Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
19-08-09, 18:14 #1
Mystisk. Meget bedre på Euthyrox
Hej!
Nu har jeg lige fået svar på blodprøver taget efter 4 uger på Euthyrox. Jeg fortsatte med samme dosis som ny eltroxin (1250 mg pr uge) . Jeg er en af dem der har fået det rigtig dårligt efter at Eltroxin i Danmark er blevet lavet om. Derfor tog jeg på eget initiativ til Tyskland og fik udleveret Euthyrox på min Etroxinrecept. Jeg ville give dette en chance inden jeg ville overvej Armour. Se Blodprøveresultat:
maj 08 /eltroxin+ 5 mg. lio
tsh 0,024 (0,1-4)
t3: 1,65 ( højst 2,5 kan ikke huske nedre grænse)
t4:138 ( 60-140)
juli 08/euthyrox+ 5 mg. lio
tsh 0,012
t3: 3,2
t4: 158
Det underlige er at jeg har taget samme dosis med begge mærker. Jeg har fået det så meget bedre trods at jeg nu ligger for højt i følge talene - og jeg kan også godt mærke jeg er noget hyper og sveder om natten. Jeg er så begyndt at trappe ned til 1150 mg.pr uge og droppe liothyroninen en periode indtil jeg lige kan mærke at stofskiftet falder en smule. Jeg skal have taget nye blodprøver om en måneds tid. Det jeg hæfter mig ved er at T3 er nærmest fordoblet. Det virker somom at omdannelsen til T3 i kroppen virker bedre her med Euthyrox. Jeg synes virkeligt det er mystisk????? Er der nogen der har hørt om det?
Jeg har fået det så godt. Jeg fryser ikke mere, min hud er blevet pænere, jeg har fået mere energi og er begyndt at løbetræne. Det er noget jeg slet ikke kunne overskue før. På gl. Eltroxin havde jeg sådan en kunstig hjertebanken, havde ondt i leddene, kunne ikke koncentere mig... altså både symptomer på hyper og hypo. Og det er på trods af at mine tal (T4 og Tsh) så højt. Jeg har altid frosset også selvom jeg ifølge tallene har haft højt stofskifte. Det gør jeg ikke mere... Jeg forstår det virkelig ikke....??? Men godt er det. Jeg håber det varer ved.
En anden ting er at jeg døjer med lave kalkværdier og tager Etalpha (aktivt d-vitamin) hver dag sammen med kalktiskud /alm D vitamin (30 mg) Jeg har søgt og søgt på nettet og kan simpelthen ikke finde ud af, hvad det er Etalpha gør, som almindeligt D-vitamin ikke gør. Der skulle vel ikke være nogen der ved noget om det?
MVH LeneSist endret av Lene; 19-08-09 kl 19:58
-
20-08-09, 00:16 #2
Sv: Mystisk. Meget bedre på Euthyrox
Hej Lene

Ethalpa er den form for D-vitamin der hedder Alfacalcidol (1(OH)D3 (1 hydroxycholecalciferol) og er den form af D-vitaminet som understøtter underaktive biskjoldbruskkirtler - eller - hvis biskjoldbruskkirtlerne er blevet beskadiget ved en operation i skjoldbruskkirtlen.
Den ordineres ellers til mennesker med nedsat nyrefunktion eller andre, hvis evnen til at omdanne det "almindelige" D3-vitaminet cholecalciferol til alfacalcidol, er nedsat i nyrerne og/eller i leveren.
Jeg kan også forestille mig, at man kan få dette tilskud af "direkte" alfacalcidol for netop at "ramme" et specifikt behov hos netop dig. Men om det skulle være fordi du evt. har problem med dine biskjoldbruskkirtler eller problem med optagelsen af calcium og fosfat fra tarmkanalen, eller problem med øgning af frigørelsen af calcium og fosfor fra knoglerne og/eller nedsat udskillelse af calcium gennem nyrerne - er jo ikke til at sige på stående fod. Men der er mange gode formål denne D-vitamintype tjener og det tyder også på, at du er i hænderne på en opmærksom læge, siden du er sat i denne behandling. Det er nemlig ikke en selvfølge, skal jeg hilse og sige.
Det er ofte ikke til at fatte, hvor stor en betydning selv de mindste marginaler (forskelle i bindestoffer osv.) kan have på kroppens omsætning af det aktive indholdsstof og du er så absolut ikke den eneste, der mærker mere markant virkning af levothyroxin som det er bundet i andre produkter end Eltroxin.
Du kan meget vel tilhøre den type (som jeg selv), der faktisk naturligt skal befinde sig øverst eller endda lidt over referenceområderne og når hormonkoncentration nærmer sig hvad dækker kroppens "medfødte" behov - er det måske ikke så underligt, at du mærker en bedring over hele linien. Den slags påvirker jo i allerhøjeste grad også kroppens eget hormonfeedback-systemet, hvilket under gunstige forhold som nu - også påvirker andre hormoner til at balancere indbyrdes, hvilket du kan mærke som en generel bedring.
Specielt for dig er det vigtigt (mener jeg), at du sørger for ikke at komme for langt ned i hormonkoncentrationen og at du, så vidt muligt fastholder den øvre referenceområde som dit rette. Et længeværende, selv moderat "for lidt" af skjoldbruskkirtelhormoner i blodet, kan på lang sigt føre til underaktive binyrer og det er ikke til at spøge med for en person helt uden skjoldbruskkirtel.
Jeg håber bare, at du har en læge, der ikke blindt følger blodprøvetal på papiret og handler slavisk derefter. Ellers kan det hurtigt gå galt. Nogle læger elsker bare at stræbe efter, at alle værdier skal med djævlens vold om magt ligge i midten af referenceområderne, uanset hvordan patienten selv har det med det. Hvis det var mig, ville jeg overhovedet ikke "pille" ved doseringen m.v. så længe kroppen (og jeg) trives. At trives - med vores sygdom - er vild luksus. Grib fat og hold fast så længe kroppen og sindes trives.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
20-08-09, 07:37 #3
Kære Anisa!
Tak for dit svar. Ja jeg er netop skjoldbruskkirtelopereret og min kalkoptagelse er ikke helt optimal, så det er derfor jeg har fået ordineret etalpha, fordi det skulle være nemmere optageligt. Jeg kan holde kalktallet lige i allenederste værdi i normalområdet. Det skulle gerne lidt op for at undgå at jeg udvikler knogleskørhed (jeg e 38 nu)
Ang. stofskiftet, ja så er det mystisk hvad forskellige bindemidler betyde for optagelsen og omdannelsen af det aktive hormon. Jeg er så heldig at jeg har mine stofskiftetal fra før jeg blev syg og det var TSH 0,75 t4 112 og t3 1,96. Det er vist også i den høje ende af normalområdet. Jeg er jo tidl. cancerpatient, så jeg skal faktisk have lagt stofskiftet sådan, at det ligger i den høje ende af normalområdet med næsten umålelig tsh (0,1-0,5). Det er vigtigt at tsh ikke bliver høj, for eventuelle kræftceller stimuleres af tsh. Sådan har jeg forstået det.
Jeg piller også kun ved stofskiftet fordi jeg føler mig en anelse hyper og at værdierne faktisk også viser for højt stofskifte - og det kun 100 mg. pr ugebasis og jeg har stadig liothyroninen i skuffen til at tage, hvis jeg mærker behovet. Er 100 mg. reducering for meget trapper jeg bare op igen. Min læge er meget velvillig og lyttende. Jeg kan få det som jeg vil have det sålænge min tsh ikke bliver for høj. Jeg er så glad for at det ser ud til at jeg kan trives på Euthyrox. Der er en verden til forskel på hvordan jeg havde det på Eltroxin. Da jeg fortalte ham i telefonen at jeg altså havde kørt til Tyskland for at hente Euthyrox og at jeg havde fået det godt på det, sagde han at det var godt og at han ville lave en udleveringtilladelse til mig. Bliver det nødvendigt at prøve Thyroid usp er jeg sikker på han også siger god for det. Indtil da vil jeg bare glæde mig over at det faktisk kan lade sig gøre at få det godt med t4 behandlig + et lille t3 tilskud.
MVH Lene
-
21-08-09, 03:23 #4
Jeg kan nemlig se i mit forrige svar, at det var først i den anden halvdel af svaret, at jeg læste i signaturen, at du har haft total thyreoctomi. 
Ja, sådan en læge kunne vi godt finde på at reklamere for... På den anden side er det min erfaring, at de patienter, der "pludselig" bliver syge af lavt stofskifte - dvs. som du, efter en operation for kræft i skjoldbruskkirtlen - nyder generelt større respekt hos deres læger, end de hypothyreose-syge, hvis sygdom har udviklet sig diffust over lang tid, hvor diagnosen først er blevet stillet måske efter mange år, efter at patienterne "har rendt lægerne på døren i tide og utide" i desperation over at have det skidt eller værre, uden at lægen kunne finde ud af hvad de fejlede, før til allersidst.
Disse patienter har "bidraget" til så stor en "beholdning" af frustrationer hos lægen, at han/hun kan have svært ved - senere, efter diagnosen - at glemme den magtesløshed og selv-tvivl patienten har "fremkaldt" gennem lange tider at have "plaget" om hjælp, hvor lægen ikke anede hvad han/hun skulle gøre ved det. Og så fortsætter disse læger med at betragte denne patient med en vis tilvant skepsis... specielt hvis behandlingen ikke virker godt nok eller hurtigt nok.... Da bliver disse patienter fortsat behandlet af lægen som de var de plageånder, lægen har "lært" at se dem som...
Så når du nu en gang er nødt til at have hypothyreose, er det "heldigt" at du ikke har udviklet den over lang tid, mener jeg. Det er meget vigtigt, nærmest vigtigere end selve behandling (selv om det lyder helt forkert
), at have en lyttende med respekt læge.
Man kan altid reflektere over, hvad er "nødvendigt". Min personlig overbevisning efterhånden er, at alle kvinder i en mangeårig behandling for hypothyreose med syntetisk levothyroxin burde - med udsigten til deres indtræden i overgangsalderen - tilbydes en obligatorisk binyrestøtte (uanset tests eller ikke tests for) + en efterfølgende omstilling fra syntetisk levothyroxin til Thyroid USP, ganske automatisk.
Det er min erfaring og observationer, at de allerfleste kvinder, der ellers var i en, betegnet som vellykket, behandling med syntetisk levothyroxin gennem mange år - kommer ud for så mange forandringer i kroppens alle hormoners balance i forbindelse med overgangsalderen, at den hårfine thyroidhormonbalance de havde opnået indtil da - falder fra hinanden hos næsten alle. Så er det godt at understøtte den løbske (i overgangsalderen) hormon-feedback og tilføre kroppen alle T-hormoner, ikke kun et.
Jeg har, i hvert fald læst masser om stofskiftesyge kvinder, hvis svær overgangsalder mildnedes tydeligt efter at de er gået over til Thyroid USP. Forandringen til det bedre var endnu tydeligere hos de kvinder, der inden overgangen til Thyroid USP fik ordineret en "forebyggende" binyrestøtte.
Det er kun hos yngre mennesker, at man er nødt til at teste for binyretræthed, idet hos dem vil de altid være en effekt af "fejl-i systemet". Hos ældre, ikke mindst ældre kvinder kunne man lige så godt sætte dem alle på binyrestøtte idet alle mennesker får med alderen underaktive binyrer i varierende grad. Så en obligatorisk binyrestøtte til alle ældre ville under alle omstændigheder gavne alle aspekter af helbredet - både i forhold til decideret sygdomsbehandling eller - i forhold til bevarelse af helbredet... Jeg er meget forundret over, at vi bliver overdynget med de underligste kost- og helseråd alle vegne fra, mens den smule af en nem og billig beskyttelse af sine aldrende binyrer - det gode helbreds garant - tænker ingen "læge-guruer" på.
Hold da helt op! Det blev rigtig meget "off topic" kan jeg se...
Håber du kan bruge det til noget (godt) alligevel.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-08-09, 18:20 #5
Hej Anisa!
Ja jeg tror du har ret mht. at læger nok er mere lydhøre, hvis man har haft kræft eller anden alvorlig sygdom. Jeg tror også læger generelt er mere tilbøjelig til at se anderledes på det hvis sygdommen kommer snigende. Det er jo heldigt for mig, kan man sige, men rigtig træls for dem der går og døjer og har læger, som ikke vil lytte. I den forbindelse vil jeg godt rose dig. Det er godt at der findes en som dig, som gider bruge til på at formidle viden om stofskifte som man ellers ikke lige hører fra sin læge. Jeg har også fundet ud af, at det ikke nødvendigvist er sikkert at lægen ved mere om stofskiftesygdomme end en selv og jeg har lært om vigtigheden af at man ikke bare stiller sig tilfreds med at få at vide at tallene ligger i normalområdet, så du burde have det godt og dine gener har ingenting med stofskiftet at gøre...
Jeg er også rigtig glad for at få den info om Armour vedr. overgangsalder. Så ved jeg at hvis jeg får det dårligt i forbindelse med at jeg kommer i overgangsalderen, så er der håb.
MVH Lene
-
21-08-09, 23:37 #6
Selv tak Lene

Uden rigtig gode spørgsmål havde gode svar ikke en chance.
Lignende tråder
-
ny medisin merck euthyrox
Av nora i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 6Siste melding: 14-04-09, 18:28 -
Blitt mye bedre med Liotyronin!
Av anitab i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 4Siste melding: 11-06-07, 22:42 -
Dosis - hvor meget må man øge?
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 12-03-07, 13:07 -
Bedre sent enn aldri
Av Lisbeth i forumet PresentasjonerSvar: 4Siste melding: 25-02-07, 18:56 -
Bedre Helse
Av Marianne i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 2Siste melding: 19-09-06, 18:14
Svar med sitat

Bokmerker