Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Standard Levaxin og laktoseintolerant...?

Fant nettopp ut (etter å ha gått på Levaxin i nesten 2 år) at tablettene inneholder laktose.. Jeg har en slags form for laktoseallergi. Allergien har ikke slått ut på noen tester, men jeg reagerer veldig dersom jeg får i meg melkeprodukter som feks rømme, yogurt, fløte, brunost og vanlig melk. Blir veldig kvalm og uvel i magen dersom jeg spiser det. Kan drikke laktoseredusert melk. Det jeg lurer på er om Levaxinen kan gjøre slik at jeg blir dårlig? Går altfor ofte rundt og føler meg uggen og uvel og lurer på om det kan ha noe med de tablettene å gjøre. Noen synspunkter?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard Re: Levaxin og laktoseintolerant...?

Jeg reagerer også på melkeprodukter, men problemet er ikke laktose, mer gjæringsprosessen.

Pga at jeg er intolerant mot gjær og sopp, så har jeg fått beskjed om å holde meg unna, ost, melk etc.
    Yoghurt har jeg fått OK på.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Er ikke så lett å finneut hvor mye laktosemonohydrat det er i en tablett Levaxin.
    Andre legemidler inneholder opp til 250mg, og der står det at det er "lite sanynlig at det vil fremkalle problemer hos personer med lactoseintoleranse".
    Hvor mye man skal tro på det er jo en vurdering en bør gjøre.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    177

Jeg tror det finnes Levaxin uten laktose og?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Mulig det finnes praparater på fritak, men de heter ikke Levaxin.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    144

Jeg har uansett tenkt å spør legen min om å få prøve en annen stoffskiftemedisin for jeg har gått på Levaxin i 2 år nå og fremdeles ikke blitt noe særlig bedre. Kunne tenke meg å prøve noe nytt, kanskje også kvalmen og uvelheten forsvinner med den medisinen slik at jeg kan prøve å fungere nokså "normalt" igjen!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har du foreslått å forsøke Armour i en avgrenset prøveperiode ?
    Legene vil ikke innrømme at Levaxin har bivirkninger. Heller ikke at det ikke virker tiltrekkelig. De står på sitt og vil ikke prøve andre.
    Derfor kan det endre situasjonen at man spør om en avgrenset prøveperiode ?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

laktosetesten er ganske sikker, så du har nok ikke laktoseintoleranse. med mindre testen din var på grensen, da.

MEN, det er godt mulig du er overfølsom for melkeproteinet, og dette slår ikke ut på tilgjengelige tester.

jeg har mest sannynlig dette selv, har testet på laktose uten hell, men jeg reagerer positivt på dagen når jeg kutter ut melkeprodukter.

mange kan ha en viss mengde melkeprodukter, eks tilsatt i matvarer - men ikke som rene produkter.
    jeg er nok i denne gruppen, men når jeg har fått i meg melk over en viss periode må jeg ha en "karanteneperiode", rett og slett foprdi hele krpooen klikker maks. dette er også de med allergi gjør.

min konklusjon er: om du ikke slår ut på laktose så kan du ha levaxin.

før du gjør noe med medisinen ville jeg prøvd en karanteneperiode(kanksje også for godt) med kosthold totalt fri for melk. dette betyr niks og nei til mange flere produkter enn bare ren melk, ost osv......husk alltid å lese på baksiden

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    402

forresten så er kvalme og uvelhet også veldig vanlig med proteinintoleranse. jeg får også bedret disse symptomene ved å øke dosen noe.

så: no milk, bittelitt mer levaxin= ikke kvalm og vondt i magen.

når det gjelder "ikke virker" ifht levaxin, så har jeg også ofte tenkt dette.

men, da jeg ved et uhell tok halv dose i ei uke merket jeg hvor vanvittig stor effekt levaxin har på kroppen min, jeg ble helt ufattelig sprø i formen for å si det forsiktig. virkelig ikke arbeidsfør en plass........og det bedret seg umiddelbart etter en halv/en uke med riktig dose igjen.

så selv om jeg aldri blir helt frisk, så hadde jeg aldri klart meg uten...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Hvis du sjekker www.legemiddelsiden.no så er det listet opp thyroxin-natrium uten laktose. Og hvis du surfer rundt på www.relis.no (du må klikke ja til at du er helsepersonnell , derfor kan man ikke inke direkte dit) så står det også om amerikanske tabletter som er på lager her uten laktose. Og dessuten fins det Tirosint i kaplselform som er godkjent g registrert i flere andre EU-lan og derfor også tilgjengelig på registreringsfritak (Norge har underskrevet en gjensidig avtale om å måtte godkjenne alle medisiner som er også godkjent i noen av disse traktatlandene...USA er forresten goså med i avtalen , derfor har de amerikanske medisiner på lager i Norge)
    Det fins også tyske og spanske thyroxintabletter uten laktose, mener jeg, jeg synes å huske at de bare har ett merke med laktose i tyskland. Flere der hamstrer tabletter nr de først er i Spania fordi de ikke tåler ettelerannet. (thyroxin selges over disk i Spania og er veldig billig, et poeng for sparsomme tyskere)

nora

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn