Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
-
07-02-10, 13:53 #1
Kosthold, kosttilskudd og påvirkning av stoffskifte
Jeg har nå spist lavkarbo kosthold siden 4 januar. Fordøyelse, hud og hår er bedre enn noensinne. Og jeg har mistet 7 kg!! MEN.. jeg føler meg altså bare værre og værre.
Blodprøvene mine er litt svingene, men det er innenfor referanseverdiene.. legen min syntes stoffskiftet mitt er litt lavt og svingene. Og vil prøve behandling på meg om det fortsetter å svinge. Anti-TPO hos meg har alltid vært under 25 (ikke målbart) og nå er den på 31.. kan dette skyldes kostomlegging? Lavkarbo skal jo være bra for stoffskiftet, men jeg ble litt i tvil nå..
Symptomer jeg sliter spesielt ille med om dagen..
-Jeg stivner ofte i kroppen og både armer og føtter sovner ofte (sånn at det prikker vet dere...)
-Jeg sliter mer og mer med søvn og tror jeg kunne sovet 15 timer hver dag uten problem!
-Stadig blir jeg syk. Siden november har jeg hatt en langvarig lungebetennelse som nå endelig ser ut til å være over. Halsbetennelse 2 ganger, bihulebetennnelse 3-4 ganger, kraftig urinveisinfeksjon som holdt på å gå over til nyrebekkenbetennelse, og øreverk har jeg også hatt.. Syntes virkelig det holder altså!
-Humøret er veldig svingene, og de her hjemme vet egentlig ikke hvor de har meg. Jeg er rett og slett grinete fordi jeg er sliten og ikke orker å rydde eller noe sånt!
-Øresus kommer og går.. høres ut som en alarm.. som bare jeg hører.. tror jeg blir gal!!
-Mensen er uregelmessig til de grader. Har hatt hormonspiral nå i snart 1 år, og satte den inn for å minke kraftige blødninger og som prevensjon. MEN.. jeg har nå mensen i gjerne 2 uker, for så å ha en uke fri og på'n igjen med mensen. Eller jeg kan være uten i 2 måneder... PMS er værre nå en før. Jeg har veldig vondt i rygg, hofter og mage de dagene jeg har mensen og brystene kan jeg ikke være nær en gang. De er kjempe ømme. Jeg snorker også av en eller annen grunn når jeg har kraftig mens..
-Min gj. måling på morgenen før jeg går ut av sengen er 35.9, fryser kun veldig når jeg sover om dagen, men har hetetokter så det renner av meg på dagen.
Noen som vet noe om hvordan kosten kan påvirke stoffskiftet? Har bare lest om positive ting her inne og finner ingenting om negative ting... eller er det bare tilfeldig??
Tar forresten dette av kosttilskudd: Udo's Choise, krom, magnesium, selen, D3, kalsium, TrioBe og jern..
-
07-02-10, 14:01 #2
Sv: Kosthold, kosttilskudd og påvirkning av stoffskifte
Ak ja, kære Moxa, de findes, de "negative" oplysninger (som mange desværre ikke ønsker høre om har jeg erfaret)... Du kan starte i forummet "Stoffskifte og kosthold" https://www.stofskifteforum.dk/forumdisplay.php?f=37 og læse de øverste 3 "VIGTIG"-tråde. Der skulle du gerne finde en del af de "negative" også
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-02-10, 14:06 #3
Sikkert de eneste stedene jeg ikke har tittet enda...
Men nå skal jeg inn å lese.. Takk Anisa
-
07-02-10, 14:14 #4
Selv tak Moxa

Hellere spørge en gang for meget end for lidt. Jeg er helt vild med at du spørger efter de "negative" fødevarer i forhold til stofskiftet. Jeg plejer ellers (for det meste) blive betragtet som en kværulant og en lyseslukker, når jeg prøver at advare mod en stofskifte-skadelig kost. Og så kommer du her og helt frivilligt vil vide noget om det!
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
07-02-10, 14:26 #5
Hmm.. nå har jeg lest litt men jeg blir ikke så mye klokere..
Jeg holder meg nå helt unna soya, frukt, brød/korn, pasta, ris, grønnsaker under bakken, sukker og begrenser melk og søtstoff.
Når det gjelder kål, samt blomkål og brokkoli så koker jeg dette skikkelig før jeg spiser det. Har lest at om man spiser dette rått, så påvirker det stoffskiftet..
Er allergisk mot valnøtter og spiser veldig sjeldent mandler..
Vi har også kjøpt inn renseanlegg (osmose sak) så jeg drikker helt rent vann uten fluor, og jeg har også byttet ut tannkremen med fluorfri.. Hehe.. jeg har vært litt paranoid som dere skikkert skjønner. Men jeg har vært i dårlig form i så mange år, at jeg er nærmest desperat etter å leve etter normalt liv. Så jeg har virkelig prøvd å følge gode råd til punkt og prikke for en bedre hverdag..
Blir ikke helt klok av dette.. Legen mente at blodet mitt hadde en dårlig sammensetning... Klarer ikke å ta opp jern og både jern og ferritin svinger og synker på tross av at jeg tar jerntilskudd og c-vitaminer... han trodde dette hadde en sammenheng med stoffskiftet, og han var litt spent på å se utviklingen hos meg..
Føler meg som en forsøkskanin
-
07-02-10, 14:30 #6
Hvad har du brug for at vide, Moxa? Som du ikke finder her?

Lillepus anbefaler Pjevs en bog i tråden Præsentation - langt om længe
Det er et rigtigt godt råd, sammen med at cutte HELT sødestofferne og mælk, undtagen evt. gammeldags syrnede mælkevarer, uhomogeniserede.Vil også anbefale deg å følge den danske boken "Kjernesunn familie" men selvsagt utelate all bruk av soya da det kan forverre hormonelle sykdommer. Men de anbefaler å kutte ut melk, sukker og gluten samt spise en del fett, Mange stoffskiftesyke blir bedre på en slik diett.
Men Moxa, altså... du kan ikke regne med at effekten af din omlægning eksploderer i kaskader før der er gået nogle måneder. Man kan ikke forvente, at hvad der kumulerede i årevis, skulle kunne ryddes op i på ganske få uger eller måneder. Mindst 6 måneder bør du give det, før du fortsætter... For det gør du, er jeg sikker på. Du vil ikke kunne andet, når du opdager hvordan det er at kunne trives en smule mere end før. Man giver det ikke fra sig igen, kan jeg hilse og sige.
At du har det ad helvede til nu, berører på at dine "skidt-depoterne" frigives nu for udskillelse... fra kroppen. Og det ikke kan undgå, midlertidigt at "forværre" hvad der har plaget dig hidtil. Faktisk ville jeg være mere bekymret, hvis der ikke kom nogen reaktion på din omlægning.• Tak for at du læste mit indlæg.
-
07-02-10, 15:26 #7
Nei, det jeg rett og slett lurte på var om jeg gjorde noe feil med kostholdet i og med at jeg nesten føler meg værre nå enn før.. Eneste som har blitt bedre er vekttap, hud, hår og fordøyelse..
Men du har nok rett.. jeg må nok bare gi det tid.. Men som du sikkert vet kan man bli ganske utålmodig når man ikke finner energi til å fungere normalt..
Spiser også mer fett... bare så det er sagt
-
07-02-10, 15:36 #8
Moxa altså.... hvor er du sød: "Eneste som har blitt bedre er vekttap, hud, hår og fordøyelse.."
Jeg tror, at her kan stille op mindst et par hundreder af os, i kø efter tilsvarende "eneste" 
Ved du hvad? Det lader til at du gør det virkelig godt! Det eneste som er på tværs er din utålmodighed. Tag og spænd den for noget andet, hvor den kan trække og hjælpe, i stedet for at plage dig.
Om en måned er der lyst også tidligt om aftenen. Om to måneder er foråret godt i gang! Om kun tre måneder er det næsten sommer, Moxa. Hvis du holder fast og gør det lige så godt som hidtil, da kan det ske at mage til et godt forår og sommer har du ikke haft siden du var barn. Og med dig alle dine kære!
Så se at få spændt din utålmodighed for en anden vogn, nyd udsigten til den kommende årstid og bær over med skavankerne, din krop ikke kan undværre for at kunne blive bedre senere.
-
07-02-10, 15:53 #9
*flau* hihi.. Det som har skjedd er at jeg ikke sliter med så veldig fett hår lenger.. Og jeg har ikke skikkelig forstoppelse.. jeg kommer meg på do nesten hver dag.. også er huden på hendene ikke fullt så tørr som den pleier å være.. Det er helt klart frynsegoder jeg er stolt av.. Men jeg føler også at jeg har ofret mye for å oppnå dette.
Jeg elsker nemmelig brød, pasta, ris og sjokolade. Men jeg har altså klart meg helt uten i over en måned.. Var også litt av en tilvenningsfase og begynne å spise så mye fett.. Men det syntes jeg har blitt nesten godt nå.. hihi... Er litt lei av egg, men nå har jeg funnet ut at det går an å lage eggemelk og lage nydelig kaffelatte av dette.. Og det ble en fin redning for meg altså.. Den koppen tar meg til himmels.. jeg blir mett og syntes den er knallgod..
Oppskrift:
nesten 2 dl kokt vann
50 gram usaltet smør (smeltes)
1 egg eller to eggeplommer
(MIX dette med stavmixer og tilsett litt splenda eller det søtstoffet du bruker..)
Hell dette i et høyt glass og hell over sterk kaffe eller espresso.. Strø med kanel på toppen! Velbekomme! Knallgodt!! Fin erstating for de som ikke orker frokost :o) Eller en kosekopp til kvelds..
-
07-02-10, 20:31 #10
Må nok innrømme at jeg har gjort mye de samme erfaringene som deg når det gjelder lavkarbo og stoffskifte. Har spist lavkarbo nå i snart 1,5 år og har i denne tiden hatt en stoffskifte som ikke har vært bra. Til tross for god vektnedgang har jeg måttet øke doseringen av Levaxn en del og slitt med mye hypo-symptomer. Selv nå med i teorien veldig gode verdier sliter jeg en del - håravfall, tørr hud, uopplagt, frossen, bomull i hodet og sliten muskulatur.
På den andre siden trives jeg utrolig godt med kostholdet og savner ikke de matvarene jeg har måttet fjerne, slik at jeg har heller ikke noe ønske om å gå tilbake til kostholdet jeg hadde før. Det var tross alt en grunn til at jeg la på meg.......
Lignende tråder
-
Linker til vitenskaplige artikler om lavt stoffskifte og kosthold
Av Ingvild i forumet Helbred og kostholdSvar: 2Siste melding: 18-01-10, 22:39 -
Stoffskifte og vitaminer, mineraler og kosthold
Av Pusen i forumet Helbred og kostholdSvar: 33Siste melding: 21-03-09, 20:54 -
Om stoffskifte, irritabel tarm og kosthold
Av baremei i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 0Siste melding: 02-06-06, 22:47
Svar med sitat

Bokmerker