Hei Berit

Ikke ta sorgene på forskudd. Jeg kjenner flere som lever bra med en stoffskiftesykdom og som tar levaxin.

Selv fikk jeg hashimotos - den autoimmune varianten - i 2007 etter fødsel. Men har hatt symptomer i mer enn ti år. Tiden etter at jeg fikk diagnosen har vært veldig tøff - med feilmedisinering av levaxin i fjor og ekstreme symptomer.

Men nå har jeg endelig funnet en fastlege som ikke er redd for å gi meg nok medisin. Han er klar på at pasienter med hasimotos for å føle seg vel må ha en fri T4 på 20- 24, TSH skal være under 1. Fem prosent av pasientene føler seg vel med en T4 på 18 - 19.

Min lege avviser en gradvis forbedring. Alle føler seg jævlig til de har riktig dose, sier han. Selv er jeg ikke helt enig i det - det var mye verre å ligge lavere.

Selv har jeg en T4 på 19 nå og føler meg nesten som før. Sliter litt med muskler fortsatt, men blir bedre og bedre.

Skift ut legen din, hvis han/hun er opptatt av at du skal ha en TSH på rundt 1. Det kan innebære at du aldri blir "frisk", hvis du har hasimotos.

Ellers kan jeg på det varmeste anbefale D-vitaminer, akupunktur og osteopati (hvis du sliter med muskler). Det har hjulpet meg. Ellers er trening helt nødvendig for meg. Trener yoga og qigong ca en time om dagen. Kroppen har vært på god vei til å bli helt stiv, men det hjelper seg.

Lykke til. Dette er en sykdom som tar veldig lang tid. Men det hjelper å tenke at alt er bare en fase. I neste uke er det sikkert noe annet som feiler meg. Jeg har forresten jobbet 100 prosent hele tiden. Om det har vært lurt er et annet spørsmål.

Vår