Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
-
05-08-08, 17:24 #1
Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
Hej. Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden. Mine prøver lå på TSH 7,5 (0,3-4,5) og t4 13,4 (13-23). Fik ikke taget hverken t3 eller anti-TPO eller TRAK(eller hvad hedden nu?). Fik at vide, at jeg var ved at udvikle lavt stofskifte, fordi TSH gik op - kæmpede for at øge kroppens stofskifte- og at t4 var lav.
Hvis jeg har forstået det ret er det t3 og t4 som styrer selve kroppens stofskifte, og som jeg skal være interesseret i? Ikke TSH som blot er hjernens svar på, om stofskiftet er højt nok. Hvilket ikke er et reelt tal, da kirtlen ikke selv producerer t3 og t4 længere?
Hvorfor er anti-TPO og den anden prøve så vigtige? Skal man ikke medicineres ligemeget hvorfor ens stofskifte er lavt?
Startede på 50 mikrogram Eltroxin- hvilket sænkede TSH lidt men ikke ændrede t4. Blev øget til 100 mikrogram dagligt i sidste uge. Sover ikke længere det halve døgn og har ikke så meget kvalme mere, når jeg spiser - men har en del andre symptomer.
Jeg fik faktisk taget disse stofskifteprøver helt tilbage i 2004 og 2005. Begge gange lå t4 i den lave ende af "det godkendte/normalområdet" - i 2005 var TSH for høj, men ingen reagerede. Allerede tilbage i 2002 ca. kunne jeg være så træt, at jeg knap kunne rejse mig efter en tur hjem i tog fra arbejde.
-
05-08-08, 18:38 #2
Hei, og velkommen til.
Først syns jeg at du er godt igang med å forstå komplexet.
Det vil nok falle påplass etterhvert.
TRAS Er et antistof som ikke retter seg mot selve kjertelen, men mot dens TSH-reseptorer. Det finnes blokkerende og stimulerende (den vanligste).
AntiTPO er antistof som angriper og ødelegger selve kjertelen.
Begge prøver er diagnostiske verktøy.
Anti-TPO har ingen oppgave når kjertelen først er ødelagt - det kan jo for så vidt være det samme hva den døde av. Er den først død skal men jo forholde seg deretter. Og størrelsen på tallet reflekterer ikke alvoret, men man er sikrere på at målingen er korrekt med et høyt tall.
En skal være opmersom på at ca. 10% gir et positivt resultat selv om de aldri utvikler sykdom i kjertelen.
Det er altså en prøve som kan si noe om at kjertelen har en thyreoiditt - en Hashimotos, som idag er u-helbredlig.
TRAS er anderledes. Den vil reflektere behandlingsresultat og alvorlighetsgrad, og de fleste blir helbredet av behandlingen.
Noe om begreper :
Kjertelens produksjon består av 75% T4, 20%T3 og mindre mengder av T2,T1 og Calsitonin.
Al produksjon kjøres på lager først, og lageret består av tre typer proteiner, hovedsakelig TBG.
T4 er på lager i 3 uker, T3 bare noen timer.
En enzymstyrt prosess som heter de-jodinasen sørger for å fjerne T4 sine jodatomer - en om gangen. Den første tar 3 uker og heter altså T3 etter behandlingen.
T3 er kroppens eneste stofskiftehormon, og kropen får det altså fra to kilder. Direkte fra kjertelen, og (3uker sener) fra de-jodinaseprosessen.
Mengdeforhold.
T4 er et kjempe stort lager. Kun 0,03% blir noen sinde frie, og det er fra denne frie fraksjon alle stofskiftehormoner stammer. Og kun 0,3% af T3 blir noen sinde frie, og til de aktive stofskiftehormoner.
Så er det desverre almindelig å overse pasientenes stofskifteproblemer i lang tid før det blir gjort noe. I den tid kan man ha opparbeidet symptomer som er vanskelige å bli kvitt selv med god behandling.
Det kan ta leng tid før du er stabil, og det får man jo håpe du blir.
Dagens paradigme går ut på å dosere Levaxin (kun T4) til blodet har samme antal hormoner som friske (raske) mennesker har.
Jeg mener dette er feil - helt galt.
Det viktigste for kroppen er jo at det er nok T3 der. Den er den eneste som stofskiftet kan bruke.
Når man kun tilfører T4 (kjertelens T3 bidrag på 20% er jo vekk), så skal jo all T3 komme fra den T4 vi spiser, og for at det skal bli like mye T3 som da kjertelen var igang, skla T4 nødvendigvis være høyere enn det var før.
Og det medfører jo at TSH blir lavere, ja det medfører at ingen verdier blir som før !
Det er nødvendig med et paradigmeskifte om vi skal doseres korrekt.
Men vi kan jo også dosere etter våres egen følelse.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-08-08, 13:52 #3
Hej. Tak for dit svar.
Sikke meget du ved - er det selvlært? Godt med nogle kloge hoveder:-)
Dvs. at det ville være godt at få taget en TRAS og en T3 næste gang?
Har fået taget T3 tidligere (2004). Dengang lå den på 1.1 (1.2-2.8).
TBC lå i 2004 på 0,96 (0,70-1,20).
Vil læse om D-vitamin senere og Amour - og jern har du også nævnt noget om. Men først skal jeg se min dyne - er ekstremt træt efter en arbejdsdag:-)
Vandmanden79
-
06-08-08, 16:18 #4
"Sikke meget du ved - er det selvlært? Godt med nogle kloge hoveder:-)"
Vel, alt er jo relativt ...... og har skjedd i ren forbannelse over systemet - litt om gangen.
For oss er det faktisk nødvendig å utdanne seg så godt man kan i sin egen sykdom.
Helt øverst på siden finnes en mulighet for søk i alle innlegg som har vært her på Sonja. Prøv den.
Skal en innledende undersøkelse være god, skal TRAS og anti-TPO være mer.
Begreper og størrelseforhold er viktige.
" Har fået taget T3 tidligere (2004). Dengang lå den på 1.1 (1.2-2.8 )
TBC lå i 2004 på 0,96 (0,70-1,20). "
Ut fra det oppgitte referanseområde kan jeg se at denne måling er en TT3, altså en måling av den T3 som er proteinbundet.
Måle-enteten er micromol ( µmol )
Den frie verdi er mindre.
Referanseområdet er ca.4-7 pmol, altså picomol som er 1000 ganger mindre.
Det blir samme forhold som om TT verdien skulle være 1kg, så skulle den frie delen kun være 4-7gram.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-08-08, 16:19 #5
Blodtryk
Hej.
Jeg undrermig, da jeg for ikke ret lang tid siden tog mit blodtryk på arbejde. Normalt vil man jo have et lavt blodtryk, når man har for lavt stofskifte, men mit ligger i den høje ende. Før mener jeg tit at mit blodtryk har været 120/70 puls 50-60 , nogle gange lavere. Nu er det: 130/90 59. Synes det diastoliske er højt.
Kan det have noget med Eltroxin at gøre??
Min temperatur er mere normal for en med lavt stofskifte - max 36.3 om aftenen.
Er der nogen, som kan hjælpe??
KH
Vandmanden79
-
06-08-08, 18:11 #6
Blodtrykk.
Er jo avhengig av en masse. Hjertets evne til å pumpe blodet ut i pulsåren, som blir det systoliske trykket - og venetrykket, som jo skal fylle opp hjertet til ny sammentrekkning.
Det er venetrykket de fleste har problemer med, og kan komme av for tynne vener.
De kan være astringerte eller fylt med "livserfaring".
Astringerende stoffer kan feks. være stresshormoner.
Disse er så vanskelige å tolke, men må ta så mange forbehold at konklusjonen blir som et politikersvar.
Binyrebarkens hormonstatus og funkjsonsevne skal altid sjekkes FØR thyroxinbehanling igangsettes.
Les Eltroxinenes pakningsvedlegg.
Men blir det gjort ?
En av grunnene til at man skal starte med en lav thyroxindose, og øke den meget langsomt (et år) er jo nettopp at dette systemet skal få tid til å henge med.
Det kan godt være årsaken til dine "problemer".
Temperatur.
Den kroppstemperatur stofskiftet er mest ansvarlig for, er morgentempen.
Du har ligget hele natten med de andre fyringsorganene avslått, og det er kun stofskifteaktiviteten som har vært igang.
Og det er jo "spin-off" fra denne aktiveteten som fyrer oss gjennom natten.
Ut over dagen - hvis vi da kommer igang - tilkommer fordøyelse, muskel og hjerneaktivitet (i den grad det er noe igjen) og da stiger jo tempen, hvis den har vært lav om morgenen.
Og hvordan føler vi oss når kroppstemperaturen stiger ?
Jo - vi fryser !
Så stol ikke på deg selv når det gjelder din evne til å tippe din egen kroppstemperatur.
Mål den - om morgenen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-08-08, 23:50 #7
Blodtrykk, ja... Mitt blodtrykk er helt avhengig av min sinnstilsand når det blir målt. Hos legen kjenner jeg at det stiger bare jeg ser blodtrykksmåleren - og jeg får alltid beskjed om at det er altfor høyt. (En smule legeskrekk...
)
Jeg kjøpte meg en blodtrykksmåler - og trykket synker betraktelig når jeg slapper av hjemme. Ved aldri så lite stress så stiger det, men stort sett er puls og trykk normalt. Og det er vel det dagige som teller.
Mht. puls, så har jeg betydelig lavere puls nå enn før jeg ble syk og medisinert. Har normale verdier nå - men er nede i 50-55 i hvilepuls mot 70-80 før jeg fikk lavt stoffskifte! Jeg er ikke særlig veltrent heller
Synes ikke 130/90 høres faretruende ut, vandmanden, men jeg tror trykket varierer hele tiden og det må måles over tid før du kan si at det er for høyt...
-
08-08-08, 04:47 #8
Søvnproblemer - overdosering?
Godmorgen
Jeg har brugt en del af denne tidlige morgen på at læse en del af de indlæg, der har været omkring søvnproblemer. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad årsagen til søvnproblemer er.
I indlægssedlen til Eltroxin står der, at søvnproblemer opstår ved overdosering.
Hvis jeg ellers har forstået det norske korrekt, kan søvnproblemer også opstå som følge af at man tager medicinen om aftenen, som en reaktion på en øget dosis eller pga. for lav fri T4. Er det korrekt forstået???
Har ikke lyst til at opsøge læge pt, da ham som har sat mig i behandling er på ferie. Den anden jeg er kommet hos i lægehuset, mente slet ikke jeg havde for lavt stofskifte, da han så at jeg var sat i behandling.
Tager ikke medicinen om aftenen, så det kan ikke være det.
Efter jeg er blevet øget, har jeg fået spændinger/ømme bryster og noget der kunne ligne PMS og altså søvnproblemer (kunde sidste to dage) + lidt uro (synes det har været i benene men kun om natten). Har været en del træt i løbet af dagen siden jeg blev øget.
Til gengæld er jeg stort set blevet min kløe kvit og min kvalme i forbindelse med måltider er tilsyneladende også væk.
Startede på 50 mikrogram Eltroxin. Efter tre uger var der stort set ikke synlige resultater. Blev øget til 100 mikrogram.
Hvis det ikke er oplysninger nok til at svare, så gør mig venligst opmærksom på det.
Håber at høre fra nogen med erfaring.
Hilsen
Vandmanden79
-
08-08-08, 08:26 #9
Noe som umiddelbart faller meg inn, er at de som har skrevet pakningsvedlegget ikke har prøvet medisinen selv..........
Jeg synes også de mangler helt basale kunnskaper.
Søvnproblemer hører til komplexet, det er helt sikkert.
Det er likevel så mange årsaker at det blir komplisert å finne SIN årsak.
Jeg har ofte tenkt at når man har gått lenge med lavt stoffskifte, og sovet mye, så er man over-uthvilt når man får sine etterlengtede stoffskiftehormoner.
Derav følger at mam ikke får sove når man vil og skal.
Den løsningen er nok for banal til å komme på seddelen.
I en fase hvor kroppen får tilgang til stoffskiftehormoner kan mange merkelige ting skje. Noen ganger kan det også oppstå symptomer man ikke liker, eller man kan bli syk.
Jeg tror ikke jeg var syk en eneste gang på mange år før jeg fikk diagnosen. Flott - men ikke normalt.
Og når man starter opp sitt "skrøpelige" og normaliteten kommer sigende kan den være påtrengende og lite logisk.
Men det var bare noen tidlige tanker - andre kan jo oppleve det anderledes. Normalitetsbegrepet er heldigvis vidt og omfavnende.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
08-08-08, 21:24 #10
Re: Søvnproblemer - overdosering?
Det kan være at du har økt for raskt. Det er vanlig å starte på 25 (evt 50) mcg Levaxin (jeg vet ikke om Eltroxin er samme styrke) og så øke litt etter ca 4-8 uker.
Opprinnelig skrevet av vandmanden79
Opptrappingen bør skje langsomt, ellers kan man få overdoseringssymptomer.
100 mcg etter tre uker høres veldig mye ut, spør du meg.
Lignende tråder
-
Lavt stofskifte sandsynligvis efter behandlig af for højt stofskifte
Av Babe i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 89Siste melding: 06-11-11, 22:27 -
For lavt stofskifte??
Av søløve i forumet PresentasjonerSvar: 6Siste melding: 10-12-10, 14:16 -
ca. 4 år med lavt stofskifte
Av lilli i forumet Lavt Stoffskifte etter GravesSvar: 22Siste melding: 22-07-10, 10:20 -
Lavt stoffskifte siden 2003
Av Anee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-11-09, 09:01 -
Altid lavt b12 ved lavt stofskifte?
Av gitteh i forumet B-vitaminerSvar: 6Siste melding: 16-02-07, 23:56
Svar med sitat

Bokmerker