Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Hvilepuls og hypothyreosens påvirkning på denne

Jeg ble intressert i dette i pulsklokkens barndom, da Windows 95 var det store. En gruppe som gikk idrettslinja hadde kjøpt sin egen og noen brukte klassesettet
    Det var et helt nytt verktøy og vi var intressert i å finne ut hva det kunne brukes til. Vi visste jo at Lasse Viren hadde stor framgang med systematisk bruk, og vi visste at Bernard Hinault som jo hadde værrt den store sykkelisten i en årerekke den gangen var den som hadde lavest registrert hvilepuls - på 29 slag.

Vårt prosjekt var på ingen måte ment å være vitenskapelig, det var drevet av ren interesse og nyskjerrighet. Det besto i at hver utøver tok en ortostatisk hjertetest med pulsklokka hver morgen. Klokken registrerte elektronisk pulsforløpet i 2 minutter og ble startet liggende på rygg hvoretter man reiste seg rolig opp i stående etter 45 sekunder.
    Prosjektet ville undersøke hvilken treningsform som evnet å senke pulsen mest.
    Resultatet var ikke overraskende - sykkelistene vant hvilepulspåvirkningen - langrenn vant O2 opptaket.
    Ren styrketrening hadde faktisk motsatt effekt, noe som idag brukes for ikke å komme så langt ned som Bernard. Det anses ikke bra - hjertet blir for stort.

Jeg tok opp dette igjen på egenhånd noen år etter at jeg fikk hypothyreose, men formålet ble byttet ut til å bli om dette kunne ha noen nytte og hjelp i helsespørsmålet som da oppsto. Jeg var altid svært variabel på trening og årsaken ble jo etterhvert bekreftet med hypothyreose.
    Nå trener jeg så mye jeg orker (under halvparten av tidligere) og jeg har tatt denne testen hver morgen i mange år nå. Den framstilles grafisk sammen med en kurve for dosestørrelse og vekt.
    Heller ikke ment å være vitenskapelig. Det gir noe info, men ikke så mye som jeg håpet.

Ber en om et diagram over mange år, ser en at alle parameterene varierer og det tilsynelatende ute mål og mening.
    Det er en "slavisk" sammenheng mellom dose og hvilepuls sett over store tidsperspektiver.
    Det ser ut som at hvilepulsen øker når dosen øker, men faller tilbake til et gjennomgående variasjonsmønster på et høyere nivå.
    Vektkurven stigert jevnt og trutt hele tiden - helt til mai-04 da faller den 12kg og skyldes overgangen til Armour.
    Den ortostatiske kurven har en svak fallende tendens etter mai-04.

Det er ikke så lett å si at : Jeg må dosere slik at jeg har 54 i puls. Til det er dagsvariasjonene for mange og varierer med flere slag, for hvilepulsen påvirkes av nesten alt som tenkes kan - med en økning.
    Det er bare en faktor som senker pulsen, og det er dykker-refleksen.......og lavt stoffskifte da.
    Fryser du øker pulsen, svetter du øker pulsen og slik er det over hele linja.

Så er det også slik at vi gutta har større hjerte enn dere jenter - selv om mye skulle tyde på det motsatte.
    Og det fører til at jentenes hjerte må slå flere ganger for å få fart på blodet. Dette reflekteres i hvilepulsen med at denne er litt høyere.
    Prosjektets jenter slet skikkelig med å komme ned rundt 60-tallet, mens flere av gutta var på 40-tallet. Man deltok i samme grupper, men utgangspunktet var veldig forskjellig.
    Det er likevel en godt etablert kunnskap at det er en forskjell og derfor må nok kjønn spesifiseres når en snakker om normalverdier for hvilepuls.

Dere som trener og har tilgang til en pulsklokke - benytt sjansen til å følge med på hvilepulsen og spenn på dere beltet en silde morgen i uka - noter resultatet på kalenderen hvis ikke det kan overføres til Pc-en.
    Det kan si dere noe om effekten av treninga - og stoffskiftet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Standard

Interessant.

Jeg har brukt pulsklokke i årevis, ca 11 år. På den jeg har nå, så er det en test som gjennomføres ca 1 gang pr mnd (om jeg ikke husker feil). Kommer automatisk opp.Tar hvilepuls og gir en grafe etterhvert.
    Nå har jeg vært så dårlig en lang stund at det er lenge siden jeg har trent :(

Men jeg merket at pulsen min øker lettere ved bruk av Armour. Og den er generelt litt høyere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Vet at mange har slik klokke : http://www.polar.fi/polar/channels/eng/ ... emale.html
    Den har noe som heter OwnIndex.
    Det er et lite program i klokka som baserer seg på analyse av hvilepulsen i ca 3minutter mens du ligger rolig.
    Slagdeviasjonen, det vil si at hvis din hvilepuls er 60 så kommer ikke hjerteslagne på nøyaktig hvert sekund. Noen kommer litt før, noen litt etter. Jo større forskjellen er mellom de som kommer tidlig og de som kommer sent er, jo større cardiovaskulær kapasitet har du.
    Altså jo større deviasjon, jo bedre kondisjon.
    Du får et tall som baserer seg på dette forholdet og på de personlige data du har lagt inn i klokka. Tallet er i omtrent samme størrelsesorden som det du vil oppnå i en test av O2-opptaket.

Noen klokker har påminnere som forteller deg når du bør trene også.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    171

Standard Sv: Hvilepuls og hypothyreosens påvirkning på denne

For noen år siden da jeg var på mitt dårligste innen fibromyalgien hadde jeg en hvilepuls på 140. Fikk med med sånt apparat med elektroder som var festet til brystet som jeg måtte bære i 24 timer. (EKG heter det vel) Og den visste perioder med puls helt opp i 180, uten at jeg hadde vært i noen større aktivitet i de periodene. Jeg ble lagt inn på hjerteovervåkingen i et døgn og fikk time hos fastlegen igjen dagen etter. Det var supraventrikulær takykardi og jeg skulle ta det med ro og måle pulsen min selv jevnlig. (dette er flere år siden.. 4 tror jeg)

Her for ca 2 uker siden hoppet jeg av glede. Jeg hadde en hvilepuls på 79!! Og det er det laveste jeg har hatt på så lenge jeg kan huske

Men i skrivende stund ligger den på 110, så det er vel så at en hvilepuls på ned mot 60 hos meg er relativt umulig.. hehe.. Men det jeg stusser på. Det laveste stoffskiftet mitt ble også målt i denne perioden hvor jeg hadde helt opp i 180 i puls. Det er jo egentlig ganske rart, om man utelukkende skal følge "vitenskapen". Ble også utredet for diabetes i samme periode fordi legen ble litt frustrert over meg og sjekket alt mulig rart.

Nå er det pulsmåler på begge mine treningsmaskiner som jeg har kjøpt og skal begynne å bruke når juletreet åker ut. Og da skal jeg jammen være flink å notere puls både før, under (maxpuls) og etter trening. Har en annen slags måler som måler fettprosent og puls. Men det er kun pulsmåleren som virker. Så den har jeg på nattbordet. Jeg ligger ofte våken med skikkelig hjertebank. Og da er den fin og bare klemme etter med 2 fingre, og vips så er pulsen der. Dette noterer jeg og har gjort det i flere år. Men har ikke noe system eller noen forsøk på å "vise noe". Men etter å ha lest dette så skal jeg jammen lage litt system og prøve å få litt morsomheter ut av det. Om ikke annet kan det hende at det rett og slett kan virke motiverende på trim og det å se fremgang
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Vet at mange har slik klokke : http://www.polar.fi/polar/channels/eng/ ... emale.html
    Den har noe som heter OwnIndex.
    Det er et lite program i klokka som baserer seg på analyse av hvilepulsen i ca 3minutter mens du ligger rolig.
    Slagdeviasjonen, det vil si at hvis din hvilepuls er 60 så kommer ikke hjerteslagne på nøyaktig hvert sekund. Noen kommer litt før, noen litt etter. Jo større forskjellen er mellom de som kommer tidlig og de som kommer sent er, jo større cardiovaskulær kapasitet har du.
    Altså jo større deviasjon, jo bedre kondisjon.
    Du får et tall som baserer seg på dette forholdet og på de personlige data du har lagt inn i klokka. Tallet er i omtrent samme størrelsesorden som det du vil oppnå i en test av O2-opptaket.

Noen klokker har påminnere som forteller deg når du bør trene også.
    Jeg finner ikke klokken du snakker om, den er sikkert gått ut. Jeg har lurt på denne, men finner ikke ut om den har funksjonen du snakker om? http://www.pulsklokke.no/nb/produkte...n/fitness/FT40

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

pussig - linken har sluttet å funke.
    Linken du viser til er fra en mye dyrere klokke.
    De finnes i alle prisklasser opp til mange tusen.
    Og funksjonene øker jo med prisen.

Skal man bruke den kun til å kontrollere pulsen kan man gå for den aller billigste.
    De litt dyrere kan ha div funksjoner som å stipulere din max-puls og ditt O2 optak (own index)
    Skal man ha muligheten til å overføre data til Pc koster det noen tusen.
    Og denne pakka kan utvides - feks med utsyr til sykkel - eller en kartografisk GPS som viser hvor turen har gått henne på Googe Earth.

Jeg er jo den komplette Polar-idiot og har alt som kan skaffes derfra, og bruker det daglig.
    Det er en (U)-vane jeg har fra tiden jeg trente mye.
    Lever jo fremdeles i håpet om at jeg en gang vil gjennvinne evnen til høye treningsdoser - men det ser dårlig ut akkurat nå :(

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Hvor mye klarer du å trene nå da, Finn? Er litt nysgjerrig for egen del. Lurer på hvor jeg havner når jeg blir bra av binyrebarksvikten..
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg har jo måtte akseptere at 1000 timer i året ikke lar seg gjøre mer, og det har jeg klart å akseptere. Siste åra har ligget mellom 200 og 400 timer.
    Og noen ganger har jeg hatt pauser på flere uker. Nå har jeg vært mer eller mindre forkjølet i siden mitten på oktober. Var også syk i januar-09 og har ikke mer enn 100 timer i år.
    Det får bli som det blir, nå blir det tungt å dra igang systemet igjen.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du regner årlig trening du, ja. Jeg har regnet ukentlig. Mellom 6 og 9 timer i uka, lå jeg på nå da jeg var i god form. Men god form lar seg bygge opp igjen. Begynne i det små og øke sakte. Forhåpentligvis kan den bygges opp for oss også. Det kan jo være at du har hatt noen langvarige bassilusker som har bygget hus og heim hos deg? Noen ganger kan det bli slike langvarige forløp. Og det er ikke morsomt. Jeg husker da jeg fikk astma og hadde sju-åtte antibiotikakurer på ett år, da var formen elendig!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jezz, her har basseluskerne bygget svære arenaer :(
    Og dem er vel ikke ferdige enda ?
    Får av og til vondt for å svelge som kan vare fra bare noen timer til flere dager.
    Pussig sak.....

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hypothyreosens mange feildiagnoser
    Av Mod i forumet Feildiagnoser
    Svar: 8
    Siste melding: 20-10-09, 09:08
  2. Hvilepuls og hypothyreosens påvirkning på denne
    Av Hansen i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-01-08, 19:56
  3. Lav hvilepuls
    Av pingu i forumet Lavt stoffskifte