Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
Hybrid View
-
29-06-09, 07:44 #1
Ingen "Nationale Retningslinier"?
Jeg leder efter de norske og de danske nationelle retningslinjer for diagnosticering, behandling og opfølgning af thyreoideasygdomme.
Det eneste jeg finder er noget, som ligner retningslinierne for diagnose og behandling af thyreoideacancer.
På Helsedirektoratets hjemmeside: http://www.helsedirektoratet.no/publ...retningslinjer - er der ikke en skygge af nogen form for omtale anf thyreoideasygdomme. Søgning på "thyreoidea" gav intet direkte. Søgning på "skjoldbruskkjertel" gav det samme = ingenting.
Hvis det ikke er mig, der er for dum til at lede og finde... kunne det virkelig passe, at der slet ikke findes nogen samlet strategi for thyreoideasygdomme i Norge eller i Danmark? Jeg går lige på Legeforeningens hjemmeside og søger der.... INTET!
Hmm... måske er det så slet ikke så mærkeligt, at når der ikke findes lægelige, nationelle retningslinjer for en bestemt sygdomskompleks - bliver behandlingen derefter?
Problemet er, at her på forummet vil jeg gerne starte et "projekt" med at udarbejde og opstille vores egne "Retningslinjer for Diagnose, Behandling og Opfølgning af Sygdomme i Glandula Thyreoidea" - afspejlende præcis vores erfaringer og vores behov. Udgangspunktet skulle være netop de nationelle retningslinjer for samme danske og norske - der dog ser ud til SLET IKKE FINDES!?
Det er bare utroligt! Så mange læger, så mange syge og kaos i behandlingen fra øst til vest.... intet under at det går ad helvede til!
Jeg går nu over på det danske net og ser, om danskere er lige så meget ude at svømme som nordmænd, i denne sammenhæng. Der findes dog (i det mindste) Retningslinjerne for "Thyreoideasygdomme, graviditet og fødsel" her: http://www.dsog.dk/sandbjerg/Thyroid..._m_pt_info.pdf , men jeg kunne ikke finde tilsvarende på norsk.... sikke noget.
I Danmark findes nogle retningslinjer gældende for de gamle amter, som nu er afskaffede... Intet gældende på landsplan. Ligeledes i Norge har jeg fundet et stort rundt nul....
Vi kunne tage det "omvendt". Således, at når vi en skønne dag er færdige (den slags tager trods alt mere end et par dage) - kan være at folk med thyreoideasygdomme - kan på denne måde reelt lade sig inspirere inden de skal "forhandle" med deres læger... f.eks. LÆRE at kræve en binyreudredning som obligatorisk, før behandlingen startes eller samtidigt. Det ville helt automatisk løfte succesraten for behandlinger, uanset anvendt medicintype. Bare en af fordele i at tage sagen i egen hånd, når ingen andre gør det. Bare en læge vågner op vil betyde forskellen mellem liv og u-liv for hans/hendes patienter.
At få alle vores erfaringer samlet i et sæt "Retningslinier" opbygget på grundlag af de syges behov.... til en forandring - ville nok blive noget af det første af slagsen nogen patientgruppe har gjort nogensinde.... nogen steder.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Svar med sitat
Bokmerker