Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
13-02-08, 19:21 #1
regne ut makspuls med lavt stoffskifte?
trener jevnlig, og var idag på spinning hvor man trener med pulsbelte.
vet ikke makspulsen min, men skjønte kjapt av standardberegning viser endel lavere enn det pulsen egentlig er på.
svettet jo som en gal, og hjertet banket hardt, men lå alltid iallefall ti prosent under alle andre. når jeg selv følte jeg var på ca 80% viste det maaaaks 70%.
noen som vet ca hvor mye man bør legge på i alder/prosent på makspuls når man har lavt stoffskifte?
-
13-02-08, 20:51 #2
Jeg merker godt at dosen er ansvarlig for hele pulsbildet, om en kan uttrykke det slik.
Viser morgenhvilepulstellingen at den er lavere enn gjennomsnittet, så viser senere trening at maxpulsen også er det, og omvendt. Og slik har jeg alltid hatt det.
Dessuten - maxpulsen er svært individuell. Du må ta en mølletest med lactatmålinger for å finne den. Alt annet er antagelser.
Og - om antagelsene er feil blir alt feil.
Tidligere lærte jeg at maxpulsen var du født med og at den ikke var trenbar.
Det de mente var vel at der lactatkurven krysser belastningslinjen (på mølletestdiagrammet) har du din teoretiske maxpuls.
Det er denne du er født med.
Oppnåelig maxpuls er noe annet.
Om du har en mer avansert pulsklokke fra feks. Polar har disse innebygget programvare som kan analysere hvilepulsen din i forhold til alder og kjønn og gi et estimat av både maxpuls og O2-opptak.
Disse estimater baseres på den aktuelle kardiovaskulære situasjon og man bruker bla. slagdeviasjon som et av parameterene. Altså - om hvilepulsen er 60, så kommer ikke hjerteslagne hvert sekund. noen kommer litt før og andre litt etter. Tidsforskjellen mellom de som kommer før og de som kommer etter kalles deviasjonen, og deviasjonen er større jo bedre form du er i.
Altså : Hjertet slår mer ujevnt om du er i form enn når du ikke er det.
Både o2-opptak og maxpulsestimatet disse klokkene gir er doseavhengig.
O2-opptaket har sitt maximum når dosen er i det ideelle området.
Maxpulsestimatet blir høyere jo høyere dosen blir.
Så er min erfaring omtrent som din.
Det maxpulserstimatet som klokka angir er ikke oppnålig for meg.
På mølletester avgir jeg også mer lactat på gitt anstrengelsesnivå enn antatt friske gjør.
Dette er sterkt stoffskifteavhengig, og jeg har ikke målt etter at jeg begynte med Armour.
I Polar sin programvare kan man kompensere for dette ved å legge inn den aktuelle lactatkurven. Da får man bedre betalt for treninga i form av høyere belastningstall.
Hittil har det vært om meg.
Men jeg kjenner også hypothyreote som har det motsatt.
Som alt for lett overstiger maxpulsestimatet klokka gir. Ei jente jeg kjenner overtiger 205 i oppnådd maxpuls mens klokka bare viser i 180 området. Og det er ikke et engangstillfelle, hun oppnår dette gang på gang. Og opplever ingen signifikant forskjell etter byttet fra Levaxin til Armour.
Så et godt råd er kanskje : Finn din egen oppnåelige maxpuls og ikke sammenlikn puls med andres.
Hvis du løper sammen med en annen som har 150 - og du har det samme tror mange at da jobber dere likt.
Det gjøre dere bare hvis også maxpulsen er lik. Om din venn har høyere maxpuls enn deg er dennes anstrengelse mindre.
Polarklokker har en angivelse som utlikner denne forskjellen.
To forskjellige personer legger inn forskjellige data i klokkene og når disse stilles i posisjonen % av maxpuls, så vises et tall som er bedre å sammenlikne med. Eventuell forskjell er da utgått fra forskjell i cardiovaskulær kapasitet - altså kondisjon.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-02-08, 20:54 #3
æsj, da er jo konklusjonen at jeg må ta makspulstest......:( :(
jeg skjønner ingenting av disse avanserte sakene, men ble iallefall superdemotivert av å følge andre puls. melkesyra var iallefall tilstede om ikke makspulsen var det:P
-
14-02-08, 21:20 #4
Nja - jeg mente vel egentlig at det er en ide å respektere sin egen maxpuls. Altså akseptere at en ikke oppnår maxpulsen som er stukket ut for en.
Du kan finne din oppnålige maxpuls ved å ta noen lette stigningesløp i en ikke alt for bratt bakke, så låper du et par ganger med 90% av det du syns er max, og så knaller du tell - så får du se da.
Det er viktig for et ambisiøst treningsarbeid, men for oss ?
Neppe - kos deg heller med natur og treninga. Aktiviteten er nok viktigere enn resultatene.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Svar med sitat
Bokmerker