Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
Threaded View
-
11-04-08, 08:55 #9
TRAS er en gammel betegnelse- og det samme som de fleste steder nå kalles TSH-reseptorantistoff, dvs en kjemisk forbindelse som binder seg til TSH-reseptoren slik at skjoldbruksskjertelen får feil tilbakemelding om hvor mye Thyroksin den trenger å produsere.
Det vanligste er stimulerende TRAS - TSH blir da lav - fritt T4 og T3 høy.
Vi med med autoimun hyperthyreose har gjerne dette antistoffet i blodet, friske mennesker har det ikke. Anti -TPO endrer seg lite - og brukes oftest til å påvise lavt stoffskifte........ eller såkaldt "latent" eller subklinisk hypothyreose, som mange er veldig plaget av..........
Det kan sikkert føles litt som å være prøvekanin - men dette er en sykdom det er vanskelig å behandle - og det vil altid være noen tilfeller hvor de ikke lykkes....... Desverre! det er slik i legevitenskapen sin verden - at det ikke er riktig alt og alle som kan behandles. Jeg prøver å bruke livet mitt på å være glad for det jeg har her og nå!
Det å anbefale behandling med radioaktivt jod før graviditet - er helt i trå med det som står i lærebøkene. - men - det står selvfølgelig også at jenter med kjent Graves skal følges opp spesielt under svangerskapet! Nettopp pga at det er en ørliten mulighet for at slike ting kan skje..... Radio-jod med kjent TED er IKKE anbefalt - fordi det kan forverre problemet. Håper det går greit med øynene dine i allefall! - TED kan opereres i ekstreme tilfeller - men det er lite koselig......

Svar med sitat
Bokmerker