Sitat Opprinnelig skrevet av hannemiriam Vis post
Jeg har oprindeligt været på Gl. Eltroxin for lavt stofskifte i nogle år uden at være diagnosticeret med en autoimmun sygdom
Er du sikker på, at du er ikke blevet testet for antistofferne på hospitalet?

Sitat Opprinnelig skrevet av hannemiriam Vis post
Min egen læge er forstående men i syv sind mht. hvad der er galt, og selv er jeg også forvirret. På den endokrinologiske afdeling jeg går til kontrol har de hele tiden men at jeg ikke har et stofskifte-problem, men de har ikke rigtig villet forholde sig til hvad der så ellers kunne være fat - de er desværre mere interesseret i stofskifte-blodprøver end i mine symptomer... (...)

Nu kan jeg så vende tilbage til min egen læge som heldigvis er god, men han er selvfølgelig også i tvivl og giver udtryk for, at han jo ikke ved mere end de fleste almindelige praktiserende læger om stofskifte...
Såfremt din læge har en god vilje, kan det være meget værd, trods hans manglende viden, idet uden det første kan selv en omfattende viden ikke sættes i arbejde til gavn for patienterne.

Selv hvis du har været testet for antistofferne på hospitalet, er det velkendt at en autoimmun sygdom kan være under udvikling længe før det kan påvises i blodprøverne.

Jeg vil foreslå, at du benytter dig af din læges goodwill og beder ham om at rekvirere følgende prøver:

1. Thyroideastimulerende hormon (TSH)
  2. Fri T4 og fri T3 (det inaktive og det aktive hormon)
  3. Thyroidea-antistoffer (TPO), som kigger efter en autoimmun reaktion, der ofte forbliver udiagnosticeret, hvis andre test er normale, da lægerne ikke rutinemæssigt tjekker dette.
  4. Eventuelt en test, der kaldes thyroideaudløsende hormon (TRH) stimulationstest.
  5. Eller en 24-timers urintest for fri T3, som kan være nyttig ved tilfælde, der ellers er vanskelige at diagnosticere.

Hvis du tror, at du har et problem med din skjoldbruskkirtel, skal du få foretaget en række tester for at identificere enhver skjult reaktion på gluten, som findes i hvede, byg, rug, havre, kamut og spelt.

• 19A antigliadin antistof test
  • IgG antigliadin antistoffer
  • 19A antiendomysium antistoffer
  • Væv-transglutaminase antistof test (IgA og i særlige tilfælde IgG)
  • Antigliadin 19A og tTG i afføring (www.enterolab.com). en hjemmetest for hvede- eller glutenallergi
  • HLA DQ2 og DQ8 genotypetest, gentest for cøliaki- eller glutenfølsomhedsgenet

Så er der sekundære prøver, der kan være nyttige i tilfælde af evt. diffuse primære testresultater for thyreoidea-tilstand:
Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
Hypothyreose:

Økte verdier av :
S-Kolesterol
S-Triglyserider
S-CK
S-LD
S-CEA
S-ASAT
S-Prolaktin

Reduserte verdier av :
S-Alkalisk fosfatase
S-SHBG
Hemoglobin
Du kan læse mere om det her: https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=9029

Hvis jeg var i samme situation, ville jeg møde op til blodprøvetagning fastende og tidlig om morgenen, da TSH er altid højest om morgenen og falder op ad dagen. Det betyder at mange af os er på en gang - "syge" om morgenen og "raske" om eftermiddagen, hvis man skulle sætte sit lid til blodprøverne, afhængig af tidspunktet for blodprøvetagning. "Smart", ikk`? Desuden ville jeg natten forud for blodprøvetagning ikke bruge indsøvningsmedicin, (ved ikke om du gør) også selv om det skulle koste en hel søvnløs nat. Sovemedicin "forfalsker" nemlig også TSH.

Hvis din læge gerne vil blive klogere på dit tilfælde, bør han glemme alt om endokrinologerne på hospitalet og sende dig til alle disse prøver, koste hvad det koste vil. Først derefter har både han og du en fair chance for overhovedet at hitte rede i det, som sker med dig. Og under alle omstændigheder også derved at etablere evt. et nyt og frisk udgangspunkt for videre udredning når og hvis.

Det næste vigtige for din færden her på forummet, og den hjælp du kan få af flere her er, at du beder din læge om nøjagtige kopier af alle dine blodtest-resultater tilbage til den allerførste blodprøve for stofskifte og frem til i dag. Du bliver også nødt til at forlange aktindsigt i din hospitalsjournal. Det har du ret til og kun på denne måde kan du ved selvsyn konstatere på hvilket grundlag du bliver afvist af hospitalets endokrinologer (forbandede læger, der fortrinsvis interesserer sig for tilfælde, der kan resultere i "nemme" ph.d.-afhandlinger og lige så snart der skal arbejdes, er ikke interessant mere). Aktindsigt i din journal på hospitalet skal du tillige bruge til at afskrive resultater af alle de prøver, der er blevet taget på dig på hospitalet, men som din læge ikke har fået tilføjet i din journal på klinikken.

Forinden kan du lige se efter om du har en digitalsignatur. Med denne burde du kunne på http://www.sundhed.dk gå ind og læse din hospitalsjournal.

Og nu må jeg videre (øv).... Der er nok at tage fat i til at begynde med. Skulle du have flere spørgsmål, da håber jeg andre kan svare, da jeg skal af sted om lidt og kommer først her forbi (måske) i morgen og så er jeg forøvrigt ikke alvidende, (heldigvis).

Fat mod og saml kræfterne, fordi det får du brug for de kommende dage.