Viser søkeresultater 1 til 10 av 227
-
19-03-07, 15:48 #1
Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
Hei alle sammen!! Har lest gjennom en del på siden her nå, og ser de aller fleste har kommet litt lenger enn meg i prosessen. Jeg har ikke noen å prøveresultater å vifte med her enda heller, men skal be om utskrift fra mine siste tatt etter jul nå når jeg skal til fastlegen min på torsdag. Av det jeg leser her så vil jeg heller at dere tolker resultatene enn legen min! Det er for ille.......
Ihvertfall. Jeg har i alle år tenkt at "jaja, jeg er jo bare sånn" og vært typisk født i Tvillingene; altså opp og ned i humøret. Samt B-menneske, og veldig PMSplaget og i tillegg kanskje ikke tåler østrogen og har derfor slitt med alskens p-pille-slag. Puh. Jeg er lei av å høre at jeg er lat og sofa/TV-slave! Det er bare det at ALT er tiltak for meg og slik har det vært i mange, mange år.......
Men for cirka 2 år siden så oppdaget jeg en kul på halsen...... En veldig STOR kul på venstre side. Tenkte vel litt sånn "jaja - det er vel bare en hevelse av no slag" ang den også en del uker, men når mamma så kulen så dyttet hun meg til lege. Først leste jeg masse om struma og skjoldbruskkjertelen og tok så en legerunde. Alle stoffskifteprøver var normale, men jeg hadde en knute på skjoldbrusskjertelen som var 6,5x4 cm stor. Både sykehus, fastlege og Volvatlege sa jeg selv måtte bestemme om jeg ville operere den, og jeg endte tilslutt med å ta den vekk siden jeg synes den var litt i veien for pusterøret mitt noen ganger.
Operasjon gikk greit, og prøvene etterpå var visst greie. En av de var visst litt høye, og sykehuslege sa at dette måtte fastlege følge opp. Jeg aner ikke hva de så etter, men har ihvertfall hatt "normale" stoffskifteprøver hele tiden etterpå. Siste tok jeg nå rett etter jul. Mener å huske at legen sa de lå der de skulle i måle-sjiktet også, men er usikker....
Ihvertfall; da jeg den gangen satte meg inn i hva egentlig skjoldbrusskjertelen gjør og hva stoffskifteproblemer er (leste masse i legebøker samt googlet på nettet), så ble jeg jo kjempeglad!! Jeg følte jo jeg leste om jeg selv!! Alt dette med å være frossen alltid (fryser til og med i Syden!!), ha vann i kroppen (sykehuset kommenterte forresten dette før operasjonen, at jeg hadde mye vann i leggene - men ble aldri gjort noe....), føle meg tung og oppblåst, er irritert, kort lunte, gråter og gråter i dagevis, klør i bakhodet samt mister masse hår...osv osv. Dere kjenner symptomene.... Alt var jo plutselig meg i et nøtteskall. Jeg har alltid sovet veldig dårlig og lite om nettene - våkner hele tiden og er sjelden uthvilt. Tiltaksløshet er det jeg har slitt mest med og det blir bare verre og verre. Går nå utover jobb - jeg er sykmeldt uke 3 nå og bare klarer ikke se for meg at jeg noen gang har jobbet. Jeg har alltid trodd at jeg bare er en person som ikke like å jobbe og aldri kommer til å like det. Fordi jeg føler alt er så meningsløst og jeg mangler motivasjon og tiltak og føler meg trøtt og slapp. Igår leste jeg til og med at ubehandlet stoffskifteproblem kan føre til øresus og nedsatt hørsel. Jeg har slitt med begge deler i veldig mange år uten at øreleger finner ut av det.
Oj, dette blir lang mail.
Men jeg har så behov for å få synspunkter og snakke med andre....
Jeg blåser nå i fastleger som har gitt meg lykkepiller mot depresjon, siden jeg flere ganger har blitt sykmeldt som utbrent og deppa og "bare trenger å være hjemme og komme seg litt". Jeg har bedt om henvisning til Dr Halse på Spesialistsenteret - han er indremedisiner og kan sine greier om hormoner.
Jeg håper så inderlig at selv om mine prøver er normale, så kan det påvises at jeg allikevel har problemer. Jeg er lei av å være hu bitchen som alltid skal ha mensen, er sur og hormonell og gråter av ingenting og ikke orker være med på ting og bla-bla-bla.... Jeg er sliten av å holde hodet over vannet på alle mulig måter. Nå ligger jeg mye på sofa og føler meg trøtt. Har prolbemer med å ta avgjørelser, og å forholde meg til ditt og datt. Høye stemmer og konflikter får jeg helt klump i brystet av fordi jeg er så sliten og orker ikke. Jeg er også "værsyk" - blir veldig fort trøtt og deppa av tungt vær.
Har vel egentlig fokusert mest på PMS, jeg, men ingenting fungerer jo der heller. Forsøkt homeopat, kinesologi, helsekostprodukter som Femal, nattlysolje, johannesurt osv osv osv.. Ingenting hjelper. Skjønner vel nå at det kanskje ikke er rart om det ikke hjelper hvis jeg har stoffskifteproblemer........
Puh. Nå orker ikke jeg å skrive mer og dere orker ikke lese lenger heller...hehe....
Håper på masse bra lesing og skriving fremover her i dette forum!!
Vi snakkes!!!
Klemmer fra hormonell-Karianne :-)Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
19-03-07, 18:50 #2
Hei KariAnne!
Jeg er også ny både her på forumet og med stoff-skiftediagnosen.
Håper du får svar neste gang du er hos legen din.
Dette virker som et fint forum å få informasjon av.
Jeg har fått råd om å passe på at de måler TSH, FT4 og FT3.
Den eneste verdien min lege nevnte for meg da vi skulle sjekke stoffskifte var TPO.
Jeg har gått på Levaxin i litt over en uke nå. Merker ikke så mye forskjell ennå... men det kan jo ta sin tid.
Vi snakkes.
Irene
-
19-03-07, 21:30 #3
Velkommen Karianne
Hei.
Dette var som om lese om meg selv!!! Helt utrolig. Spesielt kløe i bakhodet, hårtap, vann i leggene, sliten og trøtt, ukonsentrert, glemsk, hes stemme, snubler i ordene... Ja, du vet ;)Jeg var "på grensa" til lavt stoffskifte for 3-4 år siden og har følt meg som deg. Tok nye prøver i sept-okt 2006 og hadde da helt klart lavt stoffskifte!
Håper legen og folk her på forumet kan hjelpe! Jeg er for "ny" i sykdommen selv til å komme med råd...
Ellers har jeg vært sykmeldt siden jul, er lærer og blir nok sykmeldt ut skoleåret. Føler meg ikke frisk i det hele tatt, men er dog bedre enn hva jeg var!
Lykke til!Ikke mist motet! Vi snakkes
Mvh Siri -67
-
19-03-07, 21:40 #4
Hei!
Jeg mener at du sliter fordi "normalområdene " er alt for vide! mane av oss har vært steidårlige med "normale" prøvesvar.
Når vi sammeligner tall på forumen etterpå, viser det seg at en TSH på 3 og 4 og 5 er for høy, enda det kalle normalt.
Og når vi leter og undersøker, så finner vi ut at en TSH på 1 er normal, og 0,5-1,5 .
Og at hvis man går med en ft4 i nedre halvdel av normalen lenge, vil mange ha mer og mer symptomer med tiden.
nora
-
19-03-07, 21:55 #5
Jeg kjenner jeg gruer meg til neste time med fastlege samt evt time med spesialist. På en måte fordi jeg er sliten av å bli kimset vekk og få sykmelding og SE at legen bare tar det som "kvinneproblemer"....og på en annen måte fordi jeg er redd for å finne ut at jeg ikke kan henge noe av det på stoffskiftet og at til og med spesialist ikke skal se at "jo, kanskje du bør prøve å gå på noe..."..... Blir litt stressa liksom! Fordi det er så slitsomt å leve livet sånn halvveis... Ingenting betyr noe liksom.... Når jeg se bakover så virker alt så meningsløst fordi alt har vært veldig tungt å gjennomføre. MIN vanlige hverdag er mye tøffere å gjennomføre enn for nabo'n next door - bare fordi jeg har mine småproblemer som er vanskelig å se og forstå for andre........
Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
20-03-07, 00:01 #6
Re: JEG ØNSKER Å FÅ PÅVIST LAVT STOFFSKIFTE!!! :-)
Velkommen hit Karianne.
Jeg også er ny her, fant forumet i januar da jeg søkte på "arr, thyroid operasjone etc". Hadde total thyroidectomy i november-06, og hadde masse spørsmål i etterkant av operasjonen. Selvsagt burde jeg allerede funnet forumet lenge før da jeg har vært Hyper med kalde knuter siden april-06 (og sikkert en stund før det ble oppdaget også).
Det du skriver om øresus/nedsatt hørsel vekket min interesse:
Fortell meg hvor, hvor, hvor jeg kan finne info om sånt. Jeg har også slitt med nedsatt hørsel og økende øresus i endel år, hadde vært interessant å lese dette og se om jeg får det til "å stemme" med mitt tilfelle. Interessant..
Opprinnelig skrevet av Karianne
Velkommen og lykke til på forumet :-)
Mvh. Zena
-
20-03-07, 09:30 #7
Hørsel
Hei hei!! Takk for det. Føler meg hjemme her...... :-)
Det med hørsel fant jeg faktisk her inne :
http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewto ... c60b8bc1a8
Karianne :-)Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
22-03-07, 06:51 #8
Gruer til legebesøk....
Huff, sitter her og gruer meg så inderlig til legebesøk idag. Jeg er sykmeldt liksom for å få hvilt og kommet meg litt etter 2 uker med gråtetokter og apati og vondt i kroppen, men det eneste jeg greier å tenke på hver eneste dag er legetimen jeg skal på idag. Fordi jeg har en lege som ikke er no flink til å lytte - og idag MÃ… jeg stå på at han tar dette med stoffskiftet mitt alvorlig (selv om alle prøver visstnok OK siden operasjon for halvannet år siden). Jeg kjenner jeg er mest redd for å ikke få videre sykmelding.......
Fordi sist jeg var hos han så var det "Hjelper ingenting å være borte fra jobb, vettu...." og dette gav meg helt panikk!! Hvorfor er det så liten forståelse for dette rundt omkring hos fastlege?! Føler jeg sitter der og juger for å bli forsått liksom...!! Jeg er veldig nedstemt og deprimert og skal IKKE tilbake på lykkepiller - vært down that road feilaktig tidligere, før operasjonen. Puh....jeg har helt magesår oppunder ribbeina...så sliten blir jeg av å grue meg til lege...
Idag skal jeg be om henvisning til spesialist. Indremedisiner. Må få sjekket ut dette en gang for alle. Samt utskrift av siste stoffskifteprøver..........slik at dere her inne kan sjekke tallene mine - stoler mer på dere enn på legen min. Ille!!!!
Vel - det var en liten utblåsning - takk for oppmerksomheten. :-)
Ha en symptomfri dag!!
Karianne ;-)Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
22-03-07, 06:59 #9
Re: Gruer til legebesøk....
:evil: Kan du ikke bare si at de får komme og hente deg ut av sengen?! Si at du orker ingenting. Jeg vet at det er et lite kreativt forslag, men jeg har faktisk bruk det selv en gang - med hell. Jeg fikk forlenget sykmeldingen min den gangen. Jeg var selv desperat!
Opprinnelig skrevet av Karianne
Lykke til Karianne! Alle gode tanker går til deg.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
22-03-07, 08:41 #10
Kan bare gi deg en klem og si at hvis legen fortsetter sånn, SÃ… BYTT LEGE! :x
Det er sikkert noen fra Oslo/østlandet her som kan anbefale en bedre lege! Jeg hadde det også skitt når jeg ble operert. 1/2 år etter var jeg helt nedbrutt, ble sykemeldt og lykkepiller. Gikk da på 100 ug Levaxin.
Det var bare rævva for meg også. Jeg fikk skreket meg til å øke dosen med Levaxin til 150 ug og overlevde på et vis med det. Før jeg fikk prøve Armour måtte jeg på en ny runde med et annet merke lykkepiller.
Jeg er forsatt ikke helt fornøyd med dosering, men er tross alt mye bedre psykisk enn på bare Levaxin.
Ikke gi deg på at du skal ha utskrift av prøvesvar. Det har du rett til!
Og så tar jeg et kosttilskudd som jeg synes gjør meg lettere i humøret og mer uthvilt. 5HTP. http://www.dnavitamins.co.uk/productpag ... oacids.htm
Det er en lang tråd om det under Diverse. http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1009The focus of much interest, 5HTP acts on the brain helping to elevate mood, promote sleep, aid weight loss, relieve headaches, anxiety, depression and panic attacks. The molecules are small enough to penetrate through the blood brain barrier and once it reaches the brain it is converted into serotonin. Although it affects many parts of the body, serotonin’s most important actions take place in the brain where it influences everything from mood to appetite to sleep.
Lignende tråder
-
Hvor fort får man operasjon etter påvist kreft..?
Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 1Siste melding: 09-01-08, 09:50 -
Hei alle sammen!!
Av Nettverk i forumet PresentasjonerSvar: 8Siste melding: 24-03-07, 23:28 -
vedvarede blødninger etter påvist lavt stoffskifte
Av porselen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 06-08-05, 22:12
Svar med sitat

Bokmerker