Ninamor.
Det finnes også enklere blodprøver som bør tas for å få vite mer om hvorfor.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-02-10, 07:33 #6
Tusen takk for all støtte!
Føles godt å vite at jeg ikke er alene!

Klemmer til dere alle
Lignende tråder
-
FT4 ikke kommer over 16, mens TSH har sunket til under 0,02
Av Pedersen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 44Siste melding: 14-11-10, 20:28 -
Blir lydømfintligheten bedre?
Av mohaienne i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 7Siste melding: 19-08-07, 18:57 -
Jeg blir ikke bedre, tror jeg må forsøke "Armour"
Av Stina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 16Siste melding: 30-05-07, 13:16 -
Blir ikke bedre etter operasjon...
Av sofus i forumet OperasjonssalenSvar: 12Siste melding: 14-02-07, 14:05 -
Hvor raskt blir man bedre hvis Liothyroninen hjelper?
Av Dolphin i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 12Siste melding: 04-01-07, 13:23

Svar med sitat

Bokmerker