Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Nov 2009
    Meldinger
    1

Question Har jeg høyt stoffskifte?

Er en jente på 22 år, gått ned 5 kilo på litt over en måned og siste uka har jeg rast ned 2 kilo. Er konstant sliten og utmatta, pulsen raser avgårde for ingenting.

Hjerte går i rykk og napp, blir fort anpusten og svimmel. Har klam/fuktig hud, fryser og blir varm om hverandre. Tåler nesten ikke lys, lyd og varme lenger. Er kvalm, har feber og hodepine. Sliter med løs mage og er mye på do.

Er blitt deprimert så det suser etter av dette. Har vondt i øynene mine, de er tørre og det presser liksom bak dem. Orker ingenting lenger, ligger bare i senga hele dagen. Har konstant angst/ indre uro. Er rastløs, nervøs, skjelver. Våkner flere ganger om natta, svetter og styrer. Kan sitte og se på tv og plutselig bare duppe av noen timer.

Ligger også med til historien at jeg har en en hel slekt med struma og stoffskifte problemer i alle mulige former.

Ifølge prøvene mine så ligger, FT4 på 20,2 og TSH på 1,9..

Virker dette som høyt stoffskifte, eller begynnende høyt stoffskifte ?

På forhånd, tusen takk for svar.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    62
    Meldinger
    911

Standard Sv: Har jeg høyt stoffskifte?

Hei Daisy

Du beskriver mange symptomer som hører hjemme i høyt stoffskifte, men dette alene er ikke nok til å si at du har sykdommen. Du bør i tillegg til tatte prøver, få tatt Anti-TPO og TRAS og gjerne FT3 også. Det er helt klart at noe ikke er som det skal når du har så mye symptomer på at noe er galt. Du bør undersøkes grundig av lege. Vekttapet ditt burde være grunn nok til at legen skal ta dette på alvor.

Jeg gjør deg også oppmerksom på at symptomene kan slå ut før sykdommen kan måles på prøver. I dialog med min lege fortalte han at han hadde hatt en kvinne med alle symptomene, men ikke utslagsgivende resultater på blodprøver. Hun ble sykere og han tok nye prøver 5 uker etter og da var alle prøvene helt på "ville veier". For høy FT4 og FT3 og ikke målbar Tsh. Så du bør følges opp med nye stoffskifteprøver om 4-6 uker og få tatt de jeg har nevnt ovenfor.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jeg vil vel også si at det er ikke noe i stoffskifteprøvene som tyder på høyt stoffskifte.
    fritt T4 blir mye høyere enn 20 da, og men har antistoffet TRAS.
    Du har vel fått sjekket øynene samtidig ?
    TRAS kan i sjeldne tilfeller lage slike problemer,

Men hvis pulsen raser ivei når du begynner å bevege deg så kan det jo være lurt å sjekke binyrefunksjonen - det kan det vel uansett ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Du har rett til øyedråper på blå resept hvis de tørre øynene har vart mer enn tre måneder.Uansett grunn. Øyelegen ga meg de dyre og gode
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Fra lavt til for høyt stoffskifte?
    Av Nelly i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 30-04-09, 13:24
  2. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  3. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn