Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Mer Armour???
-
12-12-09, 08:48 #1
Mer Armour???
Heisan,
Jeg er nå kommet meg opp 3G Armour og 25mg cortef men skjønner ikke helt når jeg er hypo eller hyper. Jeg har tidligere hatt lav kroppstemperatur, 35,9-36,1 ved oppvåkning og max 36,3-36,5 i løpet av dagen. Jeg har nå 36,7 når jeg våkner og ganske jevn temp utover dag med 37,0-37,2 på kvelden. Jeg tar medisin ca 06.30 hver dag. Problemet er at jeg fra morgen til ca k. 13 føler meg hypo (fryser litt etc) mens jeg på kvelden ofte føler meg hyper (varm, raskere puls). Når tempen er ca 37,2 føler jeg mer hyper.
Kan det stemme at jeg er hyper på kvelden, er ikke T3 brukt opp inne kvelden? Kan det være binyrene ?Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
12-12-09, 20:45 #2
Sv: Mer Armour???
Dette blir helt subjektivt, men da jeg "gikk i kjelleren i -07 begynte jeg å silsvette hver dag ca. kl 13.30 og raskere puls. Dette var i mars mnd, men jeg bodde i kun et stort badehandkle...fortsatte natta igjennom. Men fra morgenen av og hele formiddagen frøs jeg som bare det.
På det tidspunktet var jeg undermedisinert, men tror likevel at det som hjalp mest var at jeg fikk kortison. Altså binyrer.
Kan du ikke prøve å øke Cortef noen dager? (Jeg har vært oppe i så mye som 60mg(15 mg Predinisolon).
Hvis ikke det fører fram...prøve med 1/4 G. mere?(kan jo være undermedisinering, slik at når stoffskiftemed. er oppbrukt pøser du ut stresshormon?!)
Jeg kjenner problemstillinga, og syns dette er vanskelig.
Men jeg ville begynt med binyrene!Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
12-12-09, 20:50 #3
Jeg er enig med Gunnda. Ellers er det jo vintertid og der kan være brug for op til 1 gran mere Thyroid end om sommeren. Det gælder, i hvert fald for mig. Men rækkefølgen med prøveøge hydrocortison er bedst at begynde med under alle omstændigheder, mener jeg lige som Gunnda.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
13-12-09, 14:58 #4
Noen får mer ut av T3 ved å dosere Thyroid 2-4 ganger i døgnet. Men med dalende dose. For eksempel 2 grain morgen, 1 grain formiddag, 1/2 grain ettermiddag. Prøv deg frem!
Jeg tror nå at jeg trenger mer Thyroid. Går på 3,5 grain, men må nok opp på 4 grain nå. Har kjent i helgen at hyposymtomene mine kommer tilbake: glemsel, dårlig kondis, treg, fort sliten av ingenting, brainfog etc. For meg hjelper det å føre helsedagbok. Det minne rmeg også på å reflektere rundt hva som er mine symptomer. Og hvis du sammenlikner grain med mg er jo ikke 4 grain er en ekstrem dose! For min del kan det også tenkes at jeg skal høyerer opp i Cortefdose. Jeg bruker nå 25 mg pr dag. Hva bruker du av Cortef nå, Persa? Symptomer på lav kortisol og lav tyroksin er jo delvis sammenfallende.
Som Anisa sier, det er vinter, vi trenger mer. Men å lære seg egne hyposymptomer er gull verd når du begynner å hangle. Ikke lurt å gå sånn lengre enn nødvendig!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-12-09, 15:22 #5
Jeg vil bruker 3G og 25mg Cortef. Jeg tror kanskje jeg skal høyere på begge. Det må jo være rett da jerg føler meg hypo på dagen og hyper på kvelden. Men det er vel ikke hyper jeg selvo om føles slik. jeg har lest mye om dosering av Cortef men er forskjellige anbefaling som ikke ta mer enn 10mg om morgenen. Hva er rett måte å dosere på og hvilke klokkeslett?
Cortef virket veldi bra i starten og merket at det var dette kroppen trengte men effekten er mindre nå.Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
13-12-09, 15:24 #6
Stavekontroll er undervurdert
Hilsen Persa - Erfa bruker. Les mer: Lavt stoffskifte uten antistoffer
-
13-12-09, 15:51 #7
Jeg og har lest det samme; at en ikke skal ta mer enn 10 mg i hver dose. Tror det er individuelt hva som er riktig for den enkelte, men det blir jo anbefalt at man tar størst dose tidlig på dagen og mindre utover dagen, noe som du sikkert vet

Jeg bruker 30 mg og tror ennå det er for lite. Mitt kortisolnivå er nok lavest på morgenen, stiger utover dagen og er altfor høyt på natta. Jeg har behov for å ta dosene tettere enn hver fjerde time som ofte anbefales. Derfor tar jeg 10 mg med det samme jeg våker, og deretter venter jeg ca tre timer før jeg tar 10 mg igjen (da er klokka ca 11). Venter tre-fire timer og tar 5 mg (ca 14/15), deretter tar jeg neste dose 17 eller 18, noen ganger litt senere. Den siste dosen (5 mg) deler jeg noen ganger i to og tar med et par timers mellomrom. Men jeg prøver stadig ut nye tidspunkt og ta dosen på, men behovet sent på dagen er helt klart mindre enn behovet tidlig på dagen. Jeg merker hvis jeg glemmer en dose, blir skjelven og svimmel.
Tempen min er veldig ustabil fremdeles. Det tyder på at det ikke er nok. Men venter litt og ser an.
Svar med sitat

Bokmerker