Side 9 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 81 til 90 av 104
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

Marina73, for all del ikke ta noe på forskudd! jeg var fin i 4 første mnd på levaxin, men ble overdosert (skulle kanskje aldri hatt medisinen viser det seg nå), og jeg har vært igjennom et hælvette.

Om du har samme formen om et halvt år, tror jeg du kan slå deg til ro med det

Ikke meningen å være gledesdreper

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Gutt81;
    jeg er redd for å ta gledene på forskudd, men som en her oppe skriver; nyter oppturen:-)

Hva skjedde med deg siden du ikke kunne ha Levaxin? Var det binyrene som streiket, eller noe annet? Jeg har jo selv fått Levaxinen på tvilsomt grunnlag, så jeg er forsåvidt klar over at jeg få meg en smell..

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard

jeg hadde kun tsh på 8,1 som ikke var innenfor normal verdiene (0,4 - 4,0). Ble satt rett på levaxin, ante ikke hva levaxin eller stoffskifte var, så jeg begynte bare å ta. Ble så etter 4 mnd overdosert, gått syk 2 år uten å være i jobb nå, og nå viser det seg at jeg KANSKJE aldri skulle hatt medisin.... men stoffskifte varierer litt enda fra litt for lav til normal osv.

Jeg angrer veldig på idag at jeg ikke prøvde homopat, legge om kosthold osv FØR jeg starta på levaxin,og ikke etter som jeg gjør nå....

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard Prøvene etter 6 uker på Levaxin:

9. mai (oppstart på Levaxin):
    TSH: 2,5 (0,4-4,4) (52,5%)
    Ft4: 18 (12-22) (60%)
    T3: 1,7 (1,3-4,5) (12,5%)
    Anti TPO: 323

Etter 6 uker:
    TSH: 1,9 (37,5%)
    Ft4: 16 (40%)

Jeg er i litt varierende form, men bedre enn før jeg begynte på Levaxin. Verker ikke sånn i musklene og er ikke like utmattet. Har brukt 25ug daglig disse 6 ukene, så det er jo lav dose. Kan jeg forvente at TSH stabiliserer seg på 1,9 på denne dosen, eller bør jeg øke med f.eks 12,5ug pr dag? Og er det ikke litt rart at Ft4 har gått ned i stedet for opp? Kanskje det ikke er lenge nok med 6 uker for å se et resultat? Har ikke legetime før i september, så jeg synes det er lenge å vente før jeg evt. øker dosen..... Har ikke tenkt å øke selv, men tar evt. telefontime med legen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det er faktisk ikke uvanlig at fT4 går ned etter en behandlingsstart.
    Hvorfor kan man jo spekulere i, og hvis jeg skal, tipper jeg at den vil gå enda mer ned på en så lav dose.
    Jeg syns du tenker bra omkring dette og jeg ville heller ikke gått så lenge uten å øke dosen.
    Etter min vurdering kan man øke med 25µ når dosen er under 100, men dette er jo opp til en selv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

25µg er ikke en vanlig dose, mens noen få går på 50µg og jeg vet om noen som tar litt mindre enn 50µg. Mer normal dose er 75-150µg.
    Alt er individuelt.

Men det er vanlig at legen tar blodprøve etter 6 uker, eller øker dosen til 50µg, eller at pasieetnen rett og slett begynner på 50µg og så øker etter seks uker.

Behandlingsmål er at symptomene blir borte, og mål for TSH under behandling er 0,5-1,5.
    Din TSH er fremdeles for høy og det stemmer godt med at ft4 er fremdeles i lavrere halvdel av referanseområdet.

En slik høy TSH trigger også antistoffene og Thyroidmanager.org anbefaler en TSH under 1 for oss hashimotos-pasienter.

Du skal forresten ikke regne prosent på TSH, den er samme overalt. (blir justert mot en standard TSH-oppløsning) Men ft4 og ft3 har ikke samme måleenheter fra lab til lab. De jobber forresten på et felles sskandinavisk prosjekt for å samkjøre alle lab men ft4 og ft3 må man regne ut fremdeles. Kommer av hvilke testkits de kjøper inn/ maskiner de kjøres på.

Ã…sen er legen din? Kan du bare ringe og gi beskjed om at du nå øker dosen til 50µg?
    De norske retningslinjer er på www.legemiddelhandboka.no og du må bla og surfe til du kommer til lavt stoffskifte som heter noe annet der og det står om TSH på 0,5-1,5 der samt å starte på 50µg....

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Legen min er veldig ok, men hun var skeptisk til å begynne med Levaxin siden jeg er innenfor referanseområdet. Hun er dessuten veldig opptatt av at tsh skal være målbar:-) Men jeg tror det går greit om jeg foreslår selv å øke dosen litt.

Veldig bra informasjon på felleskatalogen!! Takk for link!!

Da jeg var hos henne for en uke siden, indikerte hun at det godt kunne være placebo-effekt at jeg følte meg bedre en uke etter at jeg begynte på medisin, men som hun sa; det viktiste er at du føler deg bedre. Jeg tror ikke hun klarer helt å tro at jeg faktisk trenger Levaxin. For min del tenker jeg mitt når jeg ser verdiene mine etter oppstart, og kobler det med formen. Tenk om jeg skal bli bra igjen!!! Virker jo for godt til å være sant...

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard

Snakket med legen i dag, og hun ba meg øke opp til 50:-)

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    136

Standard Verdier etter økning av Levaxin..

Hm.

Blir behandlet med Levaxin til tross for at verdiene mine er innenfor referanseområdet, men har anti TPO på 323:

Før oppstart av Levaxin: TSH 2,5 og FT4 18
    etter 6 uker med 25 mg Levaxin: TSH 1,9 og FT4 16
    etter 6 uker med 50mg Levaxin: TSH 2,9 og FT4 18

Nå lurer jeg på hvorfor TSH går opp når jeg da vitterlig har økt dosen. Vet det er sjelden å få begynne med Levaxin med verdier som mine, men er det noen som har peiling på hvorfor dette skjer? Skal til legen 15/9, og tenker da å be om anti tpo igjen, samt T3. Er imidlertid i mye bedre form enn før oppstart av Levaxin, så jeg kan ikke klage:-) Men synes jo det er rart at jeg har samme FT4 og høyere TSH, og likevel er i bedre form!! Kanskje det er feil å gå på medisiner....eller eller... Ihvertfall litt snålt å komme til legen og si jeg er i bedre form, når verdiene strengt tatt sier noe ennet. Da er det kanskje ikke hold i at det er stoffskiftet som har vært galt fra starten?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Verdier etter økning av Levaxin..

Mye kan skje som ikke er så godt å forstå.
    Jeg kan foreslå noe, men det kan være andre ting også :
    Med så sikker positiv anti-TPO blir kjertelen gravis ødelagt innvendig fra. På et tidspunkt begynner TSH å stige.
    Det kan være slik at det er NUH !
    Bare at du har satt i gang behandling for en tid siden som ikke har kommet opp i full effekt (ikke på langt nær) og så stiger TSH likevel.
    TSH er også noe på etterskudd med "svaret" så dette ser man fra tid til annen.

Du tar altså pt. for lav dose, men følg opptrappingsplanen din - det er ikke lurt å øke for fort.
    Det må bare ta sin tid.........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 9 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Dere som har dårlig erfaring med Levaxin
    Av camomilla i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 39
    Siste melding: 20-10-09, 17:50
  2. Fikk utskrift av prøvesvarene, men...
    Av Maggien i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 05-10-08, 20:07
  3. En gladmelding: Jeg fikk Levaxin på bakgrunn av høy TPO :-)
    Av Marina73 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 22
    Siste melding: 15-05-08, 17:54
  4. Fikk brain fog i dag...
    Av Ida i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 11
    Siste melding: 04-06-06, 11:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn