Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    31

Standard Kalsium i mat. Forslag??

har operert bort skjoldbrusk kjertel pga kreft, og da fikk disse bi kjertelen seg en skikkelig trøkk, så de funker ikke helt enda...går på D vitaminer og kalsium ( 4 x daglig). lurte på om noen har noen lure ting å putte i seg som er godt for kalsium nivået? takk takk :P
    Jeg fjernet hele kjertelen i 2008 pga kreft.... Kreft og tiden etterpå og sånt....?

baremei Gjest

Standard

Bananer er vel av det som inneholder mest kalsium og kalium, tror jeg.

Men det høres da absolutt som noe du burde snakke med sykehuset/legen om, hvis tilskuddene du tar ikke er nok?

Medlem siden
    Mar 2008
    Meldinger
    31

Standard

tenkte å høre om det er noen kostholdsekspert der...de mener det er nok med de brusetabelettene som jeg tar, men det er vel ikke dumt å spise mat med kalsium innhold heller.....
    Jeg fjernet hele kjertelen i 2008 pga kreft.... Kreft og tiden etterpå og sånt....?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

Melk og melkeprodukter..magre produkt like gode!!

mg/100g spiselig vare

Hvit ost: 700-800 (Norvegia:1000)

Brun ost: 350-500

Melk: 120

( Kjøtt og fisk: 10-20)

Frukt og grønnsaker: 10-200

Er stor variasjon innen de ulike matvaregruppene, men melkeprodukt er i en særklasse(tenk tenner og skjelett!!!)
    På samme måte som jern er avhengig av vit.C er KALSIUM avhengig avvit.D.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard

En ting helt generelt- kroppen vår gjør best nytte av næringsstoff som kommer fra dyreriket. Dette fordi , enkelt fortalt, er bygd opp av strukturer som slekter mer på andre organismer fra dyreriket ENN fra planteriket og mineralriket. Kosttilskudd kommer ofte fra mineralriket,syntetisk framstilt.....Så noen skiver gul ost er bedre enn en brustablett. En skive (mager) gulost er ca. 10g og vil gi deg hele 100 mg kalsium!! Men i magre osteprodukt er D.vit nesten borte; er fettløselig og vil bli med fløten/fettet.

(Jeg må korrigere meg ,fordi endel næringsstoff slik som enkelte vitamin, mineralstoff, en- og flerumetta fettsyrer m.m. henter vi selvsagt ofte best fra planteriket. Slik at det er sagt....)
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    71

Standard

Hejsa!

Jeg har samme problem som dig :-(

Mandler er meget kalkholdige og faktisk også kartofler.

MVH Lene

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Hjemmelaget kjøttkraft er det aller beste! Kok på kyllingben fx i 12-24 timer (den må koke lenge-hos meg står den og putrer over natten) sammen med løk, gulrot, selleri. Proppfull av kalsium og magnesium som kroppen fordøyer og tar opp lett. Hvis du hiver oppi en bunt persille den siste halvtimen får du lagt til jern også.

Masse deilige supper å lage med næringsrik kraft.
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Re: kalsium forslag??

Sitat Opprinnelig skrevet av DALIA
    ...lurte på om noen har noen lure ting å putte i seg som er godt for kalsium nivået?
    Kold brændenælde the indeholder langt mere calcium og c-viatminer end mælk/appelsiner. 5 kopper brændnælde the om dagen svarer til 8 kg økologiske appelsiner (C-vitamin).

Du kan evt. kigge på dette link men en artikel jeg postede om calcium i kosten sidste år: http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?p=17233

Jeg ved ikke hvad brændenælde hedder på norsk, men billedet kan ses her: http://www.krystalkuglen.dk/data/581.htm eller her: http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=25 ... p=8&menu=3
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    England
    Meldinger
    226

Standard

Du verden!

Det er brennesle vel? Brennhætt der jeg kommer fra
    Har måttet finne ut det meste om sykdommen min sjøl.
    Forsøker å finne formen etter kreftbehandling, og det går da framover om enn litt kronglete av og til.

Lignende tråder

1. Kalsium tilskudd når man tar liotyronin
    Av gutt_81 i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 2
    Siste melding: 17-07-07, 21:22
  2. For høy kalsium
    Av Stina i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 18-04-07, 22:33
  3. Noen som har hatt forhøyet kalsium?
    Av Dolphin i forumet Calcium (Ca) & Magnesium (Mg)
    Svar: 5
    Siste melding: 18-10-06, 16:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn