Kære Anisa!

Tak for dit svar. Ja jeg er netop skjoldbruskkirtelopereret og min kalkoptagelse er ikke helt optimal, så det er derfor jeg har fået ordineret etalpha, fordi det skulle være nemmere optageligt. Jeg kan holde kalktallet lige i allenederste værdi i normalområdet. Det skulle gerne lidt op for at undgå at jeg udvikler knogleskørhed (jeg e 38 nu)

Ang. stofskiftet, ja så er det mystisk hvad forskellige bindemidler betyde for optagelsen og omdannelsen af det aktive hormon. Jeg er så heldig at jeg har mine stofskiftetal fra før jeg blev syg og det var TSH 0,75 t4 112 og t3 1,96. Det er vist også i den høje ende af normalområdet. Jeg er jo tidl. cancerpatient, så jeg skal faktisk have lagt stofskiftet sådan, at det ligger i den høje ende af normalområdet med næsten umålelig tsh (0,1-0,5). Det er vigtigt at tsh ikke bliver høj, for eventuelle kræftceller stimuleres af tsh. Sådan har jeg forstået det.

Jeg piller også kun ved stofskiftet fordi jeg føler mig en anelse hyper og at værdierne faktisk også viser for højt stofskifte - og det kun 100 mg. pr ugebasis og jeg har stadig liothyroninen i skuffen til at tage, hvis jeg mærker behovet. Er 100 mg. reducering for meget trapper jeg bare op igen. Min læge er meget velvillig og lyttende. Jeg kan få det som jeg vil have det sålænge min tsh ikke bliver for høj. Jeg er så glad for at det ser ud til at jeg kan trives på Euthyrox. Der er en verden til forskel på hvordan jeg havde det på Eltroxin. Da jeg fortalte ham i telefonen at jeg altså havde kørt til Tyskland for at hente Euthyrox og at jeg havde fået det godt på det, sagde han at det var godt og at han ville lave en udleveringtilladelse til mig. Bliver det nødvendigt at prøve Thyroid usp er jeg sikker på han også siger god for det. Indtil da vil jeg bare glæde mig over at det faktisk kan lade sig gøre at få det godt med t4 behandlig + et lille t3 tilskud.

MVH Lene