Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Tar kroppen varig skade av å gå med for lavt stoffskifte over tid ?

Jeg lurer egentlig på det. Jeg har en dårlig evne til å henge med i samtaler over lengre tid, altså konsentrasjonsvansker og får ikke alltid sagt det jeg ønsker si. Kan liksom ikke komme med en setning leeenge etterpå emnet er tatt opp
    Det er jo også mange andre ting, som forstoppelse, hverking i ledd, stivhet i leddene, hodepine, halsevondt osv.
    Slikt som konsentrasjon, hukommelse og andre symptomer eller "skader" når kroppen ikke behandles over tid, vil dette rette seg ved rett behandling? Ellers er jo hele sykdomsbildet deprimerende :(
    Da føler jeg meg jo nesten som en ung dement jente !
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Østlandet
    Alder
    53
    Meldinger
    848

Standard Sv: Tar kroppen varig skade av å gå med for lavt stoffskifte over tid ?

Du har ikke tatt Levaxin så lenge, har du vel?
    For det førstet kan det ta veldig land tid (mange år) å finne riktig dose.
    For det andre, så kan det være at du ikke blir kvitt symptomene dine før du i tillegg har begynt å ta Liotyronin sammen med Levaxin'en din, eller Armour, som er to andre alternativer man har på medisinfronten i tillegg til Levaxin.
    Men, når det er sagt, så tror jeg ikke det er noen som blir kvitt 100% av symptomene. Man kan bli kvitt mange, og bli nesten HELT frisk. Men det er noen som sliter, og som aldri kommer seg helt i mål også.
    Så lenge du ikke har funnet riktig dose, prøvd de andre medisinene osv. så har du ikke så mye å bli deprimert for - enda.

Jeg, derimot, føler meg verre enn noensinne etter 19 år med sykdommen. Det er fordi jeg får ned på doseringen av Liotyronin og Levaxin. Disse to medisinene var tydeligvis bra for meg, fordi jeg føler meg verre og verre jo mindre jeg tar av dem nå for tiden. Holder på med et lite eksperiment, kan man si. Legen som er ansvarlig for stoffskiftet mitt mener at jeg kan klare meg uten medisinene, så vi får se hva som skjer.

Dessverre går det med mye tid på å behandle stoffskiftesykdom.

Men for å svare på spørsmålet ditt; Ja, hvis man ikke tar medisin i det hele tatt, eller tar feil medisin. Dvs, hvis du går i 30 år uten diagnose kan kroppen få varige men. Eller, hvis du bare bruker Levaxin, i 30 år, og aldri finner dosen din og aldri føler deg bra uansett hva du gjør med Levaxindosen.

Men, frykt ikke. Du er ung (mener jeg å huske) og har enda mange år å eksperimentere deg frem på!

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Sv: Tar kroppen varig skade av å gå med for lavt stoffskifte over tid ?

Takk for svar, Thomas! Det var til trøst !

Jeg har hatt lavt/"uregelmessig" stoffskifte i snart 6 år. Gikk på 25 mcg Levaxin i 3 år. Økte så til 50 mcg & gikk på det i noen mnd før jeg sluttet med medisiner. Har ikke blitt bedre i formen hverken med eller uten Levaxin. Blodpr. har derimot vært "normale" når jeg har gått på Levaxin. En genfeil gjør at jeg må ta hormontilskudd for ikke å være i overgangsalderen. Det fant de ut i fjor så jeg har snart gått uten Levaxin et år fordi legen jeg var hos mente jeg trolig ikke skal ha medisiner for stoffskifte likevel. Overgangsalderen gjorde at jeg fikk lavt stoffskifte, mente denne legen.
    Men.. når jeg bruker både Levaxin & hormontilskudd gjør det meg verre. Problemet er at jeg kan ikke slutte med hormonene for da vil jeg få en rekke aldersplager som en i 20 årene ikke skal ha Temmelig rådvill om dagen. Noe jeg trøster meg med er at legen som fant dette ut fortalte meg at stoffskifte varierer i de ulike livsfasene og om du lar deg stresse eller om du påvirkes av andre ting i livet. Alt fra sorg, depresjoner, dårlig kosthold osv. så har det sin innvirkning, og jeg merker om jeg tar livet mer med ro, ikke lar meg stresse -som jeg har en unik evne til å la meg gjøre over den minste ting- så har jeg det også bedre.. Jeg stresses i jobben og sammen med andre. Kanskje jeg bare skulle legge meg på isolat Uff, nei, men jeg blir deprimert av at jeg ikke finner en balansegang.

Dere som har stoffskifteproblemer og er kvinner : Blir dere verre før menstruasjon? Hormonene er jo litt "rare" i den perioden, føler jeg og opplever en del endringer da.. Mer trøtt, mer slapp, sliten, halsen er anstrengt osv.
    Noen erfaringer ? Suger til meg alt som heter "trøst"
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av Flower Vis post

Dere som har stoffskifteproblemer og er kvinner : Blir dere verre før menstruasjon? Hormonene er jo litt "rare" i den perioden, føler jeg og opplever en del endringer da.. Mer trøtt, mer slapp, sliten, halsen er anstrengt osv.
    Noen erfaringer ? Suger til meg alt som heter "trøst"

JAAAAAAAAA!! sånn har jeg det! Jeg er helt tappet for energi 1,5- 2 uker før mensen jeg :/
    Og så er jeg i suuperform de siste dagene av mens samt uken etter.
    Skikkelig ustabil form!
    Jeg har vært i sinnsykt ekkel form i det siste... Sliten etter ett par timer, aldri uthvilt og masse smerter i ben og armer...

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av tidy Vis post
    JAAAAAAAAA!! sånn har jeg det! Jeg er helt tappet for energi 1,5- 2 uker før mensen jeg :/
    Og så er jeg i suuperform de siste dagene av mens samt uken etter.
    Skikkelig ustabil form!
    Må hive meg på denne. Føler likedan når det gjelder mens. Fin form første dager av mens og noen dager etterpå, så er det på`ån igjen med dårlig form. Sånn går no dagan. Jeg har ikke lavt nok stoffskifte til å få medisin ennå, så jeg får slite de dagene som er og kose meg når jeg er hyper. For en ubalanse, men jeg skjønner nå at andre har det værre og sliter med medisinering. Leser så mye her om hvor vanskelig det er å dosere rett....?nei jeg håper at jeg slipper.Det værste er å fryse hele tiden. Og ikke ha lystlikevel ønsker alle en fin kveld og god bedring, våren er her og gjør ting lettere for alle

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Betryggende å høre, men ikke koselig. Takk for tilbakemelding
    Kjenner meg veldig igjen. Burde hatt opptur nå, men tror ikke stoffskiftet mitt er på bedring, nei! Har sovet i dag fra jeg kom hjem fra jobb til nå.. Skal ikke være slik! Friske mennesker kan gå fra jobb til trening til fest og hvem vet hva. Jeg hadde kollapset bare av tanken på å skulle!
    Kjenner både ben og fingre er "stinne" om dagen, eller kanskje hovne er rett uttrykk. Beveger på fingrene innimellom nå og det føles som jeg har væske i dem som gjør at de føles stive eller som om jeg har "vann i kroppen".

Hva ville dere gjort? Kan kroppen bli "avhengig" av Levaxin om jeg forsøker på ny? Jeg kjenner meg -unnskyld uttrykket- Rævva! men er så engstelig for at jeg skal bli verre igjen på hormontabl. og Levaxin i sammen Mener egentlig å si om jeg kan sjonglere litt å prøve meg frem med noe eller ingenting på nytt uten at kroppen skal ta noen skade av å kutte ut igjen om det skulle være nødvendig? Kanskje dumt spørsmål, men jeg er litt rådvill :-/
    Sist endret av Flower; 04-04-09 kl 19:14

Lignende tråder

1. Stoffskifte og smerter i kroppen
    Av Titti i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 5
    Siste melding: 31-01-13, 19:46
  2. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  3. Kan jeg ha lavt stoffskifte???
    Av kaiza i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 50
    Siste melding: 29-03-09, 21:30
  4. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn