Sitat Opprinnelig skrevet av isa1 Vis post
ikke av typen "levaxin er ondskap - og armour er redningen..."

har prøvd å google det, men det var ikke mye jeg fant.....
Der er faktisk en del, men da mange undersøgelser netop handler om forskelle i effekten af behandling med syntetisk levothyroxin og Thyroid USP-præparater - kan det blive svært at undgå denne vinkel, hvor "levaxin er ondskap - og armour er redningen..." - når det nu en gang forholder sig sådan?

En overset "bivirkning" af mangeårig behandling med syntetisk levothyroxin er, at kroppen udvikler en accellererende, kronisk underskud af jod.... Det samme jod, som vi er vant til at betragte som kun vigtigt for skjoldbruskkirtlen - hvor det dog ser ud til, at have betydelig flere (for)mål i kroppen, end "kun" thyroide forhold. Alene dette betyder, at en ensidig behandling med levothyroxin kan sagtens udvikle sig til "ondskap", hvis betydningen af jod for hele kroppen forbliver overset. Men dette behøver din læge (og andre læger) selvfølgelig ikke straks have i hovedet. Det lader til, at lægerne i forvejen har en hel del at indhente, hvis de overhovedet skal kunne vende deres fejlpraksis og over til gavn for thyroide patienter.

Hvis du gerne vil levere pålidelige kilder om Thyroid USP til din læge (helt urimeligt, mener jeg, at lægen ikke selv udfører denne opgave) kan du prøve at kigge på den britiske hjemmeside Thyroid Patient Advocacy-UK, hvor der allerede ligger et sæt "papers" patienterne kan give deres vantro læger. I højre menuen ligger der en del omtaler, hvoraf de fleste afsluttes med en Litteraturliste/henvisninger til videnskabelige referencer, du kan søge videre på, hvis du søger efter dokumentation til fordel for Thyroid USP.

Derudover, også på samme hjemmeside (og mange andre) ligger der Thierry Hertoghes samlet gennemgang (pdf-fil du kan hente og vedhæfte en mail til din læge) af den aktuelle "metode" i diagnosticering og behandling af hypothyreose med syntetisk levothyroxine, kombinationsbehandling og behandling med Thyrois USP - han nævner til sidst, hvor han begrunder anvendelsen som værende en løsning for de patienter, der ikke kan behandles tilfredsstillende med de syntetiske lægemidler. Hele dette "paper" er udarbejdet som reaktion på de engelske endokrinologers nye retningslinier, der fremover begrænser behandlingen af thyroide sygdommer til kun syntetiske lægemidler... dvs. også din egen læges holdning.

Men hvad med at starte med tråden Armour Thyroid: Veiledning for leger, postet af Joni og kommenteret af bl.a. n`Finn, med mange gode links til flere kilder?

Derudover - Isa - ja, tror jeg ikke så meget (desværre) på, at du kan nå nogen vegne med denne læge.... uanset hvor mange papers du fremskaffer. Hvad er det for en læge (en fag-analfabet?), der sender sine syge patienter ud for at skaffe dokumentation for en behandling, der har ellers fandtes helt tilbage fra 1800-tallet?

Hvad med, at DU forlanger af DIN læge at han/hun fremskaffer en 100% korrekt og 100% pålidelig dokumentation på, at Thyroid USP/Armour Thyroid IKKE virke?

Jeg ved, at du har efterlyst "enkle" svar , men jeg er bange for, at så enkle svar at en læge slet ikke behøver selv at tænke - findes desværre ikke.