Viser søkeresultater 1 til 4 av 4

Tråd: Liothyronin

gjest Gjest

Standard Liothyronin

stoffskiftet syns jeg er ganske vanskelig forstå, så må spørre dere om noen råd
    gikk til legen og klagde over formen og vektøkning osv. verdiene mine er riktignok innenfor normalområdet selv om det ikke føles slik. 'han ba meg øke dosen me levaksin me 30% og ba meg begynne med Liothyronin.skal ta 20 mikrogram, 1tbl i en uke og så to tabletter. snakket med en som også sliter me lavt stoffskiftet, og hun syntes dette hørtes forferdelig mye ut. hva mener dere?
    stoler desvere ikke helt på legen min. syns han sier mye rart..

baremei Gjest

Standard

Det er litt lettere å svare hvis du kan poste blodprøvesvarene dine (og normalområdene). Bare ring legekontoret, så bør du få dem oppgitt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Liothyronin for oss vanlige hypo som tar levaxin fra før skal vanligvis tas som kvart tabletter, 1 eller 2 eller 3 kvarte tabletter om dagen 4-5 timer fra hverandre.
    1 tablett liothyronin tilsvarer ca 75-80µg levaxin, så de er ganske sterke. Skal man ta to halve, altså 10µg, så pleier manfaktisk å minske dosen levaxin noe, for så å øke den tilbake etter en tid. (fordi T3-medisisner senker TSH og dermedFT4)

Det er de med thyca som skal ha en scan som skal ta 2.3 hele liothyronin-tabletter (istedenfor sin levaxin) før scan pga. lavere halveringstid. De må nemlig holde helt opp med medisiner slik at TSH blir høy før scan. Liothyronin forsvinner fortere ut av kroppen.

nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Stoffskiftet er ikke lett å begripe. Det første spørsmålet mitt var vel : Hvilket stoff er det som skifter - og fra hva til hva ?
    Det er ikke noe bra og beskrivende ord heller.
    Legger du ved i ovnen så går det fra brennstoff til aske og div. gasser.
    Det er litt dumt å si at det skifter stoff ? Det er så mye som skjer så la gå da.
    Og hva er det egentlig som er viktig for oss ?
    1.Selve karbohydratforbrenningen som må være så høy at spillvarmen fra denne prosessen varmer opp kroppen til 37,2¤C i snitt.
    2.Utskiftingen av celler og benvev.
    Det siste fører til smerter og ubehag når ikke dette foregår nøyaktig slik det er tenkt og er nok verre enn punkt 1 som stort sett fører til en grad lavere kroppstemperatur, men kan jo ha noe å si for sykdomstilheling og det griper inn i ganske mye dette også.

Og tilsammen virker dette temmelig forsemrende på livskvaliteten og allmenntilstanden.

Det blir ikke bedre når legene ikke er presise nok i sin forklaring.
    Ett eksempel : De sier "nå skal vi måle stoffskiftet ditt" - så tar dem en blodprøve som vi selvfølgelig antar gir legen et svar på hvor høyt stoffskiftet vårt er.
    Men blodprøven gir ikke dette svaret !
    Det er så mange forutsettninger tilstede at svaret prøven gir oftest er mer villedende en veiledende.
    I dosespørsmål er jeg kommet til at vi må lære oss å stole på oss selv. Og vi må lære å bruke tid til å finne dosen og da ved hjelp av vår egen synsing.
    Kanskje burde vi i fellesskap komme fram til en metode som kunne brukes ?
    Rent systematisk så bør man vel begynne lavt og beholde den dosen så lenge at man får "erfaring" med den. Når man har fått det, er tiden inne til å forsøke en liten økning (ikke 30%), for så å få erfaring med den.
    Dette bør etter min mening fortsette noen år så man blir kjent med seg selv.
    Det nytter ikke for noen å tippe en dose ?
    En person vil kanskje heller ha dosen litt høy (eller lav) for da slipper å plages med et symptom ?

Jeg tror mange er enig om at dosen bør være en best mulig erstattning for det kjertelen ikke klarer å levere, altså så likt som mulig. Og da må dosen være så jevn som mulig. Samme dose hver dag, eller med svært liten forskjell.
    Det er jo T4 (Levaxin) de fleste tar og dette er et for-hormon som kroppens enzymer må virke litt på før det kan brukes
    Da blir det først til T3 (Liothyronin). Dette er forbrenningshormonet og virker ved at dette tar seg inn i cellene og åpner opp for oxygenet. (omtrent som å åpne for trekken på en vedovn). Dette har en virketid på bare noen timer og tilførselen som jo i det vesentlige skal komme fra T4-lageret må være jevn.
    Men kjertelen lager også T3 (lagde), og denne direkte T3 får ikke de som bare spiser Levaxin. Dagens behandlingstilbud har den teori at man ikke trenger dette. Jeg syns det på en måte er å si at kroppen driver med no`tull. Mange sier de har nytte av en to-tre doser med Liorhyronin om dagen. Jeg leste at en på et forum anbefalte 3x5µG.
    I systemet finnes også rev.T3 som det blir mye av når det blir for mye T3. Rev.T3 kommer ikke inn i cellene og er tilsynelatende inaktivt i forbrenningen.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn