Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Tråd: Hva nå?

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    11

Standard Hva nå?

Jeg har diagnosen høyt stoffskifte, men etter at jeg begynte med tabletter for dette, har stoffskiftet blitt lavt. Jeg tar derfor Levaxin i tillegg til Neo-Mercasole(?)
    Hva nå? Jeg eser ut som en ballong (har gått opp 7 kg på 2 uker), er rastløs, sliten, sint, m.m.
    Føler dosen med levaxin er alt for lav (100 mikrogr.)
    Skal ta nye bl.pr. på tirsdag. Håper jeg kan få en ordentlig prat med legen denne gangen. Har sett han bare en gang, ellers snakket med han på tlf.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hva nå?

Situasjonen din krever tett oppfølging og ofte prøvetaking.
    De er særlig TRAS som er viktig for å følge med på virkningen av Neo.Merc., men også fT4 som jo vil være viktig for deg (og vekta....)
    Målet er jo å slutte med Neo.Merc. så fort som mulig, men ikke før det har knust antistoffene.
    Det har tatt litt tid med deg, og derfor går du på "Block and replace".

Så mas på legen om TRAS prøver - ta hver 3 uke.
    Jeg ville gjort den avtalen jeg har med min lege : Jeg kan komme når det passer meg å ta blodprøve. Det er bare å knakke på ruta å vente noen minutter så ligger skjemaet klart.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    11

Jeg skal ihvertfall få en oversikt over bl.pr. svarene. Har ikke fått det til nå. Eneste min fastlege har sagt er at jeg hadde 22 første gang jeg tok prøver og siste gang hadde jeg 7. Dette sier jeg meg ingenting

Jeg tar bl.pr. ca hver 4. uke, siden det tar meg ca en uke før jeg får respons fra legen på sykeuset. Får beskjed av legen om å ta nye prøver om 3 uker når jeg prater med han på tlf.

Jeg har gått opp i vekt i løpet av 2-3 uker. Utrolig plagsomt da jeg nesten ikke har klær som passer lenger
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    11

Glemte å si at jeg skal ta nye prøver på tirsdag

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Safira, jeg pleier å sette meg ned før jeg skal til legen, tenke på hva jeg vil spørre om, og skrive ned en huskeliste, og ta med listen når jeg skal dit. Spør ham hva alle tallene betyr! Spør om vekten din, alt du lurer på! Det beste er om du og legen kan bedrive et teamarbeid med sykdommen din.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er lurt å printe ut å skrive ned.....
    Når stoffskiftet er lavt får man konsentrasjonsvansker og klarer ikke komme på hva man skal spørre om.......
    Du har jo lavt stoffskifte når fT4 bare er 7. Og da bør man stille to spørsmål :
    1. Er TRAS kommet betryggende under 1 slik at jeg kan slutte med NeoMerc ?
    2. Er TRAS fremdeles over 1, så vurderes det hva som skal skje med Levaxindosen - og det er da målinge fT4 som bestemmer. Hvsi den er 7 skal Levaxindosen økes.
    Av to grunner :
    1. for at ikke du skal få symptomer og at du skal legge på deg unødig.
    2. For å holde TSH så nær null som mulig - for med en høy TSH vil det være mye vanskeligere å bli kvitt antistoffene. (som TRAS måler)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    11

Jeg synes det er et problem at jeg etter en legetime på sykehuset, nå kun har telefonkontakt med han.

Jeg går til fastlegen også, men han har selv sagt at han ikke kan mye om høyt stoffskifte og medisineringen med det. Han har jeg time hos 16. november.

Jeg skal skrive ned spørsmålene jeg har neste gang. Regner med å snakke med sykehuslegen på tlf på fredag. Hukommelsen er elendig.

Takk for tips!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Hukommelsen er elendig.
    jeppjepp.....

Medlem siden
    Oct 2009
    Meldinger
    11

TSH er 0,01
    TRAS er 6,5
    fT4 er 12 (nedre grense etter hva legen sa)

Har nå økt Levaksin dosen med 150 mikrogram i uka.

(Er for tiden innlagt sykehuset med magesmerter-mistanke om magesår)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Lavt stoffskifte går jo i mange tilfeller ut over magen - visstnok helst tykktarmen. Kan også være bivirkninger av NeoMerc. ? - og du kan vel drøfte med fagkunnskapen om å prøve et annet thyreostatika ?

Og det er bra du har økt Levaxindosen, for du kan ikke trappe ned den med så høy TRAS.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn