Sitat Opprinnelig skrevet av LisH Vis post
Vil du fortælle mig lidt om din historie og hvorfor du har fortrudt operationen?
Hei på deg! Selvsagt kan jeg det,

Jeg hadde for høyt stoffskifte, vet ikke hvor ung jeg var når jeg evt. fikk det men har så lenge jeg kan huske vært veldig tynn selv om jeg har dyttet i meg utrolige mengder mat og godteri. Jeg begynte først å legge merke til det etter at jeg fikk barn nr.2 for da ble det fysiske ubehaget i halsen litt slitsomt, alt det andre hadde kommet så snikende at det bare var der. Når jeg tenker tilbake var det tegn der når jeg var gravid også. Men da var det akkurat som at høygiret stoppet for jeg har lagt på meg 33-35 kg med vært av barna, ikke vann, bare flesk alt sammen (he-he) for det ble sjekket pga vektøkningen, jeg fikk også diabetes i alle svangerskapene som jeg regulerte med streng diett.

Etter fødslene har høygiret vært tilbake nesten med en gang for etter 1,5-2 mnd har jeg vært like slank og fit igjen. Jeg har ikke merket noe på amming/melkeproduksjon, melket som Dagros og leverte alt ekstra på neonatalavd. Som sagt så var det problemet med å svelge og følelsen av trang hals som var årsaken til at jeg søkte lege om dette, det er 17-18 år siden og det ble da tatt prøver og bestemt operasjon hvor deler av min skjoldbruskkjertel ble fjernet, jeg fikk ikke tilbud om medisiner, det var liksom operasjon som var alternativet.

Dette fungerte flott i ca 10 år. Ca 1-1,5 år etter at jeg fikk minstemann snudde det, da begynte jeg først å legge på meg et par kilo også et par til, så merket jeg at jeg ble dårlig på å takle stress, utmattet,smerter først ett sted også gradvis flere, hårtap, ørkenhud, ble plutselig gammel, sliten hele tiden, trøtt hele tiden, motløs, betennelser i alle ledd, hoven, oppblåst, forstoppelser, osv osv.

Så pr. d.d. veier jeg 75 i stedet for normalt 52, dietter og slanking funker ikke. Jeg har i løpet av de siste 8 årene hatt 11 operasjoner i diverse ledd pga betennelser og slitasjer, pleide å se ung og sprek ut,ser nå ut som en oppblåst aldrende dame (45) hjelper ikke hvor mye jeg bruker dusj olje og fuktighetskremer like tørt på alle hud områder, blir også veldig ømfintlig i huden av å være så tørr, hendene er tørre, ru, hovne og sprukne (kan ikke huske sist jeg kunne pynte meg med noen av de fine ringene og armbåndene mine), tynt og pistrete hår, nattesvette (ble ikke noe bedre av overgangsalderen som startet for 1 år siden) oppe et par ganger hver natt for å tørke og skifte, avhengig av å bruke sovetabletter for å få en noenlunde normal natt, sliten, trøtt og utbrent hele tiden fordi om jeg har sovet mange timer, jevnt forbruk av betennelsesdempende og smertestillende tabletter, gråter lett (ekstremt emosjonell), konstant plaget av soppinfeksjoner, forkjølelser, får lett lunge og bihulebetennelser osv osv kort sagt ingenting virker som det skal.

Jeg er bare sliten og drittlei stort sett hele tiden. Derfor mitt hint om en tankerunde før et inngrep. Når jeg tenker tilbake hadde jeg det mye bedre som høy enn det jeg har nå som lav (veldig mange blir det etter inngrep når det er gått noen år) Da hadde jeg anfall med hard puls og skjelvinger, litt håravfall, varierende humør (ikke så ille som nå), press i halsen. Ingen av de tingene var så fremtredende og mange som det er nå, derfor angrer jeg faktisk på at jeg lot meg operere, hadde det vært denne type informasjon tilgjengelig som disse forumene da så hadde jeg nok tenkt meg om flere ganger. Gå også inn på forumet lavt stoffskifte og søk info og erfaringer fra flere. Håper alt retter seg for deg uten inngrep! masse lykke til!