Ok Finn, fin forklaring. Så forstår jeg lidt bedre hvad det er der sker med kirtlen.

Bare man dog kendte årsagen til for lavt/for højt stofskifte- hvorfor nu kirtlen over/underproducerer skjoldbruskkirtelhormon!?

Min hund fik diabtes her i sommers, og det viste sig, at årsagen var nogle hormonproducerende cyster i livmoderen.
Dyrlægen anbefalede sterilisation da det hjælper i 50 % af tilfældende. Det har også hjulpet med operationen, da hendes insulindosis har kunnet nedtrappes herefter. Så cysterne har sandsynligvis været årsagen til sukkersygen.

Bare man dog kunne finde årsagen til hormonforstyrrelser, så man kunne behandle årsagen til lidelsen og ikke kun symptomerne.

Så et program i TV her den anden dag "Viden om" på DR2. Meget interessant. Her var man begyndt at "dyrke" nye organer i glas, vha. menneskets stamceller. Jeg tænkte på, mon ikke det kunne lade sig gøre at indoperere en ny skjoldbruskkirtel (feks. en kunstig dyrket skjoldbruskkitel lavet af menneskets egne stamceller, eller en grisekirtel), er der nogle herinde der har hørt om det?