Viser søkeresultater 1 til 10 av 27
Threaded View
-
22-09-05, 08:01 #5
Med fare for å høres sur ut (Jeg er ikke sint på dere Nora og n'Finn) så har jeg hørt dette om HUNT før. Og artikkelen du henviser til sto i nr 10/2002. NORIP er også gammelt nytt. Når skal dette praktisk gjennomføres???!!!
Hva hjelper det at vi her på forumet er så enige alle sammen, og henviser til flere år gamle artikler, så lenge pasienter der ute møter hverdagen, dvs en TSH som går til 5? That's it!
Laboratoriet på Aker vil ikke si noe ufordelaktig om andre laboratorier. men hvis det du sier stemmer Noraså ble jeg feilinformert. Dette de sa om forskjellige reagenser og måter å behandle blodprøvene på gjelder ikke for TSH. Det om FT4 og forskjellig referanseområde høres logisk ut. Det vises aldri til noe tall for FT4 når lavt stoffskifte skal behandles, kun til "høyt i referanseområdet".Til kalibrering av TSh-prøven så brukes et standard TSH. (Etter det jeg vet)(har lest det et sted)
Prøvene skal vise samme TSH på forskjellige lab.
Men atter igjen, hva hjelper det at vi vet at vi har rett? De fleste leger ser på prøvesvarene fra laboratoriet, og tviler ikke på det, uansett hvor mange linker vi slår i bordet.
Jeg er sint i dag!
Grunnen til at jeg er så sint er at den nedslående sannheten har gått opp for meg: Det hjelper ikke at jeg henviser til artikler i Tidskrift for Den Norske Legeforening, eller EYR, eller HUNT, eller NORIP. Og amerikanske endokrinologer? Ha. Ha. *tørr latter*
Det er totalt bortkastet så lenge laboratoriet har en TSH som går til 5. Jeg engasjerer meg på vegne av en venninne med TSH på 3,5, og det er håpløst. Jeg kunne like gjerne anbefalt henne å slakte en sort hane ved midnatt og smøre blodet på halsen. Det hadde kanskje hjulpet mer?
Den informasjonen jeg skaffer henne blir bare ignorert av legen. Og hun blir usikker på hva hun skal gjøre. Hun oppfatter legen som forståelsesfull, vennlig og "faderlig". Han gjør ikke narr av det jeg har funnet, eller blir sint. Han bare avviser det høflig men bestemt. Og viser til at laboratoriene har forskjellige måter å regne ut verdiene på, ergo må han stole på svaret fra laboratoriet.
Så da kan vi sitte på forumet her og ingenting av det vi finner eller sier har noen hensikt. Vi har null troverdighet hos legene uansett i forhold til laboratoriet.

Svar med sitat
Bokmerker