Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard Hva er anti-tpo??

Bare lurer på hvordan dette med antistoffer er igjen...Er det sånn at så lenge man har antistoffer så er det fortsatt liv i kjertelen? Jeg fant ut av hypothyreosen i 2000 og hadde anti-tpo på ca 500 eller noe sånt. Fikk utskrift av alle prøvesvarene mine siden da nå om dagen og la merke til at anti-tpo gradvis har blitt mindre siden da, nå ligger den på 64. En ting til: er det noe spes som skjer i kroppen når kjertelen er på vei til å "dø ut"? Kan man kjenne det på kroppen/ symptomer?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei.
    Når antistoffene et overaktivt immunsystem produserer har ødelagt kjertelen blir den uproduktiv og blir utsatt for Atrofi. (tilbakedanning)
    Det gjør alt vev i kroppen som ikke brukes og det behøver ikke være defekt eller sykt for å bli det.
    Kjertelen atrofieres også ved sentral hypothyreose - fordi den ikke brukes da.
    Om lemmer blir ubrukelige etter brudd kan muskler som da ikke brukes atrofiseres. Andre områder er barneskjeling, hvor man må passe på at dette ikke blir permanent for å unngå atrofien.

Så etter en tid er kjertelvevet borte og antistoffene har jo ingen funksjon lenger og blir borte. Likevel har mange antistoffer lenge etter at den er borte.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard

Dumt spørsmål..?
    Men hvordan vet man om man ikke har en kjertel som det ikke er liv lenger?
    Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Ingen "her" har kjertel som virker og det går vel samme veien med alle.
    Det kroppen ikke bruker kvitter den seg med på en eller annen måte.

Blodet er en lagringsplass for stoffskiftehormoner og når det er for få av dem er det kjertelen som ikke produserer nok.
    Ã…rsaken kan være mange, men den aller vanligste (90%) er at kroppens eget immunsystem går løs på den, altså at det lages antistoffer.

Når en ser både antistoffer og for lite hormoner i blodet så vet man hva som skjer......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard

men hvis antistoffer ikke er tilstede-iallefall på blodprøvene- og en trenger lite levaxin(25 pr dag) så antar jeg det er en mild form for hypothyreose?
    Og at kjertelen da fungerer eller..?
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Så du har ikke antistoffer som vises på anti-TPO testen ?
    Slik var det med meg også.
    Men slike som oss er sjeldne typer da - skal man tro helsestatistikken.

Jeg har lurt på hva som gjorde at jeg fikk hypothyreose når det ikke var antistoffer som ødela kjertelen, og har ikk fått noe godt svar.

Noen har antydet at hele prosessen var over før de tok den testen.
    Det er også antydet at det kan finnes antistoff som testen ikke er følsom for.

Prosessen må ha vært mye lenger enn noen år for meg, for jeg husker symptomer som jeg idag kjenner som stoffskiftesymptomer - iallfall fra 10-15 år før jeg fikk diagnosen. De første symptomene var på høyt stoffskifte, som galopphjerte og andre hypersymptomer.

4 år før diagnosen tok en lege TSH=5, men det ble ikke reagert. Jeg fant ut dette mye senere, på egenhånd.
    Da jeg fikk sekkediagnosen Hypothyreose hadde jeg ikke ekstreme verdier - de var grensetilfeller. Først året etter tok man anti-TPO testen og den var negativ.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard

uff,uff,uff sier jeg bare...
    husker og -når jeg i ettertid kjenner på symptomene-at det starta maange år før det eksploderte og jeg fikk en diagnose.Graves uten antistoffer.var ganske hyper med en t4 opp mot 90!!

Legen sa og at jeg måtte ha gått lenge siden det var så høyt.
    Husker jeg sprang til lege og klagde over diverse i flere år og ble nok tilslutt sett på som Hypokonder.

Dumme leger som ikke tok prøver før,jeg forsto selv at nå er jeg Syk-som du n`Finn.
    Jeg er overbevist om at det er mine Prøverørsforsøk-all hormonstimulering frem og tilbake i overgangsalder-som utløste det hele.på den tida var det ikke normalt og ta stoffskifteprøver før forsøk,stoffskifte problem ble ikke da satt i sammenheng med barnløshet.
    Undrer meg da hva P-pillen utløser for dem som er disponert for Hormonsykdommer??

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard

Hmm vanskelig å sette seg inn i dett her gitt, hjernekapasiteten er naturlig nok noe begrenset Lurer på en ting: jeg fikk diagnosen for 7-8 år siden, hadde ekstreme verdier som tilsa at jeg hadde hatt dette veeeldig lenge, helt siden 10-12 års alder mente legen. Har ikke de eksakte verdiene men husker tsh rett over 400, og høye antistoffer. Hvis jeg hadde gått med denne sykdommen så lenge som legen mente burde ikke da antistoffene reelt sett ikke være der da/nå? Jeg har hatt sykdommen i 16-17 år nå og har fremdeles antistoffer...noen som kan forklare? Som jeg nevnte i det første innlegget så fikk jeg utskrift nå av alle prøvesvar helt tilbake i 2001, verdiene mine har svingt helt enormt hele tiden, i begynnelsen var nok det fordi jeg glemte å ta medisinen, tok litt ekstra innimellom osv. Men de siste årene har jeg tatt dosen som jeg skal. La merke til at ft4 er relativt stabil hele veien på 18-22 mens tsh ligger fra 0,44 til 11-12 og svinger fra å være høy og lav annenhver prøve jeg har tatt, selv om jeg nå har vært flink å tatt med som jeg skal og uavhengig av doseøkning/reduksjon. Jeg har jo alle symptomene fortsatt i høyeste grad, og det tyder jo på at jeg ikke tar nok med. Sist økte jeg fra 125 til 150 daglig levaxin, og formen blir etter det bare dårliere og dårligere. Vet ikke helt hvor dette skal ende. Får svar på nye prøver på mandag, er litt spent på hvor de ligger denne gangen.
    Hva kan være grunnen til at ft4 holder seg normal/ høy og tsh svinger såpass mye? Verken legen eller jeg får dette helt til å stemme.
    En legestudent jeg kjenner mener jeg bør be om å få testet binyrene, at feil her kan påvirke verdiene på en slik måte samt at man ikke blir "frisk".

Jeg la merke til en positiv ting da, siden så mange her skriver om at legene ikke "vil" ta prøver av ft3, anti-tpo og alt, det har nemlig min lege gjort, ikke hver gang, men hver 2-3 gang har hun det

Mine siste prøvesvar er:
    29.06.07: Ft4:18,8 tsh:7,7
    22.08.07:ft4:18 tsh:0,43 (Levaxin frem til prøven 125 mcg)
    16.01.08: Ft4:22 tsh:12 ft3: 3,9 (levaxin frem til dosen 125 daglig minus 25 en dag i uka)

Referanseverdier: tsh:0,20-4,0, ft4:9,0-22,0

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Du føler deg alltid like ille? Ja, det er velkjent på forumene at det kan være en partiell binyrebakrsvikt som ligger til grunn. Folkene på www.addison.no forteller om en lang prosess for å iagnosen addison...
    Jeg leser på forumene at en del pasienter får tilskudd med minddre doser hydrocortison uten at de har diagnosen addison.

Jeg har sett flere abstracts på www.pubmed.com om at lavt cortison kan gi hypothyreose og høy TSH. Man kan også få en TSH som burde vært høyere (altså 1 eller 2 når den burde vært 4 eller noe) ifølge erfaringene.

Forresten, be om de vanlige antistoffprøvene for addison. (21-hydroxylase antistoff)

Svingende stoffskiftetall kan også komme av problemer med parathyreoidea, har hørt om det.
    Har legene fulgt opp PTH, vitamin D, ionisert calcium, alk.fosfatase, og slike prøver som de bruker for bentettheten/benomdanningen/parathyroidea.

Noen finner ut til slutt at de egentlig har cøliaki. leste senest noe igår, at manskyldte alt på stoffskifte og så var det cøliaki.

Noen er ganske syke av antistoffene alene, anti-TPO.
    Har du TRAS også? man kan ha svingende TRAS og det gjør at TSH svinger veldig.

er dine prøver alltid målt med samme referanseområde? Hvis det er 9-16 eller 9-24 blir jo for eksempel 17 noe helt annet . Kommer an på hvilket testkit de bruker for tiden. Men ditt ft4 er jo ganske stabilså det skal godt gjøres at de tilfeldigvis alltid bruker et annet testkit når din TSH er høy/lav.

TSH har ofte en del isoformer som er uvirksomme, det er helt vanlig. De registreres som TSH men er ikke virksomme. De har noen prøver de kan kjøre for å se om det er det som skjer, men legen må kontakte laboratoriet og de må så kjøre de ekstraprøvene. Står i konsensudokumentet for god laboratorieskikk hos NACB.
    nacb-nettsiden er ikke oppe på nett akkurat nå, vet ikke hva som har skjedd.
    Omtrent en tredel av hashimotos-pasienter har antistoffer mot hypofysen eller hypothalamus og det n være grunnen til at det lages uvirksomme TSH-isoformer. Jeg har noen linker på det et sted.

Din ft4 på 18 tilsvarer 69% oppe i referanseområdet som er rimelig bra for mange på forumene, men det er alltid noen få som trenger den høyere, for eksemperundt 90 eller 100%. Hva er din ft3? Den kan jo være skikkelig lav. Den er tross alt det aktive hormonet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Det jeg reagerer mest på er at man ser bort fra din kliniske status for å oppnå hvordan man tror eller har lært at målte verdier skal være. Det virker som man forsøker å behandle TSH - og glemmer deg.

Du skriver at du fikk det dårligere etter en økning og etter min mening skulle du gått tilbake til den dosen du var bra på med en gang.

TSH hormonet brukes ikke til noen hverdens ting i din kropp - så jeg spør : Hvorfor er det så viktig da ?

Du har hatt en ekstrem tilstand som særlig har påvirket hypofyse/hypotalamus. Systemet er blitt presset til kjempe overproduksjon i lang tid. (TSH=400)
    Så skal man plutselig nå dosere deg etter verdier det presterer etterpå ?
    Man ser jo tydelig at det er ustabilt.

Det er mange grunner til at vi pasienter ikke bør underkaste oss TSH regimet.
    Dette er vel et svært tydelig eksempel,
    Det ligger i nærheten av arguimentasjonen som brukes for de som har sekundære/tertiære forhold - hvor man ikke kan bruke TSH som doseregulator.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn