Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Standard Sv: D-vitamin og blodprøver

En liten leif der gitt. Takk!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Hei Dahlia
    Hvis legen din sier at det er ok når PTH er innenfor normalen og kalsiumet er under normalen kan det være lurt for deg å lese siden om hypokalsemi i denne linken (den n`Finn la ut i en annen post):

www.parathyroid.com

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Takk for lenken! Veldig nyttig, og veldig trist egentlig . Jeg har "alle" tegn på at det er noe galt med parathyroidea:

* Målt lavt blodkalsium mange ganger, fikk intravenøs kalsium på sykehuset på grunn av lave verdier.

* Har hatt høye fosforverdier. Tegne på for lavt kalsium

* Har mange av symptomene som blir nevt

* Innenfor normalen med i det lave sjiktet med PTH til tross for lite kalsium i blodet.

Grunnen til at jeg blir litt trist av dete er at all denne informasjonen har legen(e) mine hatt. Ingen har gjort noe med det til tross for at jeg har kommet igjen og igjen og klaget på utmattelse, kramper, vondt i muskler og depresjon. Og at blodprøvene viste for lavt kalsium. Og dette er et kjent problem hos pasienter som har operert bort kjertelen.

Nå skal jeg spise D-vitamin og kalsiumtabletter etter "ordre" fra legen på Balder. Det er jo slik man behandler kalsiummangel. Men jeg ville egentlig gjerne hatt en lege som var ekspert på parathyroidearelaterte sykdommer til å se på saken. Men finnes det? Gidder ikke gå til tilfeldige endokrinologer i hvertfall. Det har jeg prøvd angående stoffskifteproblemene uten at det har ført annet en negative ting med seg.

Men kanskje noen har noen å anbefale?
    Sist endret av Dahlia; 12-11-09 kl 13:01 Begrunnelse: skriveleif

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Dahlia Vis post
    Men kanskje noen har noen å anbefale?
    Hej Dahlia Jeg føler med dig.

Du kunne evt. se efter mere info og måske også lægenavne på sitet Hypoparathyroidisme.no
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    57
    Meldinger
    225

Hei

Denne tråden var litt for lang for min hjerne så kanskje svaret allerede er gitt her, men jeg spør allikevel..

Jeg har skjønt at det med D3 er viktig så jeg fant en boks med vitaminer i skapet mitt. Innholder D3 5 ug(?) K1 100 ug. Er det farlig å ta for mye k1 eller d3? Jeg drikker ikke melk og moren min har beskjørhet. Vurderer å ta 3 stk om dagen da blir det D3 15 ug og K1 300 ug. Er dette forsvarlig for dere som har peiling?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Begge disse er bra for benskjørhet.
    Det finens jo en øvre grense hvor alt blir giftig. Under denne grensen er det mange stoffer som både er nødvendige og sunne for kroppen - og noen som ikke er det.
    Man er feks. enig i at kvikksølv ikke er bra uansett mengde, men opererer likevel med grenser. Disse er vel myndighetsatt for å lette litt på samvittigheten deres ?
    I den grad den finnes ?

Det finnes som du ser 5 forskjellige D-vitaminer, og det er kun D3 kroppen selv lager, så pass på at det spesifikt er denne du får i deg. Den heter også Colecalsiferol. Dette har svært mange funksjoner i kroppen, men effekten på benstoffskiftet er best kjent (eneste som er godt kjent?)
    Det lages Calsiferol av D3 og dette hormonet er det som inngår i kalkstoffskiftet. Dette har som alle hormoner en egen regulering, så denne kan ikke overdoseres.

Men man kan få for mye D3 også.
    Sikkre doser er likevel så høye som 250µg hver dag i en uke.
    Høyere dose eller over lengere tid vil være skadelig.

Det betyr 50 av dine tabletter hver dag i en uke.......
    Så er det også så, at man strides om hva man bør ha i seg.
    Og det er ikke så lett å si før man har målt S-25-OH D3.
    Har man lite av dette skal det store doser ove lang tid til før dette hjelper.
    Særlig om vinteren.
    Mindre enn 50µg/dag er det ikke mye hjelp i - for mitt eget vedkommende iallfall.
    Jeg tar 50µgD3 + 180µgK2 nå og har gjort det etter at jeg i sommer hadde en måned med det dobbelte.
    Så går jeg å venter på et stikk i armen så jeg kan formidle resultatet her.
    Men det vil jo likevel være store individuelle forskjeller i hvor mye man bør ta.

Så K1.
    Det som er viktig for benstoffskiftet er K2, men det lages jo litt av dette når man spiser K1.
    Jeg kjenner ikke anbefalte verdier for K1, men skal sjekke det opp.

Norske myndigheter har ingen anbefalt dose, men konstaterer at vi ikke får mer enn 45µg/dag og at dette er for lite.
    Amerikanske myndigheter anbefaler 90µg vitamin K/dag, men dette er bare for at vi skal fungere.
    Toksisitet
    Det finnes ikke noe grunnlag for å si at høye doser av de to naturlige formene for vitamin K er farlig. Studier på vitamin K1 viser at inntak på opp til 10 mg/dag, i hvert fall i perioder, er ufarlig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Hei Finn

Jeg er litt i villrede ang. D vitamin og D3. Har du sett foredraget som ligger under denne linken?:

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8939

Slik jeg forstår denne professoren er det ingen forskjell om man tar D2 eller D3 vitamin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Den har jeg sett - og han sier faktisk det.
    Men jeg har da lest artikkler som sier at det bare dannes 10% D3 av D2 - og at D2 sine metabolitter er giftige og at dette er årsaken til advarslene man har skremt folk med.

Det var jo en gutt her på forumet som ble behandlet av Aker for lav D3 - med D2 ! og de målte også D2.
    Medisinen fikk han på blå resept og det var D2.
    http://www.felleskatalogen.no/pasien...108/87517.html
    Tror det var denne han fikk, noe jeg absolutt IKKE vil anbefale !

Så dette kolliderer velig !

Denne har jeg henvist til før : http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_d
    Den Norske utgaven er bare en flopp sammenliknet med denne.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    72

Nå har jeg spist D3 og kosttilskudd som bestemt av legen i to uker. Jeg har fått varmere hender (har stort sett vært kalde de siste årene), men ellers er jeg bare i dårligere form.

Legen sa at jeg ganske raskt antakelig kom til å oppleve at jeg fikk overdoseringssymptomer etter oppstart på kosttilskudd, i hverfall innen et par uker. Det merker jeg ingenting til.

Derimot har jeg fått mer og mer vondt i kroppen. Begynte med kraftig verk i føttene/leggene, noe jeg har hatt i år nå, men har blitt merkbart verre. Så verk i hele kroppen, ømme muskler og lett kramper i mage og føtter (noe jeg også har opplevde periodevis før). I tillegg HELT utslitt når ettermiddagen kommer. Føler meg rett og slett syk, og synes det er vondt og slitsomt å stå opp fra sofaen for å pusse tennene til barna når de skal legge seg. Kort lunte har jeg også fått. Og på toppen av det hele forkjøla IGJEN fra i går kveld.

Er dette en følge av tilskuddene jeg tar (selen, kalsium, D3, magnesium)? Kan/ bør jeg i så fall slutte med det? Har ikke time hos legen før 11. desember, og kan ikke ha det sånn til da!

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Jeg sluttet med d-vitamin i sommer da jeg hadde kommet over 80 (før det lå jeg på 40). I dag har jeg vært og tatt blodprøver bla sjekket d-vitamin. Jeg har på egen hånd begynt med litt d-vitamin. Det er ca to uker siden og jeg tar ca 150 µg om dagen. Jeg har planer om å øke min Thyroiddose om ca to uker. Lurer på om jeg kanskje bør vente med å øke thyroid før jeg har økt opp d-vitamindosen? Hvor lang tid tar det før jeg får effekt av d-vitaminene? Jeg har forresten blitt i merkbart bedre form de siste par ukene, men har satt det i sammenheng med thyroidopptrapping. Kan det være fordi jeg har tatt d-vitamin? Sist jeg tok d-vitamin, merket jeg ingenting på formen, og da tok jeg 2000 µg om dagen!
    Sist endret av Rufus; 24-11-09 kl 13:48 Begrunnelse: stavefeil

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. B12-vitamin
    Av nora i forumet B-vitaminer
    Svar: 128
    Siste melding: 01-12-11, 18:13
  2. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  3. B6 vitamin