Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
Tråd: Blodverdier??
-
31-03-05, 11:47 #1
Blodverdier??
Hei!
Jeg lurte på om det var noen her som vet hva slags verdier som er "normale" og hva som tilsier at man har lavt stoffskifte??
Jeg fikk akkurat igjen mine blodprøver, samt diagnose med subacute hypothyreoiditis (nederlandsk versjon av diagnosen) samt Hashimotos.
Mine blodprøver var:
Det som fikk legen til å stille diagnosen hypo:
TSH - 6.5 (0.35 - 5.5)
FT4 (Fri T4) - 14.9 (11.0 - 23.0) - selv om det er innenfor grensen, er det for lavt i følge legen. Dette er med på å indikere hypo.
T3 - 3.5 (1.5 - 3.0)
Det som fikk legen til å stille diagnosen Hashimotos:
As. t thyreogobuline (anti stoffer for skjoldbruksskjertelen) - Dubiøs
As. t thyroidperoxidase (anti stoffer) - Svak positiv
Ved siden av dette har jeg også betennelse i kroppen:
BSE (vet ikke om dette er samme i norge) - 33 (1 - 12)
Ved siden av dette så har leveren problemer med for tykk galle, dette kan være årsak av hypo:
Gamma-gt - 64 (5 - 35)
Og jeg har også hypo calcium, også problem som kommer av hypo:
Calcium - 2.07 (2.10 - 2.60)
Og til slutt, B12 problemer, som også kommer av hypo:
B12 - 99 (140 - 670)
Foliumsyre - 6.4 (5.9 - 35.4) Selv om det er innenfor referanse, finner legen dette for lavt i forhold til B12 prøven.
Jeg blir medisinert med Thyrax for hypothyreoiditis. B12 injeksjoner, og sugetabletter (som også inneholder stoff for å forhøye foliumsyren).
Jeg får også tabletter som skal tynne gallen. Og calcium tabletter.
Men husk dette:
Legen min medisinerer ikke pga av blodprøvene, han medisinerer pga hvordan jeg føler meg, og de symptomene jeg har!
Jeg hadde min første samtale med han 3 uker siden, da ga han meg medisiner, kun på en samtale der jeg fortalte han symptomene, samt de blodprøver som var tatt av min huslege. Før jeg kunne starte medisinene, måtte jeg ta blodprøver. Så fort de var tatt, kunne jeg starte B12 injeksjoner og thyrax.
I dag, 3 uker etter første samtale, fikk jeg resultatene som bekrefter hans diagnose første gang han og jeg snakket.
Og som han sa: selv om blodprøvene hadde vært i mer tvil (altså ikke så direkte visende) så hadde han fremdeles medisinert for symptomene!
Var hos legen i dag men har var ikke noe særlig intressert i å høre på noe av det jeg hadde å si han var mest opptatt av å snakke om røykeslutt....!!! I juni i fjor så tok jeg noen blodprøver (som jeg aldri fikk svar på) før jeg kom til legen for en mnd siden ang. noe helt annet. Da sa hun at jeg hadde litt lavt stoffskifte og tok dermed nye blodprøver. Jeg ringte etter en uke for å høre om det var kommet noe svar på prøvene og da fikk jeg beskjed om å bestille time for ettersom hun i "resepsjonen" kunne se så var det ikke helt som det skulle være. Men da jeg kom til legen i dag så sa han at det så normalt ut.... Det eneste jeg husker av det han sa var at det var en verdi som var på 10(tror det var ft4). Er det noen som har en formening om dette er lavt?? Jeg har alle "symptomene" på lavt stoffskifte.
Ja, i følge meg er det lavt. Og ikke alt burde gå på "faktiske fakta" som en blodprøve gir. Man bør også lytte til symptomene.
Som skrevet var min FT4 14.9 (11.0 - 23.0). Og det er etter min leges mening lavt (når man sidestiller det med TSH og T3 som er begge alt for høye).
Du bør også spørre om de kan ta anti-tpo og anti-tg, samt sjekke b12.
Og om du fremdeles ikke blir hørt, så kanskje ta kontakt med Balder klinikken i Oslo?
-
31-03-05, 16:21 #2
Det som tilsier at man har lavt stoffskifte er at cellene ikke får thyroxin slik at de kan forbrenne carbohydrat.
De fleste som får lavt stoffskifte får dette fordi kjertelen blir utsatt for et autoimmunt angrep som ødelegger dens muligheter til å produsere stoffskiftehormoner.
Hos noen få er det styrings-systemet i hjernen som er ødelagt (Sentral Hypothyreose)
Og noen få har det også slik at cellene ikke kan bruke det hormonet som blir produsert. (resistens)
Mørketallne og grensetillfellne er store og mange får ikke stillet riktig diagnose.
Muligheten er også stor for at det finnes uoppdagede problemstillinger fordi man ikke har full oversikt over hva som foregår - og hvordan.
I dag analyserer man en blodprøve og finner ut hvor mye fritt T4 man har. Så har man undersøkt det samme i en antatt frisk befolkning og så sammenligner man verdien din mot "normalen".
Normalen varierer fra lab til lab avhengig av analysemetode og utstyr.
Noen labber kan ha normaltall fra 8-20, andre kan ha 12-26 - for samme blodprøve.
Får man en verdi på feks 10 kan dette likevel være for lite for deg. Du har kanskje ligget på 20 for en tid siden og gått ned til 10 når du tar prøven. Hvem vet hvis man ikke har tidligere prøver å støtte seg til.
Det er heller ikke nok med en prøve. Den må gjentas. Dessuten bør det tas en rekke andre prøver som sekundært vil kunne si noe om hvordan kroppen har det med den nåværende stoffskiftetilstanden.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-03-05, 20:27 #3
Tallet 10 kan også være TSH, som er høyt når stoffskiftet er lavt.
Hormonlabben senket den øvre grensen for TSH til 3,6 etter HUNT-undersøkelsen i Nord-trøndelag.
Pasientene forteller at alt over 2 er lavt stoffskifte, så fremdeles er referanseområdet for vidt. I amerika er anbefalingene gått ned til 3 som øvre grense, og de vil gå ned til 2,5. Men mange lab er ikke gått ned der ennå.
Mange lab i norge har fremdeles 4,5 som øvre grense.
Den opprinnelige skalaen var til 4,2 fra den gang testen ble oppfunnet.
Normalt er veldig tett ved 1.
Men TSH er ikke alt.
Det fins mange med en TSH på 5 eller så som føler seg helt ok. Og noen med en TSH på 60 er helt ok, og en med en TSH på 300-noe meldte seg på thyroid.about.com forumet og sa han eller hun ikke følte seg veldig ille og ble straks bedre på thyroxin.
Og mange, mange sliter med å få diagnose med en TSH på 2, 3, eller 4.
Og en del med en TSH på 0,03 som vanligvis betyr hyper, er ikke det men normale. Så TSH sier ikke alt.
For ikke å snakke om de som har noe med hypofysen eller hypothalamus, som har lav eller normal TSh men er hypo. De har sågar TSH som ikke er noe særlig virksom. De med thyreoideahormonresistens har mere virksom TSH. Og deprimerte har mindre virksom TSH når de er deprimerte...
Fritt T4 og Fritt T3 kan si en del også .
De er mye bedre enn TSH ofte til å si noe om man er hypo eller hyper. Vi går mye etter FT4 og FT3 når vi kontrollerer dosen. For oss må vanligvis FT3 og FT3 være i øvre halvdel av sitt referanseområde, endog helt oppe.
Hos friske kan de godt være en tur til nedre halvdel.
Men alle har hvert sitt "set-point" som betyr det er et individuelt sted hvor TSH begynner å stige over sitt referanseområde. Legen kan ikke si for deg hvor du må ha din FT4 heller.
Det vi noen ganger ser, er at hvis noen går med FT4 som er for lavt til dem i flere år, så blir de like hypo som noen som går med FT4 ganske lavt noen mnd. Tiden er altså en til faktor. Det ble allerede beskrevet av Dr.Murray eller var det Gould over 100 år siden. Kan leses på www.thyroidmanager.org .
Altså en med Ft4 på 13 i lange tider får gjerne hypo symptomer.
Sivcath er et eksempel på en med litt høyere set-point, tett ved 15 var for lavt for henne.
Generelt gjelder at men må ha en FT4 på under referanseområdet for å være helt sikker hypo. Altså under 10. Men det ville vært kriminelt å nekte folk behandling til de er helt uføre mener jeg. I praksis rekker det med en TSH over 3,6 da kontoret ditt sender prøven til hormonlabben og konsulterende lege skriver svar til legen.
Og husk prøver på antistoffer. Legen der sier at pasienten må overvåkes hvis det er positive antistoffer.
FT3 er ikke så viktig i prosessen med diagnostiseringen.
FT3 holder seg ganske høyt oppe lenge tl plutselig å falle når TSH går nærmere 3 eller 4 eller 5.
Det var for nylig en pasient på et av forumene som hadde en TSH på 300-noe og var ganske lite affisert. Hun fikk noe thyroxin og ble fort bedre.
Det er alltid noen få med avvikende tall.
Se http://bmj.bmjjournals.com/cgi/conte.../320/7245/1332
Det forteller også litt om historien av testene.
Men testene er ikke alt.
"False positive and negative results
Overlap between the statistically derived normal and abnormal ranges is accepted in diagnostic tests, giving rise to false positive and false negative results. These concepts have not been applied to measurements of thyroid stimulating hormone. Rather than accepting that the test can be fallible, we transfer the problem to the patient."
nora
-
11-04-05, 12:02 #4
Jeg har lest meg til at hypothyreose gjerne begynner i forbindelse med 'hormonstormer' i kroppen; pubertet, svangerskap/fødsel eller overgangsalder, for eksempel. Så det er slett ikke utenkelig at det har startet da for deg, Lene!
I starten trodde jeg også at min hypothyreose startet i forbindelse med svangerskap og fødsel - men etter hvert begynner jeg å lure på om det har vært noe 'på gang' lenge før, fordi jeg flere år tidligere begynte å utvikle mangeltilstander som lavt jernlager og B12-mangel. Kanskje prosessen bare ble akselerert av å få barn?
Svar med sitat
Bokmerker