Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
Threaded View
-
08-06-05, 16:44 #10
Hvis jeg kjører ditt ft4 gjennom et regneark, kommer jeg fram til at det er bare 33,64 % opp i referanseområdet. For oss som tar levaxin, kan vi umiddelbart si at det er alt for lavt for de fleste, unntatt dem på Armour som ofte klarer seg med en ft4 som er i nedre halvdel men de har jo høyt ft3 til gjengjeld.
Og din TSH er lavere enn de 4,2 som labben din av en eller annen grunn fremdeles har.
Hormonlabben på Aker har for lengst satt ned TSH-grensen til 3,6 etter den store HUNT-undersøkelsen.
Og AACE har senket grensen til 3.
Og de skal senke den til 2,5.
Og enda fins det neon hypo pasienter med en TSH på 1,7 etc.
For legen din må man ha en TSH på over 4,2 samt ft4 som er lavere, noen forlanger den endog under referanseområdet.
Det kan diskuteres hav som er etisk, å la pasienten lide pga noen nymotens blodprøver, eller å gi en hypothyroid pasient med antistoffer den medisinen man vet han/hun vil absolutt trenge.
Du kan jo skrive et stykke i legetidsskriftet om det. De tar inn pasienthistorier hver uke.
Og du kunne jo skrevet til endokrinolog på sykehuset, noen her har gjort det.
For det er ikke opplagt at du må vente. Andre med symptomer og tall som dine har fått behandling.
Det eneste som øker med trening er veksthormoner, etter det jeg vet. Hypo pasienter blir ikke noe bedre annet enn at litt trim gjør at man ikke taper så mye styrke av at man ikke orker så mye lenger.
Når du først har det slik at du er sliten og frossen, så er du nok bra hypo. Jeg forlangte thyroxin, og legen ble sur men ga meg det på eget ansvar. Min ft4 var da 10. (=akkurat innenfor)
Noen andre som har andre forslag?
Det mest nærliggende er ellers å vente og få tatt nye prøver hver mnd. TSH stiger langsomt, det følger flere uker etter symptomene. Antageligvis vil det stige innen få mnd. Og få alltid prøven tatt om morgenen siden den er halvparten så høy om ettermiddagen.
nora
Lignende tråder
-
Har jeg et stoffskifteproblem?
Av Anita75 i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 13Siste melding: 07-05-09, 22:25 -
Stoffskifteproblem etter graviditeter.
Av nuttisen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 43Siste melding: 06-02-09, 11:04 -
kan jeg ha et stoffskifteproblem mon tro? :O
Av kvulpe i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 09-10-07, 22:20 -
Begynnende stoffskifteproblem?
Av Hella i forumet Lavt stoffskifteSvar: 18Siste melding: 05-09-07, 09:40 -
Siste måling viste anti-TPO 2550, og anti-Tg 10650
Av fredlund i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 0Siste melding: 15-06-05, 17:44

Svar med sitat

Bokmerker